KTM 660 vs 690

Det är definitivt en fördel med slirkoppling på motard. Den kraftiga motorbromsen från enstånkan gör att bakhjulet gärna studsar och låser sig vid inbromsning, speciellt vid sladd. Slirkopplingen tar bor allt studsande och ger hojen ett lugnt och stabilt uppträdande istället. Jag har mindre förståelse för slirkoppling på en sporthoj.

He he eller så bygger man om länkaget och byter till en PDS med topout fjäder!

Nej.. SDn är snabbare än 950n, helt klart.. jag tror att jag är snabbare nu efter 30 mil än jag var på 950n efter 300. Vad jag saknar är glädjen. 950n hade sina nycker, pustade och frustade och kastade upp framhjulet lite hej vilt om det var lite backkrön.. Slangade på ren gas överallt under 100 iaf osv.. Inte liak snabb, men sjuuukt kul!

SDn känns faktiskt lite FÖR bra. Visst kommer framhjulet, men inte lika våldsamt och med bibehållen fart. Ska erkänna tt jag saknade chassie i 950n, men jag saknar buset i SDn.. vet inte vad jag egentligen vill ha längre... Jag kan ju inte byta igen un, så jag får ge det ett ag och se vad det blir sen. kanske blir det bättre efter 100-mila också med nya pipor och mappning etc.. Kanske borde man dreva ned ett hack för att vinna lite egg, toppfatr är skitsamma ändå!

Låter som du är redo för en riktig fighter snart, dvs en ombyggd sporthoj. :)

En sådan har allt utom vindskydd!

"...du skriver att du saknar buset i sd:n ??? Himmel...Hela hojen skriker ju : -"Ta mig hårt , kör slut på mig !":D
Framhjulet är i luften mest hela tiden o det är inga problem att få upp den gas på 3:an med originaldrevning o Akrapipor. Backkrön o uppförsbackar så går det på fler växlar oxå...:)."

"...ligga på motorvägen i 140 km/h...komma ikapp en bil...växla ner till 3:an , upp på slangen , i med 4:an...."

"Eller ligga o köra småvägar o gå ut på bakhjulet ur böjarna...."

Hmm.. Om du drar upp den på ren gas på 3an.. Hur fan kan jag misslyckas på 2an??? :va

När du skriver "få upp den på gas" menar du att du rycker och sliter och ger avslag/påslag mm eller ger du bara gas och väntar?

Jag har ju inte ryckt EPC:n och det där än, vilket kanske förklarar en del. Men SÅ stor skillnad borde det inte vara.

Vette fan vad det är för fel.. Ska hitta nån som kör SD som får lära mig.. 1an är ju inga problem, men betydligt längre upp i registret än vad jag hoppades på... 950 kom på kraft från under 30 även om man hängde över styret unegfär, det händer ju typ på effekttoppen nu. :gnissla

Hmm.. Om du drar upp den på ren gas på 3an.. Hur fan kan jag misslyckas på 2an??? :va

När du skriver "få upp den på gas" menar du att du rycker och sliter och ger avslag/påslag mm eller ger du bara gas och väntar?

Jag har ju inte ryckt EPC:n och det där än, vilket kanske förklarar en del. Men SÅ stor skillnad borde det inte vara.

Vette fan vad det är för fel.. Ska hitta nån som kör SD som får lära mig.. 1an är ju inga problem, men betydligt längre upp i registret än vad jag hoppades på... 950 kom på kraft från under 30 även om man hängde över styret unegfär, det händer ju typ på effekttoppen nu. :gnissla

På 1:an o 2:an är det rena powerwheelies. Bara att slå på så reser den sig...

På 3:an får man göra ett av/påslag mellan 100-130 km/h ungefär , så kommer den upp mjukt o fint. Om man nu inte vill koppla.... Det går ju det med.

Tror det handlar om teknik. Hade en vtr 1000 innan...oxå twin ju...så jag kanske har lättare att hitta rätt varvtal ??....:confused: . Bara öva så funkar det säkert för dig oxå.....

På 3:an får man göra ett av/påslag mellan 100-130 km/h ungefär , så kommer den upp mjukt o fint. Om man nu inte vill koppla.... Det går ju det med.

Tror det handlar om teknik. Hade en vtr 1000 innan...oxå twin ju...så jag kanske har lättare att hitta rätt varvtal ??....:confused: . Bara öva så funkar det säkert för dig oxå.....

Har du ändrat drevningen något på din?

Har du ändrat drevningen något på din?

Nej... Drevningen är original än så länge. Ska däremot sätta på ett 16 T nu vid 1:a servicen. Hojen är lite ryckig vid stadskörning o är onödigt högt växlad....

Hänger jag över styret o slår på , på 2:an så går den inte upp...sitter jag däremot upprätt med raka armar , så reser den sig på powerwheelies på 2:an....

100-130 på 3:an??? :va Den farten på 2:an hade jag fattat, men på 3an är det ju fan inget varv att tala om. Jämfört med 950:n är dn ju riktigt klen på mellanregistret, DÄR kunde jag dra upp den med lite ryck på 3an.

jaja.. bara att avvakta och ge sig fan på det sen!

Visst står det en på Lelles väl?

Nj kom inte ihåg men det var väl någon ingenjör på KTM österrike som hade satt ihop den för eget bruk, den piskade tydligen många hojar enligt uppgift men vet inte vad som är gjorts?

Factory Replican lämnar 79 hästar orörd och väger in på 112kg. Sett kittade Factorys på mobile.de med effekt uppgifter på över 90 häst. Skapar ju ett lätt "vill ha" begär :D

100-130 på 3:an??? :va Den farten på 2:an hade jag fattat, men på 3an är det ju fan inget varv att tala om. Jämfört med 950:n är dn ju riktigt klen på mellanregistret, DÄR kunde jag dra upp den med lite ryck på 3an.

jaja.. bara att avvakta och ge sig fan på det sen!

alltid olika för alla.. träna träna träna.

Nj kom inte ihåg men det var väl någon ingenjör på KTM österrike som hade satt ihop den för eget bruk, den piskade tydligen många hojar enligt uppgift men vet inte vad som är gjorts?

De har en på Lelles, en -02:a. Jag tror den "riktiga" Factory Replican som kunde köpas av kunder för 180 000:- mot löfte att man skulle tävla med den kom -03. Den hade bl.a. dubbla Akrapovic-pipor som kännetecken, det har inte den på Lelles.

Factory Replican lämnar 79 hästar orörd och väger in på 112kg. Sett kittade Factorys på mobile.de med effekt uppgifter på över 90 häst. Skapar ju ett lätt "vill ha" begär :D

jag drömmer redan :D

vad är lättat på dom, nåt man skulle kunna klara själv (inte fullt ut kanske, men delvis)

Sålt min cykel nu. Sugen på en 690. Frågade på KTM Sveavägen men kvinnan som jobbar där litar jag ingenting på. Hon svarade precis som man "ska", på alla frågor.

Måste få lite svar när det gäller 690:

Serviceintervaller? Det är 500 mil va?

Vad kostar servicen? Kvinnan sa "Billig service, max 2000:-".

Klarar pakethållaren en Ortlieb-rulle? Kvinnan sa "inga problem".

Hur mycket bensin drar den? Kvinnan sa "beror på hur du kör".

Tänkte provköra en dylik i veckan nu som kommer.

Tacksam för svar på nybörjarfrågorna!

Niclas

Sedan undrar jag om man får vagnskada när man köper en ny MC, på samma sätt som man får vagnskada två år när man köper en ny bil?

Niclas

jag drömmer redan :D

vad är lättat på dom, nåt man skulle kunna klara själv (inte fullt ut kanske, men delvis)

All "plast" inkl. tank är i kolfiber, bakramen i titan, helsystem i titan, har även för mig att motorn är lättad med magnesium osv.

All "plast" inkl. tank är i kolfiber, bakramen i titan, helsystem i titan, har även för mig att motorn är lättad med magnesium osv.

med andra ord inget man kan härma själv då :(
Ääh va fan köp den o var glad, inte så dyr :tungan

med andra ord inget man kan härma själv då :(
Ääh va fan köp den o var glad, inte så dyr :tungan

Håll utkik på mobile.de & ebay.de Ibland kommer det upp en hel del udda godis, och även om delar till en sådan här hoj har högt beg. pris så kommer du ju billigare undan än o köpa nytt. Eller så köper du en färdig beg. Factory från start. Bör kunna hitta en runt 90 loppor. Dock bör du ju inte ha tummen mitt i handen när det gäller en sådan här hoj :hihi

Google translate eller Altavista's Babelfish funkar bra som översättare om du har svårt med tyskan.

Frågar igen, bumpar!

Vad kostar servicen?

Klarar pakethållaren en Ortlieb-rulle?

Hur mycket bensin drar den?

Sedan undrar jag om man får vagnskada när man köper en ny MC, på samma sätt som man får vagnskada två år när man köper en ny bil?

Tacksam för svar,

Niclas

Håll utkik på mobile.de & ebay.de Ibland kommer det upp en hel del udda godis, och även om delar till en sådan här hoj har högt beg. pris så kommer du ju billigare undan än o köpa nytt. Eller så köper du en färdig beg. Factory från start. Bör kunna hitta en runt 90 loppor. Dock bör du ju inte ha tummen mitt i handen när det gäller en sådan här hoj :hihi

Google translate eller Altavista's Babelfish funkar bra som översättare om du har svårt med tyskan.

http://cgi.ebay.de/KTM-660-LC4-Fact...ryZ68419QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
:yoparty

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back