Uppsats i plugget om Miljöhotet

Berra Bula

outlaw since 1991
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Honda crf450x -06 Yamaha YZF 250 -05 till salu
Tjenixen,
Jag har blivigt tvingad att skriva en uppstats i skolan om miljön och Miljöhotet,. Att världen kommer gå under osv, och så ska vi komma på åtgärder altså hur man kan förhindra det här.

Tänkte att ni skulle kunna hjälpa mig med detta, Jag tänkte inrikta mig lite på bil/båge/motorsport fronten.

Så ni som orkar kan ju svara på dem här frågorna samt skriva lite egna åsikter.

1. Varför åker ni inte miljö bil? T.ex. etanhol (stavning?) hybrid eller eldriven osv. När den är så mycket miljövänligare och man får 10 tusen av staten om man köper en sådan, varför väljer man inte en sådan?

2. Om man skulle förbjuda dom fossila bränslena inom trafiken/motorsporten och ersätta dem med miljö vänliga bränslen, skulle ni protestera då eller tycka: "woho, nu får alla en jävligt stor utmaning och komma på nya sätt att få ut så mycke pulver som möjligt ur min havre moppe på hjul"?

BTW så ska det här vara inlämmnat imorgon, så ni som har lite åsikter om det här skriv in det fort som fan! :D

1. Kör redan etanolbil. :tummenupp
2. Nej. Men "förbjuda" är inte rätt utan att först på ett professionellt och riktigt sätt ta fram alternativa bränsen, samt tekniska lösningar som gör det möjligt att nyttja dessa nya bränslen i exmpelvis motorcyklar, mopeder, motorbåtar, traktorer, or what ever.

EDIT: Ändrade lite stavning etc.
.

Så du ska lämna in en uppsats om miljöfordon imorgon och kan kvällen innan inte ens stava till etanol? Good luck:tummenupp

För att inte BARA vara en dryg idiot:
I dagsläget går det helt enkelt inte att få fram nog med miljöbränsle för att täcka marknaden till ett pris vi är villiga att betala, därför körs det fortfarande på fossila bränslen, det är inte frågan om att det inte går att få ut nog med pulver ur en miljöbil.

Lång natt....... Njae, dåligt betyg eller en jävla massa smöra för läraren. " snääääälaaaa kan jag inte få lämna in det nästa vecka, min dator krashade ju igår när jag precis skulle spara det :hihi "

Men du som kör etanol bil, är du nöjd med det då? drar mer osv? får man leta som fan för att hitta någon stans att tanka när man är ute på semester?

Som dom sa på P3, det är inte världen som går under. Jorden kommer finnas kvar. Det som försvinner är människan mm. Miljön återhämtar sig o allt blir bra igen. Så strunta i din uppsats o kör hoj istället :)

Vill dom kan dom sänka skatten på tex e85 då kan jag köpa mig en bensin pump och nya spridare, antar det behövs till min gamle häck. Sen att det är olagligt att konvertera en bil till etanol drift är ju också jävligt skummt. Ne skit i miljön klimatförändringar har alltid funnits och kommer alltid att finnas kvar, dock kanske vi påskyndar denna lilla process lite men inte mycket.

Ne skit i miljön klimatförändringar har alltid funnits och kommer alltid att finnas kvar, dock kanske vi påskyndar denna lilla process lite men inte mycket.

inte mycket? Kolla på filmen "An Inconvenient Truth" av Al Goore, då får du en annan syn på saken kan jag lova, och det jävligaste är att det är sant..

Haha, lycka till! :tummenupp

Svar på 2an:

Att förbjuda bensin/whateverfossiltbränsledukankomma på inom motorsporten, är nog inte direkt rätt väg att gå. Är tveksam till att motorsporten bidrar med särskilt mycket utsläpp, sett i det stora hela?
Snarare transporterna, som står för typ en femtedel (eller är det ännu mer?) av koldioxidutsläppen i Sverige, som bör förändras.

Jag borde kanske göra likadant och starta en tråd? Sitter i samma sits fast mitt arbete berör Alzheimers sjukdom. :huvet

Kolla på filmen "An Inconvenient Truth" av Al Goore, då får du en annan syn på saken kan jag lova, och det jävligaste är att det är sant..

Jasså, är det sant?

Kolla på filmen "Kommunismen, den enda sanna vägen " av Kim Yong Il, det jävligaste är att det är sant... (enligt han som har gjort filmen)

Källkritik för h-vete...

Jasså, är det sant?

Kolla på filmen "Kommunismen, den enda sanna vägen " av Kim Yong Il, det jävligaste är att det är sant... (enligt han som har gjort filmen)

Källkritik för h-vete...

Haha jo iofs.. :va
Antar att man kanske har blivigt lite överviktig av alla jävla matning med världen går under..

Men Ändå!:gnissla :D

1. För det första så kan man verkligen diskutera om etanol är ett miljöbränsle eller inte. Visst, man bidrar inte till växthuseffekten, men transporten av etanolen, tillverkningen m.m. är ännu inte helt miljöanpassad.
Själv kör jag en bensinbil, mest för att jag inte har råd med en miljöbil, men försöker att cykla mkt och köra snålt.

2. Inom motorsporten tycker jag att man kan få ha kvar fossila bränslen, den biten är inte så stor. I trafiken däremot bör man gå över till miljöanpassade bränslen. I dagsläget är tyvärr infrastrukturen väldigt dåligt utbyggd för detta så det kommer inte att gå än på länge. Sedan gäller det att använda ekonomiska styrmedel, t.ex. grön skatteväxling. Man skulle även kunna höja bensinpriset till ca 20-25kr/l. Då skulle folk verkligen börja tänka till och sluta använda bilen till onödiga resor typ kiosken 200m bort. Till saken hör att man även skulle få bygga ut kollektivtrafiken. För att ta sig till jobb osv kan man ju åka cykel eller elmoppe.

/paco

Jasså, är det sant?

Källkritik för h-vete...

Kan du hänvisa till en seriös forskningsrapport som hävdar att människan inte är boven i dramat?

Sen är ju inte etanol särskilt miljövänligt. Bara för att den är förnyelsebar så hindrar den ju inte växthuseffekten.

http://www.xn--hllbarutveckling-dob.nu/ Skaplig sida om du vill har mera domedagskänsla.

Lång natt....... Njae, dåligt betyg eller en jävla massa smöra för läraren. " snääääälaaaa kan jag inte få lämna in det nästa vecka, min dator krashade ju igår när jag precis skulle spara det :hihi "

Men du som kör etanol bil, är du nöjd med det då? drar mer osv? får man leta som fan för att hitta någon stans att tanka när man är ute på semester?

Kör man enbart på etanol så drar det mer. Tyvär är det så att bilen drar ca 30% mer när jag kör med etanol, och etanolen är ca 30% billigare. Det får nog tyvär många att inte vilja satsa på etanolbil. Varför skall man göra det om man inte tjänar på det? Till syven och sist fungerar vi så att vi vill tjäna på det ekonomiskt.

För min del hade jag nog lika gärna köpt en bensinare, men frugan skulle bestämt ha en etanolbil... så, tja, jag stretade inte emot. Tycker det är en trevlig ide och värt att testa. Kanske är det så också att en etanolbil står sig bättre i andrahandsvärde.

En annan nackdel är att etanol är mer korrosivt än bensin (observera att jag inte är tekniskt kunnig, jag säger bara var jag fått talt för mig). Det gör att vi måste byta olja var 1000'e mil. Och till det kommer då förståss en kostnad, samt jobbet med att hålla på och åka till och från verkstad. Visst, man kan byta olja själv.... but you know... man behöver ju den där jäkla stämpeln ifall det blir garantifel på bilen.

Vad gäller avstånd till mackar etc så ser jag inget problem med det. Eftersom dom felsta etanolbilar (alla kanske?) även kan köras på bensin och bensin/etanol blandning så behöver du aldrig bli stillastående. Dessutom finns det etanol på ganska många stationer idag. Blir säkert fler.

Dock blir bilen mycket mer svårtstartad vintertid med etanol, så om man bor på ställen där tempen brukar krypa ner mot -15 eller mindre så bör man överväga att tippa i bensin på vintern. Motovärmare hjälper, men jag har hört folk som haft problem med vinter+etanol trots motorvärmare.

Och vad gäller dom där 10.000 man skall få tillbaka.... Snacka om dynga det där är. Dom där pengarna går direkt ner i bilhandlarnas ficka. VARENDA bilhandlare jag varit hos har haft dom där 10.000 som argument, och ni kan fethaja att dom lagt på 10.000 på priset eller bjuder 10.000 mindre för din inbytesbil. Så, dom där pengarna går direkt från staten till handlarna.

Alla fordonsköp är en förlustaffär, bara att gilla läget.

/H

Etanol är jusst i dagsläget är bättre än ren bensin, därför borde man subventionera det bättre än bensin till det kommit upp en seriös efterträdare. Vad jag har läst blir e85 e70 under vintertid, dock vet jag inte hur dagens bilar startar på det. Men du parkerar väl och åker genom tullar utan att betala storebror massa onödiga pengar?

Jag kör firmabilen på RME som är baserad på rapsolja och jag tycker det är ett steg i rätt rikning.

1. För det första så kan man verkligen diskutera om etanol är ett miljöbränsle eller inte. Visst, man bidrar inte till växthuseffekten, men transporten av etanolen, tillverkningen m.m. är ännu inte helt miljöanpassad.
Själv kör jag en bensinbil, mest för att jag inte har råd med en miljöbil, men försöker att cykla mkt och köra snålt.

2. Inom motorsporten tycker jag att man kan få ha kvar fossila bränslen, den biten är inte så stor. I trafiken däremot bör man gå över till miljöanpassade bränslen. I dagsläget är tyvärr infrastrukturen väldigt dåligt utbyggd för detta så det kommer inte att gå än på länge. Sedan gäller det att använda ekonomiska styrmedel, t.ex. grön skatteväxling. Man skulle även kunna höja bensinpriset till ca 20-25kr/l. Då skulle folk verkligen börja tänka till och sluta använda bilen till onödiga resor typ kiosken 200m bort. Till saken hör att man även skulle få bygga ut kollektivtrafiken. För att ta sig till jobb osv kan man ju åka cykel eller elmoppe.

/paco

Höjda bensinpriser slår dock hårt mot dom låginkomsttagare som måste använda bilen en hel del. Subventioneringar på miljöbränslen, fler kampanjer för att öka miljömedvetandet och att på något sätt försöka skapa en prestige över att vara miljömedveten, tycker jag låter mycket vettigare.

1 .etanol är inte ett bättre bränsle i annan bemärkelse än att det inte är fosilt dvs förnyelsebart ,men högre förbrukning (liter per mil )är ett faktum
pga att det är lägre energi innehåll i etanol .etanol framställningen i dag är ett hot mot regnskogarna,men det är ju inte så viktigt :confused: vi bor ju i sverge.

2.jag skulle nog protestera en hel del,sedan kan man ju fundera lite på vad som är miljövänligt o inte.ta 3 likadana fordon samma motor storlek en etanol bensin o diesel vilken av dessa tre vinner dvs kommer längst jag slår vad om att dieseln vinner överlägset bensinaren god 2a o etanol en bra bit efter på 3e plats .vem säger att etanol avgaser är bättre än de andra (bensin diesel )de kommer ju dessutom mer avgaser från dessa motorer pga högre förbrukning

1. Har ingen bil. 10 tusen har inte med saken att göra enligt mig. Etanol ger mer kraft men då förbrukar den mer soppa kontra en bensinmotor :tummenupp

2. Jag skulle tycka det var super! Äntligen händer något, skulle dock sakna bensinen :gnissla

Gjorde själv mitt projektarbete om just miljö, och effekt. Fick ingen vidare respons härifrån direkt. Finns så många nya idéer, frågan är bara vilken som är bra/bäst.

Lycka till du :huvet :)

Mycket handlar om pengar, det mesta antar jag.

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back