BMW-tråden

Fan att BMW-ägare ska tycka att sina begagnade hojar är värda guld. :mad: Skulle kunna tänka mig en 1100S igen..

De är värda guld helt enkelt!:fakta

Men visst, fullt så mycket som folk generellt vill ha för de kanske är att ta i lite. Dock så kan man kolla på de lite älldre och tyskimporterade, då kan man få de för någorlunda peng, fast ABS och värmehandtag kommer inte med som standard i tyskland har jag för mig, så det är inget man kan räkna med att de har...
 
Tack Dubble0zero, kan behövas!!

Jaha idag så inhandlade man sin r1100s, så snart blir det ut och åka på skönheten :)

Ska hämta den imorrn, mmm längtar så!! Sen i augusti så blir det lite safety school på gelleråsen så det kan ju bli skapligt skoj och få köra på bana oxå!! Hoppas bara att man är mottaglig att lära sig lite, d e väl d som e vitsen:S

Ha d bra alla nu ska pluggas ordentligt!!
 
Hur upplever du din 07:a i gången?

Upplever du någon påtaglig ryckighet vid lägre varv, lägre hastigheter?
Växellådan 1:an och 2:an? Upplever du dem som klonkiga framför allt vid nedväxling?

BMW har haft en del problem med tidiga modeller. Vore intressant att få veta hur 07:an upplevs.

Det gör jag! Aningens irriterande att behöva ligga o slira på kopplingen när man kör i stan för att få en hyffsat jämn gång. Tycker inte att lådan klonkar överdrivet dock, däremot brukar jag få in ett falskt friläge då och då.
Men i det stora hela så är hojen kanon!:yoparty

Grattis till nya hojjen!

Ang. att du varvat över 5000 rpm vid några tillfällen så är det inga problem. Det finns tom vissa skolor som hävdas att en hoj skall köras in STENHÅRT iatället för försiktigt som BMW rekommenderar.

Tack för infot.....har "råkat" hamna över 5000rpm lite extra nu, särskilt vid omkörning. ;) Det är ju inte förrän över 5000 som motorn verkligen vaknar till.:gnissla Men "duktig" som man är så kommer jag inte göra det allt för ofta...:rolleyes:



Grå f800s 07 med : Däcktryckskontroll, Färddator, Vita blinkersglas.
Beställt hög tonard ruta och en cuts, lär bli en pipa inom kort också.

Var hittade du din tonade ruta, vad kostade den?
Håller på att justerar min på min ST...har schimsat vid dom två övre skruvarna, tycker den kan vara lite mer upprätt o trycka bort fartvinden bättre.
 
Last edited:
Jorasåatt... Jag har bara kört 93 mil och inte belastat eller gått över 5000 rpm... Hur den är att köra ordentligt med låga samt höga belastningar återkommer jag med på måndag när jag ska in på 1a service.
Är som att köra en moppe just nu och jag undviker att göra omkörningar och snabba starter.

Om jag kör 5an 6an ca:110km/h och hamnar bakom en bil, släpper gasen men skiter i att växla ner (hamnar runt 60km/h) så hör man vad jag gissar är slir funktionen på remmen haka i och ur hela tiden. Här känner man lite ojämn gång men inte ryckigt vill jag inte påstå.
Växlar man sen ner till exempel 3an 4an så är det borta.
Demo hojen jag körde (ST) hadde nog en trasig slir funktion för på 1an 2an av och på läge flög man nästan av hojen :gnissla

Växlandet upp eller ner sker helt utan problem, men låt mig återkomma när jag börjat köra aktivt, visst det kommer ett litet (klat) ljud ibland vid växling men det är ju en bmw så jag har inte brytt mig så mkt om det.

Rödljus friläge och lägga i 1an så har man samma ljud. (klat) :tungan

Ska få en utförligare redovisning av hojen när jag kört skiten ur den på måndag.
Just nu har jag silkes handskar på gasen och har därför kanske inte fått känna på det ryckiga ännu.

Har du lämnat in din och fått hojen uppdaterad? är väll kända fel du nämner som åtgärdas av bmw for free?


Hur upplever du din 07:a i gången?

Upplever du någon påtaglig ryckighet vid lägre varv, lägre hastigheter?
Växellådan 1:an och 2:an? Upplever du dem som klonkiga framför allt vid nedväxling?

BMW har haft en del problem med tidiga modeller. Vore intressant att få veta hur 07:an upplevs.

Någon här som meckat på något annat än akra på sin F800 s/st?
Laser, Leo Vince, Remus, BOS är några som finns till F800 s/st.
 
Last edited:
Nej, jag har inte orkat lämna in den. tänkte ta det i samband med 1000-mila servicen.

Ryckigheten kan kanske till viss del förklaras med att det är insprutning, och det problemet har ju nästan alla hojjar. Det är det enda jag saknar med min gamla Honda som hade förgasare. Klonket mellan ettans och tvåans växel irriterar jag mig mer på. Det låter nästan som att något vore trasigt i växellådan. Har också märkt att motorn lätt tjuvstannar. Det gäller att hålla varv vid rödljuset... Jag är lite gnällig nu, den lite råa gången hos en twin går ju inte att jämföra med en tråkig radfyra! En helt annan känsla, fyror är tråkiga.


Har du lämnat in din och fått hojen uppdaterad? är väll kända fel du nämner som åtgärdas av bmw for free?


Någon här som meckat på något annat än akra på sin F800 s/st?
Laser, Leo Vince, Remus, BOS är några som finns till F800 s/st.
 
Har också märkt att motorn lätt tjuvstannar. Det gäller att hålla varv vid rödljuset...

Det där känner jag igen...

Råkade ut för bilist som körde ut i korsning där hon borde stannat. Var mitt uppe i sväng. Fick koppla ur och bromsa rätt hårt. Efterföljande undanmanöver fick jag göra utan motorns hjälp eftersom den hade passat på att stanna... De där tjuvstoppen är inte bara något som är störande vid rödljusen utan betydligt allvarligare än så.

Enkelt att kolla om det är samma fel som jag åkte på.
Prova att, med koppling indragen, hålla ett relativt högt varv. Vill minnas att det räckte med runt 3-4000rpm. Prova att sakta minska gas och därmed varvtalet. Då borde det fungera fint. Om du däremot hastigt minskar gasen då motorn inte är belastad så stannar den.

Detta fel uppstod efter uppdatering av programmvaran. Den fick in till verkstan igen. Det de påstod att de gjort var att "tömma minnenet". Antar att det är kalibreringsvärden som låg kvar sedan föregående programvara hade körts. Vad det nu än var de gjorde vid det andra besöket så fungerade det. Har inte råkat ut för ett enda tjuvstopp efter det. Sedan kan man verkligen undra varför de inte utförde den proceduren i samband med uppgraderingen av programvaran...

Programvaruuppdateringarna hade inverkan, men bytet av främre drevet till remmen hade avsevärt mycket större inverkan på ryckigheten. Idag blev det att köra södergående i, numera enkelfiliga, Eugeniatunneln. Fungerade hur bra som helst med ettans växel och 1500rpm. Mycket trevligare än det eviga slirandet på kopplingen som krävdes före modifieringen.

/Martin
 
Har oxo råkat ut för flertalet tjuvstopp som jag påpekade för bmw återförsäljaren här, så dom tog in den och uppdaterade programvaran, inte ett tjuvstopp efter det

har kört kanske 10mil innan uppdateringen och 90mil efter den

/Fredde
 
Någon som är sugen på att köra en sväng imorgon (lördag)? Hittar inte så bra här i storstan ännu och har inte kört på ett tag så nu suger det i gashanden! Självklart ska det vara vara bra väder för att jag ska våga mig ut, men man kan ju hoppas på det!!
 
Ska tydligen hjälpa en polare att flytta imorn :huvet
Lyckats bränna av 130 mil på en vecka... kan det inte bli måndag(service) snart!

Någon som är sugen på att köra en sväng imorgon (lördag)? Hittar inte så bra här i storstan ännu och har inte kört på ett tag så nu suger det i gashanden! Självklart ska det vara vara bra väder för att jag ska våga mig ut, men man kan ju hoppas på det!!
 
Ska tydligen hjälpa en polare att flytta imorn :huvet
Lyckats bränna av 130 mil på en vecka... kan det inte bli måndag(service) snart!

Attans oxå :gnissla

Nåja, då får det bli några extra pilsner ikväll istället! Kan nog leva med det också :D
Håller dock en bakdörr öppen ifall solen tittar fram imorgon!
 
Bmw F800GS Dakar

Blir denna hoj verklighet så får nog Drzan svårt att hitta en plats i mitt garage
 

Bifogat

  • pF800GS_Dakar.jpg
    pF800GS_Dakar.jpg
    70.4 KB · Visningar: 91
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top