Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Hur känns -07 jämfört med -98 avseende chassi och prestanda?
Uppdaterad redogörelse kommer senare, jag har bara kört ca 100 mil än och har nyss utfört 100 mila service.
Motorn är som sammet i jämförelse inga tendenser till att "dränka" hojen vid gaspådrag trots att om man vrider full rulle, ändå så finns det mycket mer ös än i -98:an, chassit och fjädring känns stummare men det ska det väl va på en ny hoj i jämförelse, i lördags var jag ute och filade bort "fegränderna" på däcken och det känndes stabilt. Jag testade en dynojettad -98:a med yoshimura för ett par år sen men den hänger inte denna standard -07:a, det är jag säker på. Jag väntar bara på mitt yoshimura sen blir det en PC-III och KN och in i bänk så lär man väl få ännu roligare:).
 
Uppdaterad redogörelse kommer senare, jag har bara kört ca 100 mil än och har nyss utfört 100 mila service.
Motorn är som sammet i jämförelse inga tendenser till att "dränka" hojen vid gaspådrag trots att om man vrider full rulle, ändå så finns det mycket mer ös än i -98:an, chassit och fjädring känns stummare men det ska det väl va på en ny hoj i jämförelse, i lördags var jag ute och filade bort "fegränderna" på däcken och det känndes stabilt. Jag testade en dynojettad -98:a med yoshimura för ett par år sen men den hänger inte denna standard -07:a, det är jag säker på. Jag väntar bara på mitt yoshimura sen blir det en PC-III och KN och in i bänk så lär man väl få ännu roligare:).

Hur har du upplevt bränsleförbrukningen?

Märker du någon skillnad i motorkaraktär före och efter service?

Hur körde du in den? Lugnt enligt bok eller hårt enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ?

Bara lite funderingar. :)
 
Hur har du upplevt bränsleförbrukningen?

Märker du någon skillnad i motorkaraktär före och efter service?

Hur körde du in den? Lugnt enligt bok eller hårt enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ?

Bara lite funderingar. :)

Bränsleförbrukningen har jag inte kollat än, det känns lite oviktigt dom första 100 milen, min gamla -98:a var faktiskt snålare än kompisens -99:a med insprutning, så vi får väl se.
Inkörningen gjorde jag med varierad körning ömsom mjukt och med hårdare belastning stundtals och ibland hårt, dock ej "full trottel", det viktigaste med en hojmotor är dock att inte fresta för hårt på riktigt låga varv, speciellt inte i början.
Angående karraktär före och efter service märktes ingen större skillnad vad jag kände, jag menar ett oljebyte förändrar inte så mycket på en ny hoj.
 
Bränsleförbrukningen har jag inte kollat än, det känns lite oviktigt dom första 100 milen, min gamla -98:a var faktiskt snålare än kompisens -99:a med insprutning, så vi får väl se.
Inkörningen gjorde jag med varierad körning ömsom mjukt och med hårdare belastning stundtals och ibland hårt, dock ej "full trottel", det viktigaste med en hojmotor är dock att inte fresta för hårt på riktigt låga varv, speciellt inte i början.
Angående karraktär före och efter service märktes ingen större skillnad vad jag kände, jag menar ett oljebyte förändrar inte så mycket på en ny hoj.

Oljebytet vid 100-mila servicen borde märkas en hel del (om rätt oljor används). Blackbirden levereras med en mycket tunn inkörningsolja från fabrik. Halvsyntet ska användas mellan 100-600 mil. "Rätt" olja ska allstå ej slås i motorn förrän vid 600-milaservicen. Jag tycker nog att framförallt växellådan känns smidigare efter 100-milaservicen och med tanke på den första inkörningsoljans egenskaper så vore det konstigt om ingen skillnad märktes.
 
Oljebytet vid 100-mila servicen borde märkas en hel del (om rätt oljor används). Blackbirden levereras med en mycket tunn inkörningsolja från fabrik. Halvsyntet ska användas mellan 100-600 mil. "Rätt" olja ska allstå ej slås i motorn förrän vid 600-milaservicen. Jag tycker nog att framförallt växellådan känns smidigare efter 100-milaservicen och med tanke på den första inkörningsoljans egenskaper så vore det konstigt om ingen skillnad märktes.

Jag 100-milaservade min idag, och jäklar vilken skillnad det blev just i lådan!
Rent motormässigt märkte jag dock ingen skillnad.
Få se om bränsleförbrukningen sjunker något nu när den fått gå in sig lite.
Den låg tidigare på 0,7-0,8 l/mil vid lugn och jämn motorvägskörning vilket är klart för mycket.
 
Jag tycker väl att lådan var smidig redan från början, sen är väl inte växellådor nåt som Honda skulle få nobelpris för i alla fall, det finns andra kvaliteter hos Honda.
Hade det inte regnat så in i h*vete så kunde jag kollat bränsleförbrukningen idag, :Rockbanan nä förresten jag tycker det är så roligt att köra hoj så såna petitesser som bränsleförbrukning det struntar jag i.:banana
 
Miin drar ca 0,6l/mil efter landsväg vid snittfart på 130 med passagerare vilket jag tycker är acceptabelt. Är nöjd med min -98 som har 5300 mil bakom sig.:)
 
Jag 100-milaservade min idag, och jäklar vilken skillnad det blev just i lådan!
Rent motormässigt märkte jag dock ingen skillnad.
Få se om bränsleförbrukningen sjunker något nu när den fått gå in sig lite.
Den låg tidigare på 0,7-0,8 l/mil vid lugn och jämn motorvägskörning vilket är klart för mycket.


Höj tomgången till ca 1200 varv så ska de se på skillnad i lådan.
 
Bankörning

Skulle bara vilja dela med mig av mina positiva erfarenhter av bankörning. Blackbirden går väldigt fint genom böjarna och inbjuder till härligt knäskrap. Är det någon som drabbats av att underkåpan tar i marken? Tips på hur man i sådant fall skulle kunna undvika markskrap utan att montera av kåporna förstås?
 
Skulle bara vilja dela med mig av mina positiva erfarenhter av bankörning. Blackbirden går väldigt fint genom böjarna och inbjuder till härligt knäskrap. Är det någon som drabbats av att underkåpan tar i marken? Tips på hur man i sådant fall skulle kunna undvika markskrap utan att montera av kåporna förstås?

Jag vet fler som har råkat ut för samma sak som du.Om du har bakfjädringen rätt justerad är väl nästa steg att göra "brickhöjningen" av bakändan för att höja markfrigången lite.
Då tar du en bricka som är 5-6mm tjock med 10mm hål,såga upp den så den blir som ett U invändigt.Lossa stötdämparens övre fäste när hojen står på centralstödet och lägg i brickan mellan ramen och stötdämparen.
Det hela gör ca 30 mm höjning på bakänden,och hojen blir mer "snabbstyrd" i kurvorna.
 
Tips på hur man i sådant fall skulle kunna undvika markskrap utan att montera av kåporna förstås?

Har du inte redan skrapat upp fotpinnarna? De är ju ca 4 cm o tar i innan nått annat... De var iad min efarenhet på Kinne kulle. Nästa borde bli ljuddämparna om pinnarna är nerslitna, men klart sjunker hojen ner i en liten håla så kan nog kåpan ta i.

Men, kolla pinnarna... om nu inte målet är att "hålla dem korta" :tummenupp

Den låg tidigare på 0,7-0,8 l/mil vid lugn och jämn motorvägskörning vilket är klart för mycket.

Min 02:a dricker ca 0,55 - 0,6 blandad körning. "Aplicerar" (Så El Garto inte missförstår igen :tungan ) min tankväska på hojen, ligger förbrukningen mellan 0,5 - 0,55.

Skulle du vilja pilota en grej!? Kolla tankmätaren! Hur långt kommer du innan den minskar med en ruta? Jag kör 11-15 mil innan första försvinner... Haft den inne på Honda, men "kalibrering" var nog inget ord de var bekanta med gällande bränslemätaren.
 
Last edited:
tja. jag köpte en sothöna förra veckan. en hel svart 97a. är det någon som vet vart man kan köpa vita b-glas fram? eller är det någon som har slipon eller 4-1 system till salu?
jonte (tatto75)
 
tja. jag köpte en sothöna förra veckan. en hel svart 97a. är det någon som vet vart man kan köpa vita b-glas fram? eller är det någon som har slipon eller 4-1 system till salu?
jonte (tatto75)

Klarglas, har själv monterat dem på min. Tycker att det är mkt snyggare än gula.

http://club.superblackbird.se/butiken.htm

Har du inte redan skrapat upp fotpinnarna? De är ju ca 4 cm o tar i innan nått annat... De var iad min efarenhet på Kinne kulle. Nästa borde bli ljuddämparna om pinnarna är nerslitna, men klart sjunker hojen ner i en liten håla så kan nog kåpan ta i.

Men, kolla pinnarna... om nu inte målet är att "hålla dem korta" :tummenupp



Min 02:a dricker ca 0,55 - 0,6 blandad körning. "Aplicerar" (Så El Garto inte missförstår igen :tungan ) min tankväska på hojen, ligger förbrukningen mellan 0,5 - 0,55.

Skulle du vilja pilota en grej!? Kolla tankmätaren! Hur långt kommer du innan den minskar med en ruta? Jag kör 11-15 mil innan första försvinner... Haft den inne på Honda, men "kalibrering" var nog inget ord de var bekanta med gällande bränslemätaren.


Jag fick i 6 liter i går, då hade EN ruta slocknat på bränslemätaren.

He he - Min tankväska blir också påsatt ibland :)
 
Last edited:
Har monterat slipon på Birden. Den ena packningen på mellanrörets "framända" är mulad. Nån som vet var jag kan köpa en sådan i morgon i Malmö med omnejd?
 
300

Märkbar skillnad, men för min del så har jag drabbats av lite domningar i högerhanden på alla hojar jag har haft.

Det som förbryllar mig lite är att Birden vibrerar en hel del i lite högre farter. Tänkte testa toppfarten innan vinterförvaringen men har hittills bara varit uppe i ca 240-250. Vid det tillfället släppte jag för att jag tyckte att det vigrerade en del och jag tyckte även jag kunde känna en tendens till styrslag. Nu KAN det ha berott på sidvind men det borde inte påverka så mycket.
Hur känns era i farter över 250?

jag körde min i över 300 förra lördagen. den gick kanon. de blåste en hel del och de va inte så kul... körde förbi hallunda i 270 idag... jag tror de e viktigt vad man har för däck på... och hur galen man är..... ler. :hojcbr
 
Oljebytet vid 100-mila servicen borde märkas en hel del (om rätt oljor används). Blackbirden levereras med en mycket tunn inkörningsolja från fabrik. Halvsyntet ska användas mellan 100-600 mil. "Rätt" olja ska allstå ej slås i motorn förrän vid 600-milaservicen. Jag tycker nog att framförallt växellådan känns smidigare efter 100-milaservicen och med tanke på den första inkörningsoljans egenskaper så vore det konstigt om ingen skillnad märktes.

Tyvärr så stämmer det inte, rätt olja finns redan från början och efter 100 mils bytet skall det enligt Honda bytas olja först vid 1200 mila service, själv kommer jag dock att byta vid 600 mil för att denna skönhet kommer att vara i min ägo i många år nu och det kan aldrig skada.
 
Tyvärr så stämmer det inte, rätt olja finns redan från början och efter 100 mils bytet skall det enligt Honda bytas olja först vid 1200 mila service, själv kommer jag dock att byta vid 600 mil för att denna skönhet kommer att vara i min ägo i många år nu och det kan aldrig skada.

Hos min handlare stämmer det. Jag har själv sett oljan som var i första 100 milen. Jag VET att det nu finns delsyntet i motorn (på Hondas rekommendationer). Jag VET att det kommer att finnas helsyntet i motorn efter 600-milaservicen (på Hondas rekommendationer) och jag VET att jag kommer att lämna in hojen för service och oljebyte vid 600 mil.

jag körde min i över 300 förra lördagen. den gick kanon. de blåste en hel del och de va inte så kul... körde förbi hallunda i 270 idag... jag tror de e viktigt vad man har för däck på... och hur galen man är..... ler. :hojcbr

Kanske är olika fr hoj till hoj. Eftersom jag fick ny hoj efter en olycka i höstas så har jag haft tillfälle att erfara detta. Den nya har jag nu testat lite och denhär går stadigt som ett ånglok. Tillfälligheter, ja kanske.
 
Last edited:
Hos min handlare stämmer det. Jag har själv sett oljan som var i första 100 milen. Jag VET att det nu finns delsyntet i motorn (på Hondas rekommendationer). Jag VET att det kommer att finnas helsyntet i motorn efter 600-milaservicen (på Hondas rekommendationer) och jag VET att jag kommer att lämna in hojen för service och oljebyte vid 600 mil.
Okay, vi VET olika saker, det får vi väl leva med.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top