ang min hojjs strypkitt

• Thread starter Thread starter axelsson_vpg
  • Start date Start date

axelsson_vpg

Guest
Tjäna.
jag har precis blivit klar med min montering av stryp kitt så min hoj blir 25kw! Det var 4 st brickor med hål i som man skulle stoppa ner i insugen i luftburken, sen så var det även en grej man fäster på gas wirén men den fattade ja mig inte på så den struntade jag i efter som den bara begränsar gas pådraget!

Nu efter provkörningen så tycker jag att den inte går så värst mycket slöare, utan att den bara går lite ojämnare kanske.

Den där metall biten som ska begränsa gaspådraget kan väll inte ha med detta att göra lr? Dock körde jag ingen lång sväng utan bara runt kvarterer på 1-3an. Hur som haver så har jag reg bes på torsdag men dom kmr inte bänka den då jag har ett stryp kitt som inte behöver bänkas.

Är det någon som vet om "begränsargaspådragetgrejjen" måste vara med i leken? För i så fall måste ja bort med tanken,luftburken, insprutet, och allt det där. Vad kmr besiktningsmännen säga? :confused:

Last edited:
Du menar att du inte inser att om man inte kan gasa fullt så lämnar hojen inte full effekt?:confused:

Är det verkligen så enkelt att man får montera strypningen själv och besikta utan bänkning?
Isf behöver man väl knappast montera något alls, SBP mäter ju inte effekten.

Jag gjorde precis likadant.. Vet inte vad dom säger om det "saknas" delar i strypningen om nån skulle kolla/nåt skulle hända eller så.. Däremot vet jag att jag lika gärna hade kunnat regbesikta utan nån strypdel i, för dom kollade inte på nånting av det där.. Jag kör dock både med strypningen på wijern i och brickorna till insuget.. Det är nog plattan till wijern som gör att det "märks" mest att den är strypt :rolleyes:

okej tack tack.

Men allstå hur fick du fast brickan på wiren utan att ta bort den där låååånga skruven som håller ihop allt? kan man inte begränsa gaspådraget på annat sätt?

Tjäna.
jag har precis blivit klar med min montering av stryp kitt så min hoj blir 25kw! Det var 4 st brickor med hål i som man skulle stoppa ner i insugen i luftburken, sen så var det även en grej man fäster på gas wirén men den fattade ja mig inte på så den struntade jag i efter som den bara begränsar gas pådraget!

Nu efter provkörningen så tycker jag att den inte går så värst mycket slöare, utan att den bara går lite ojämnare kanske.

Den där metall biten som ska begränsa gaspådraget kan väll inte ha med detta att göra lr? Dock körde jag ingen lång sväng utan bara runt kvarterer på 1-3an. Hur som haver så har jag reg bes på torsdag men dom kmr inte bänka den då jag har ett stryp kitt som inte behöver bänkas.

Är det någon som vet om "begränsargaspådragetgrejjen" måste vara med i leken? För i så fall måste ja bort med tanken,luftburken, insprutet, och allt det där. Vad kmr besiktningsmännen säga? :confused:

Jag har kört 25ke när jag hade mellan... De va också 4 brickor och en metall bit till vajern. Jag monterade själ och sket i metall biten.

De frågade efter stämpelifrån verkstaden. Jag sa att det var monterat i stockholm så det kunde vara lite svårt att fixa snabbt. Du får ju med ett typintyg på tyska. Det måste man ha med be din likala verkstad stämpla det så går det lättare..

///Micke

För att din hoj ska gå igenom besiktningen måste du väl ha papper på att den är strypt från en verkstad (att den är rätt monterad) och från din motorcykels importör, alltså KGK suzuki...

Men detta kankse bara gäller nyare hojar som har kräver helfordonsgodkännande, eller?

Mvh Anton

Du menar att du inte inser att om man inte kan gasa fullt så lämnar hojen inte full effekt?:confused:

Jag ströp min gamla RD 350 med enbart brickor i insuget. Det som hände var att när man gasade för mycket började maskinen bluddra och gå illa så då fick man släppa av litegrann så gick den fint igen. Det kanske bara är därför man ska spärra vajern menar jag, så att man slipper detta konstiga beteende.

2998908 För att din hoj ska gå igenom besiktningen måste du väl ha papper på att den är strypt från en verkstad (att den är rätt monterad) och från din motorcykels importör, alltså KGK suzuki...

Men detta kankse bara gäller nyare hojar som har kräver helfordonsgodkännande, eller?

Mvh Anton
Det stämmer inte alls, så länge det finns med ett intyg som bekfräftar att strypningen är monterad. Jag har 25kw reggat både min r6a och min gixxer 1000. Bägge med strypningar från mc-kompaniet (de tyska med tüv intyg), till dessa har jag skrivit mina egna monteringsintyg.

2998388 Tjäna.

Du menar väll att du har monterat brickorna under insprutningen och inte i luftburken? Du ska plocka bort tank, luftburk och lyfta på förgasarbrygga/insprutning och sedan montera brickorna i insugsgummit under förgasarna / insprutningen. När du sedan lyfter på sprutet så monterar du bara gasstoppet på sidan, skitaenkelt. Från komplett hoj utan strypningar till komplett hoj med strypningar så tar det väll ca 25min.

Bara höra av dig om du behöver hjälp eller har någon fundering!

Last edited:
okej tack tack.

Men allstå hur fick du fast brickan på wiren utan att ta bort den där låååånga skruven som håller ihop allt? kan man inte begränsa gaspådraget på annat sätt?

(Fick hjälp av en kompis att montera), men jag är nästan helt säker på att han tog loss den långa skruven.. Det var jäkligt pillrigt att få dit brickan rätt.. Men det finns ju bruksanvisning (på tyska :näsblod ) och iaf en bild med som vi gick efter.. Det enda problemet jag känner av nu är att gasrullen inte går tillbaka helt.. Måste ha något med att vajern (typ returvajern) inte är rätt spänd att göra, för jag hade ju inte det problemet innan.. Men det ska rättas till snart :)

okej... jag tror jag skiter i metall biten lr sågar hål i den så jag inte behöver ta lös den jävligt långa skruven för att få dit den. man borde ju kunna såga ett jack i sidan så man kan köra in den och sen bara skruva åt? jag har inga som helst planer på att ha kvar strypningarna mer än 2 minuter efter regbes.

Mitt bevis om strypning stämplade han då jag var där och hämtade kittet!

Xyron:
jag har monterat brickorna rätt. jag körde in dom i under luftbruken i de 4 rören, haha. jag kan inte se någon annat ställa dom ska vara på?? då jag monterade dom så lyfte ja bara tanken tog bort locket på luftburken, skruvde bort slangklammrarna till insuget och lyfte lite lätt och stoppade in de 4a brickorna... gasbegränasren verkar ju as jobbig. Det får bli cirkel sågen!

2999050 okej... jag tror jag skiter i metall biten lr sågar hål i den så jag inte behöver ta lös den jävligt långa skruven för att få dit den. man borde ju kunna såga ett jack i sidan så man kan köra in den och sen bara skruva åt? jag har inga som helst planer på att ha kvar strypningarna mer än 2 minuter efter regbes.

Mitt bevis om strypning stämplade han då jag var där och hämtade kittet!

Xyron:
jag har monterat brickorna rätt. jag körde in dom i under luftbruken i de 4 rören, haha. jag kan inte se någon annat ställa dom ska vara på?? då jag monterade dom så lyfte ja bara tanken tog bort locket på luftburken, skruvde bort slangklammrarna till insuget och lyfte lite lätt och stoppade in de 4a brickorna... gasbegränasren verkar ju as jobbig. Det får bli cirkel sågen!
Som du beskriver att du har gjort är helt fel. Du måste montera loss hela insprutnings"bryggan" eller vad det kallas och montera brickorna under den. Du har strypt luften in till maskinen nu, så vid pådrag kommer den bara bluddra. Du ska strypa luft och soppa blandningen därför måste brickorna sitta under insprutningen. När du lyfter på insprutningen så kan du utan problem montera dit gas-stoppet utan att såga av det :gnissla

Humm nu har jag satt dit begränsaren! jag sågade sönder den lite för att få dit den...
nu sitter den fint.
Fast brickorna kan jag väll inte ha satt fel? Jag stoppade dem just ovanför spjäll huset, 4 st på vardera rör. Nu går hojjen inte allt för hårt.. men jag vet inte.. jag kan mycket väl ha gjort fel eftersom jag bara lossade luftburkslocket och stoppade dit brickorna underifrån sedan.

jag medelar då jag har besiktat imorgon om hur det gick :gnissla

Humm nu har jag satt dit begränsaren! jag sågade sönder den lite för att få dit den...
nu sitter den fint.
Fast brickorna kan jag väll inte ha satt fel? Jag stoppade dem just ovanför spjäll huset, 4 st på vardera rör. Nu går hojjen inte allt för hårt.. men jag vet inte.. jag kan mycket väl ha gjort fel eftersom jag bara lossade luftburkslocket och stoppade dit brickorna underifrån sedan.

Och hur länge kommer strypningen att få sitta kvar, en timme efter besiktning eller?

freedom:
bakom hörnet vid besiktningen.

ja köpte från mc kompaniet... det är antagligen olika strypningar från modell till modell.. Vart skulle du fästa dina brickor?

nu sitter den fint.

Du har gjort fel. Brickorna ska som sagt sitta mellan toppen och förgasar/insprutarbryggan och inte mellan luftburken och förgasar/insprutarbryggan som du har gjort nu.

Ajdå. besiktning om 45 minuter... Dock står det här i manualen:

"Ja eine der gelieferten drosselblenden in einen verbindungsstutzen des luftfilterkastens eindrucken siehe foto 2"

och det är en bild på luftburken... inte för att ja kan ett ord tyska... :confused:

*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa