Elektriker? se hit

The Ace

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Suzuki SV650s
har precis köpt mig en spis som jag trodde bara skulle vara att koppla in i väggen.
Visar sig att denna variant kan användas både på 230v och 400v, och sjävlklart sitter där nu en stickpropp för 400 när jag behöver en vanlig 230.
Så vad jag behöver veta är, hur skall jag koppla nollan och fasen för att få detta att fungera. Skickar med ett par beskrivande bilder så kanske nån kan hjälpa mig.

Bifogat

• IMG_0969.JPG
    IMG_0969.JPG
    26.1 KB · Visningar: 230
  • IMG_0971.JPG
    IMG_0971.JPG
    78.8 KB · Visningar: 780
har precis köpt mig en spis som jag trodde bara skulle vara att koppla in i väggen.
Visar sig att denna variant kan användas både på 230v och 400v, och sjävlklart sitter där nu en stickpropp för 400 när jag behöver en vanlig 230.
Så vad jag behöver veta är, hur skall jag koppla nollan och fasen för att få detta att fungera. Skickar med ett par beskrivande bilder så kanske nån kan hjälpa mig.

Finns det ingen skylt med hur det ska kopplas i 230v läget? Som det ser ut nu så är det bara för 400v och inte omkopplingsbart. Är ingen elektriker dock...

Finns det ingen skylt med hur det ska kopplas i 230v läget? Som det ser ut nu så är det bara för 400v och inte omkopplingsbart. Är ingen elektriker dock...

Nej det gör ju inte det, har kollat med deras kundtjänst och det ÄR en 230v, eller snarare en variant som kan kopplas som både och.
men jag beställde ju en 230 och då vill jag fan inte behöva pynta en elektriker som skall byta stickpropp.

Jag är inte heller en E och jag säger samma sak enligt bilden är den enbart för 380V..
Men står det inget bra i instruktionsboken?

1 - 5 - jord på den nedre ut till en vanlig 230-anslutning.
Så ser jag det som, är jag korkad då? Kopplade en DIN-skena med apparatur (jordf-br., säk, stickpropp mm) till ett skåp med utrustning värt flera miljoner här i veckan och det verkade fungera :näsblod
Har gått el och jobbat lite med det men kan knappast kalla mig elektriker...

Edit/ kolla på http://www.elsak.se/ för mer info, borde hitta nåt där.

1-3 Fas
4-5 Nolla
Jorda grön/gul

Fast jag är inte elektriker, men jag gillar spänning

är väl bara göra som i filmerna när de ska desarmera bomber, testa koppla den blåa gula osv. :gnissla

edit: spisen kan förmodligen bli strömförande och gå sönder vid felkoppling

Säg jävligt gärna till om jag har fel då jag går 3:e året på el..
Värsta som kan hända är att säkringen går pga för hög ström.
(Testa att slå på allt fullt när du kopplat, håller säkringen är det rätt :tungan)

Bifogat

• Img_0971.JPG
    Img_0971.JPG
    82.8 KB · Visningar: 340
Koppla fasen på 1 (fasen brukar vara svart) och nollan på 5 (nollan brukar vara blå) jorden ska sitta på plinten till höger (gulgrön), sen får du testa om spisen fungerar som den ska. Hur mycket effekt är spisen på? du behöver antagligen 16A säkring om du bara ska köra enfas och då brukar det väl vara 2,5kvaderatskabel som gäller.

Säkringen ligger på 20A så det fick bli en 4kv kabel från väggen till spisen.
Gjorde som många sa att bygla faserna och köra singelfasen på den och låta dom andra ligga som dom låg, fungerar utmärkt och ingen säkring går när man brassar på, då borde det ju vara ok

Gjorde som många sa att bygla faserna och köra singelfasen på den och låta dom andra ligga som dom låg, fungerar utmärkt och ingen säkring går när man brassar på, då borde det ju vara ok

4 kV-kabel? Var fick du tag på den?:)
Det viktiga är att den har tillräcklig ledararea annars kan den orsaka en brand. Jag har inte i huvudet vilken area som behövs för en 20 A-säkring men det är i alla fall minst 2,5 mm².

3045089 Koppla fasen på 1 (fasen brukar vara svart) och nollan på 5 (nollan brukar vara blå) jorden ska sitta på plinten till höger (gulgrön), sen får du testa om spisen fungerar som den ska. Hur mycket effekt är spisen på? du behöver antagligen 16A säkring om du bara ska köra enfas och då brukar det väl vara 2,5kvaderatskabel som gäller.
Låter väldigt mysko.. så du mennar att den skulle koppla om till 230 läge om 2 faser dog? Jag tror att några plator skulle bli utan ström.

Fråga en riktig elektriker som vet vad han pratar om! (Dvs inte mig!)
Jag tror det finns flera här.

Jag tror dock på GuW och Prulle.
Alltså koppla ihop terminal 1 OCH 2 OCH 3 och anslut den enda fasen dit.
(Det borde funka så länge ingen del av spisen kräver 400V dvs sitter
mellan två faser, men om nu spisen är gjord för att funka på 230V borde
det ju inte vara så.)

Nollan (blå) till terminal 4-5.

Om du adderar ihop alla effekterna[W] på alla prylar i spisen och delar
med 230[V] så får du fram strömmen[A] som spisen behöver och kablar
och säkringar måste klara.

Om du vill behålla livet och hälsan se till att du kopplar den gul/gröna
skyddsjorden (terminal "6") rätt!
Har du jordfelsbrytare? Det är bra att ha om man gillar att koppla sladdar
utan att ha riktig koll.

Last edited:
3046174 Fråga en riktig elektriker som vet vad han pratar om! (Dvs inte mig!)
Jag tror det finns flera här.

Jag tror dock på GuW och Prulle.
Alltså koppla ihop terminal 1 OCH 2 OCH 3 och anslut den enda fasen dit.
(Det borde funka så länge ingen del av spisen kräver 400V dvs sitter
mellan två faser, men om nu spisen är gjord för att funka på 230V borde
det ju inte vara så.)

Nollan (blå) till terminal 4-5.

Om du adderar ihop alla effekterna[W] på alla prylar i spisen och delar
med 230[V] så får du fram strömmen[A] som spisen behöver och kablar
och säkringar måste klara.

Om du vill behålla livet och hälsan se till att du kopplar den gul/gröna
skyddsjorden (terminal "6") rätt!
Har du jordfelsbrytare? Det är bra att ha om man gillar att koppla sladdar
utan att ha riktig koll.
Kollar man närmare på skylten så tolkar jag det som att inget ligger mellan två faser.

Om problemet kvarstår imorn kan jag höra med min far (elektriker) eller mentor om han svarar.

Om det funkar och du fortfarande lever stämmer det nog. det e iaf vad jag har lärt mig om el. :)

Låter väldigt mysko.. så du mennar att den skulle koppla om till 230 läge om 2 faser dog? Jag tror att några plator skulle bli utan ström.

hehe inte vet jag om det finns någon intelligent styrning i spisen men får man inte allt att funka så är det ju bara att gå vidare därifrån och han verkar ju ha löst problemet.

hehe inte vet jag om det finns någon intelligent styrning i spisen men får man inte allt att funka så är det ju bara att gå vidare därifrån och han verkar ju ha löst problemet.

Ja, antagligen.
Eller inte ...
shocked.gif

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back