Hur gör ni när det regnar?

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Som sagt.
Ska köra imorgon runt 350 km och det verkar som om det kommer regna. Jag har inget regnställ men en regnjacka iaf :rolleyes:

Har ni några tips på hur man kan hålla sig torr utan professionell utrustning?
Plastpåsar på fötterna? :D

Hur gör ni för att hålla visiret torrt? Har ni nått hemligt recept på vattenavisare?

Alla tips är välkomna! :)

Rain-X och titta lite åt sidan. Jag har kört touring både i Skottland och Norge, det går att köra i regn också.

Det finns ju fler problem med regn, inte bara att man blir blöt.

Man både ser sämre och andra trafikanter får mycket svårare att se dig. Så jag skulle rekommendera en reflexväst om du har typ goretextställ och kanske Jofamas regnställ med reflex om du har skinnställ.

http://www.mcpoolen.se/clothes/regnstall/jofama/wetstop/svartgul.shtml

har sett att det skall finnas helt gnallgula sådana där regnställ också, men hittar inget nu

Själv så har jag ett halvarsson allväders ställ, torrt å fint :D

Ang visiret kan du väl köpa vilket vattenavstöttande medel du vill så länge det går att ha på plast..

På motorväg i 90-100 så försvinner det mesta av vattnet av sig själv men det är något störande ändå.

Finns inte dåligt väder bara dåliga kläder .

Ska du åka 350 km utan regnställ så kommer det vara det nästa du kommer att köpa . Finns även regn skydd för händer & stövlar om inte dom är vattentäta .

Regnar det ordentligt (inge dugg regn) så brukar regnet rinna av från visiret när man kommer upp i farter över 70 kmh .

Rain-X och titta lite åt sidan. Jag har kört touring både i Skottland och Norge, det går att köra i regn också.

Är det sådant "regnet-glider-fint-av-visiret-medel"? Nu är det bara hörsägen men jag har hört att sådant medel gör visiret sprött, hållfastigheten minskar rejält. Tipset jag fick av mc-butiken var att tvätta med Yes istället. De hade varit på ngn seminarium med Arai bla där detta togs upp. Men hurs om så är det bara hörsägen...

Som sagt.
Ska köra imorgon runt 350 km och det verkar som om det kommer regna. Jag har inget regnställ men en regnjacka iaf :rolleyes:

Hur gör ni för att hålla visiret torrt? Har ni nått hemligt recept på vattenavisare?

Räkna med att bli blöt. Du kommer dock rätt långt med ett välimpregnerat skinnställ och regnjacka. Fetta in stövlar och handskar också så tar det ett tag innan vattnet tränger igenom. Lägg med fördel ev. packning i en tankväska så blåser inte vattnet ner över tanken och i knät på dig.

Om du har ett rent och i övrigt fräscht visir blåser vattnet av rätt bra i fart, jag brukar vrida på huvudet och sticka ut det i fartvinden för att få vattnet att blåsa av. Undvik att ligga bakom bilar, sprayen som framförvarande drar upp gör sikten usel(vattendropparna som hamnar på visiret är för små för att blåsa av)

Problemet med plastpåsar i stövlarna är att man snart är blöt inifrån istället för utifrån, så det är väl egentligen en smaksak vad man väljer:)

Något under som värmer även fast det blir blött, typ superunderställ och yllestrumpor är att rekommendera.

Det är obehagligt i början när man känner blötan komma, sen är det bara att åka.

Är det sådant "regnet-glider-fint-av-visiret-medel"? Nu är det bara hörsägen men jag har hört att sådant medel gör visiret sprött, hållfastigheten minskar rejält. Tipset jag fick av mc-butiken var att tvätta med Yes istället. De hade varit på ngn seminarium med Arai bla där detta togs upp. Men hurs om så är det bara hörsägen...
Ja, Rain-X är ett sådant medel, men jag tror inte på att det löser upp visir. Eller rättare så tror jag inte visir är känsliga för vanliga kemikalier. I så fall tror jag klarheten skulle påverkats först.

Last edited:
Ja, det är som att bada... kallt och hemskt i början, men när man väl kommit i så går det bra :)

Det finns ju fler problem med regn, inte bara att man blir blöt.

Och det finns ytterligare ett stort problem, särskillt för de med SKINNställ.

om skinnet inte är riktigt bra behandlat så förlorar det otroligt mycket slitstyrka. Genomblött skinn har nämligen bara en liten del av sin hållfasthet kvar vid marksyning.

Därför sörjde jag inte särskillt mycket över att jag förlorade några coolhetspoäng i morse när jag åkte genom regnet i mitt halvasson-allvädersställ.

Ja, Rain-X är ett sådant medel, men jag tror inte på att det löser upp visir. Eller rättare så tror jag inte visir är känsliga för vanliga kemikalier. I så fall tror jag klarheten skulle påverkats först.

Hmm, var inte så säker på det, men det tar nog lång tid. Det är samma material som i flyplansrutor (små sportflygplan då), och där får man inte använda sådana medel, det blir ganska snart microsprickor i materialet.

Jag rekommenderar att bara göra rent visiret med Yes eller annant diskmedel, sen tar du något bra vax och vaxar visiret med, vattnet och skiten bara rinner av. Vaxar du på insidan med så brukar man slippa imma ett bra tag med.

3023088 Och det finns ytterligare ett stort problem, särskillt för de med SKINNställ.

om skinnet inte är riktigt bra behandlat så förlorar det otroligt mycket slitstyrka. Genomblött skinn har nämligen bara en liten del av sin hållfasthet kvar vid marksyning.

Därför sörjde jag inte särskillt mycket över att jag förlorade några coolhetspoäng i morse när jag åkte genom regnet i mitt halvasson-allvädersställ.
Själv är jag alltid cool i mitt halvarsson all-väder, du måste göra något fel ;)

Själv är jag alltid cool i mitt halvarsson all-väder, du måste göra något fel ;)

Ja, fast jag är liiiiiiiiite coolare i mitt skinnställ...
Tyvär är jag för tjock för det för tillfället så jag åker mest i mitt bekväma, alltid lagom varma, alltid torra allvädersställ!

Halvarsson är grymt! :tummenupp

Man kan vaxa visiret också med vanligt bilvax, bara det inte innehåller slipmedel...

Det finns faktiskt helt ok regnoveraller som inte är så dyra. De är inte snygga, men man håller sig TORR. De tar inte mycket plats heller. För 500 får man en bra. Köp en ganska stor storlek så är det lätt att få på och av.

Ni skinnputtar kan ju ställa er frågan om det är viktigast att se snygg ut i ösregn eller att hålla sig torr?

Som sagt.

Ge fan i o köra bäst..men annars kan man om du kommer över en svart sopsäck, ett par säckar tar ju inte stor plats att släpa på.. göra hål för huvudet och armar, så skyddar du bålen lite iaf, och bälte över midjan så det inte blir så mycket vindfång.. vet en som höll sig relativt torr i 20 mil på detta sätt, vrida huvudet från sida till sida tar effektivt bort regn, kanske man kan behandla visiret med sådant medel man har på vindrutan, så det pärlar bort lättare:va

Sikta på ett bra regnställ!! Också nånting som täcker händerna (svinkallt är bara förnamnet på blöta tassar på styret...) oxh se till att regnskyddet täcker runt halsen, annars regnar det in...

Kört sthlm-markaryd (ca 500 km) x antal gånger i vad som kan liknas ösregn (kortare uppehåll här och var....) , och tänker ALDRIG göra om det utan att vara påbyltad till tänderna.

Så klä på dig, och regnställ!! Jag hade ett allvärderställ, men regnar det ordentligt rinner det ner en hel pöl ner mellan tuttarna och iskalla regnet mot låren/knäna är inte heller att leka med.

Tur att macken på rastplatserna här sådana där supersköna varmluftsblås på sina toaletter!!! Det bidde min räddning....:yoparty

Köp regnställ!!! Finns inga alternativ. Köp dessutom _bra_ handsköverdrag och inte fjuttiga saker som inte täcker en bit upp på armen.

Kroppens beteende när den kyls ned pga vått skinnställ är inte rolig. Bara räkna på fartvind samt 15 graders utetemperatur. Blir otrevligt långa bad i kallvatten för samma effekt.

Körde i ösregn en gång på hösten utan regnställ. Kom 8 mil i innan jag var tvungen att ge upp pga nedkylning. Efter det investerade jag i regnställ som höll mig torr Gbg till Linköping i ösregn. Värsta problemet jag har nu är lite imma i hjälmen.

Hmm, var inte så säker på det, men det tar nog lång tid. Det är samma material som i flyplansrutor (små sportflygplan då), och där får man inte använda sådana medel, det blir ganska snart microsprickor i materialet.
Jag tror att det ställs högre krav på flyplan än vad jag ställer på min hjälm. Har en hjälm fem-sex år och byter visir en gång under den tiden ca.
Jag vågar starta hojen utan att slå av min mobiltelefon också ;)

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...