R1 och R6-tråden!

Vad är det för felkod då varvräknaren ställer sig på 0 och sedan 7200 rpm :va

r1 -00

Jag fick det för övrigt när jag spolade av hojen (försiktigt som vanligt) :mad:



Ni som kör R1 98-99, har ni några tips (allmäna eller R1-specifika) om fjädringsinställningar?

Jag testade att ställa min enligt vad som ska vara original enligt mekboken, och det funkade väl ganska bra förutom att fjäderförspänningen fram kändes alldeles för mjuk, dvs. det blev rätt mycket "häng". Ändå väger jag inte mycket mer än 70, och trodde att grundinställningen skulle funka bra för mig. Alla tips är välkomna.


Häng uppmätt enligt gängse rekomendationer. Dock är den rätt mjuk, så jag får kompromissa lite mellan förspänning och häng..

Bak
komp 7 klick från stängd
retur 7 klick från stängd


/ Micke
 
Last edited:
Några grejer jag funderar över...

Körde lite med hojen under dessa dagar, märker att det rasslar någonstans mellan 6k-7k varv, detta oavsett växel och även när den är frikopplad. Kan inte riktigt säga vart ljudet kommer ifrån, då det är lite otydligt, och fall av otränat öra:rolleyes: Hojen är en R1 -00. Någon som känner igen det där?

Sedan, så händer det att växeln hoppar ur när jag ska växla upp från 5:an till 6:an. Någon som känner igen det där också?:D

Sen så... Undrar jag om det finns någon slipon moto gp style till -00 R1? Vill ha ett riktigt vass ljud, tycker inte akrat leverar där. Sen så är moto gp looken
helt rätt med;)

Mvh hälsningar, Kraschkungen
 
Jag var på Mcdonalds i Barkarby i tisdags där jag träffade på två stycken trevliga grabbar på en retta. Den ena killen var medlem här och hetter något med Cans?! Hittar inget på det :huvet. Han bodde vid Avamc, på skärholmen alltså. om någon vet så blir jag glad, annars hoppas jag att han kollar detta för det skulle va najs att åka i sommar...:yoparty
 
Körde lite med hojen under dessa dagar, märker att det rasslar någonstans mellan 6k-7k varv, detta oavsett växel och även när den är frikopplad. Kan inte riktigt säga vart ljudet kommer ifrån, då det är lite otydligt, och fall av otränat öra:rolleyes: Hojen är en R1 -00. Någon som känner igen det där?

Sedan, så händer det att växeln hoppar ur när jag ska växla upp från 5:an till 6:an. Någon som känner igen det där också?:D

Sen så... Undrar jag om det finns någon slipon moto gp style till -00 R1? Vill ha ett riktigt vass ljud, tycker inte akrat leverar där. Sen så är moto gp looken
helt rätt med;)

Mvh hälsningar, Kraschkungen


Här har du ett grymt slipon gp style.
http://www.speedycom.co.uk/shop/home.php?cat=550

Är själv sugen på ett och det låter säkert jevla gött.
 
R1 originalljuddämpare

Nån som har plockat isär / rensat / förkortat originalblåset till en R1 -03 och har tips om hur det funkar?
/Anders
 
En snabb fråga: Funkar Biltemas Racingolja bra i en R1-98, dvs. slipper man slirande koppling?
 
Nån som har plockat isär / rensat / förkortat originalblåset till en R1 -03 och har tips om hur det funkar?
/Anders

Hur det funkar efteråt eller hur man går tillväga?

Borra ur nitarna längst bak, fram med kapen och kör av till önskad längd. Borra sen nya hål och popnita fast det.
 
Körde lite med hojen under dessa dagar, märker att det rasslar någonstans mellan 6k-7k varv, detta oavsett växel och även när den är frikopplad. Kan inte riktigt säga vart ljudet kommer ifrån, då det är lite otydligt, och fall av otränat öra:rolleyes: Hojen är en R1 -00. Någon som känner igen det där?

Sedan, så händer det att växeln hoppar ur när jag ska växla upp från 5:an till 6:an. Någon som känner igen det där också?:D

Sen så... Undrar jag om det finns någon slipon moto gp style till -00 R1? Vill ha ett riktigt vass ljud, tycker inte akrat leverar där. Sen så är moto gp looken
helt rätt med;)

Mvh hälsningar, Kraschkungen



ett liknande "rassel" har jag varit med om, det visade sig vara exupen som lät
om du misstänker att det är från motorn det kommer, låt någon erfaren titta på det. Annars är det enklast att du varvar upp motorn dit det låter, sedan
använder en skruvmejsel & sätter mot ställena du misstänker att det kommer ifrån. t.ex exupen. slutar oljudet/blir värre, så är du nog rätt på det.


att den hoppar ur kan vara 2 saker
1# klackarna/hålen (kan ej förklara bättre) på dreven i lådan är slitna & hoppa ur vid belastning.
2# ena växelgaffeln är krokig & gör att växeln hoppar ur
 
Nån som har plockat isär / rensat / förkortat originalblåset till en R1 -03 och har tips om hur det funkar?
/Anders



jag har gjort det på en 99:A
funkade bra på min gamla fighter, sämre toppfart, men bättre vrid

dock så har du insprut på din & jag hade fuggar, vilket är stor skillnad
min gick fett innan jag kortade, men gick bättre efteråt.
 
Någon som kan hjälpa mig via pm, har köpt en tysk r1 -05 krachad som jag ska bygga om till race hoj...vill ha strömbrytare i stället för tändningslås vid ev vurpor så vill jag inte riskera att nyckeln går av och jag inte får igång hojen...så om någon kan hjälpa mig med detta ,alt. länka till sidor som säljer race ecu boxar // tacksam för svar
Att nyckeln skulle gå av vid en krasch var vääldigt långsökt. Du har alltså ingen originalnyckel och behöver komma förbi startspärren...
 
problem med varvräknare

har en kompis som har en r1a-05 och han har problem med sin varvräknare. lampan som lyser när han ska växla börja redan lysa på 7000 varv. hur ändrar man detta och vilket varv är lagom att ställa in den på? hur mycket ska dom toppa? han har en -06 motor på den och devil magnum avgassystem på den och den toppar bara 283? är det någon inställing som behövs göras när man bytar avgassystemet?
 
har en kompis som har en r1a-05 och han har problem med sin varvräknare. lampan som lyser när han ska växla börja redan lysa på 7000 varv. hur ändrar man detta och vilket varv är lagom att ställa in den på? hur mycket ska dom toppa? han har en -06 motor på den och devil magnum avgassystem på den och den toppar bara 283? är det någon inställing som behövs göras när man bytar avgassystemet?

Växelindikatorn är förinställd på detta varvtal för att man inte ska varva över detta vid inkörning. Efter inkörning kan man ställa den mellan 7-15000rpm efter eget tycke, eller avaktivera den om man så vill. Man kan även få den att blinka i stället för att lysa. Om den "bara" toppar 283 på mätaren så kanske den är omdrevad? Min gör iaf 299 på mätaren, det är lika med 265km/h i verklig fart.

Gör så här för att ändra:
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2005/LIT-11626-18-51_1257.pdf

Står på sidan 3-9 & 3-10 hur man gör.

Någon som kan hjälpa mig via pm, har köpt en tysk r1 -05 krachad som jag ska bygga om till race hoj...vill ha strömbrytare i stället för tändningslås vid ev vurpor så vill jag inte riskera att nyckeln går av och jag inte får igång hojen...så om någon kan hjälpa mig med detta ,alt. länka till sidor som säljer race ecu boxar // tacksam för svar

Köp direkt av Yamaha: http://www.yamaha-motor.com/sport/accessories/acsubcontaineritems/5/6/183/15873/all/1.aspx
 
Last edited:
Växelindikatorn är förinställd på detta varvtal för att man inte ska varva över detta vid inkörning. Efter inkörning kan man ställa den mellan 7-15000rpm efter eget tycke, eller avaktivera den om man så vill. Man kan även få den att blinka i stället för att lysa.


Har en fråga ang. växelindikator, köpte ju en ny R6:a, och min växelindikator började nog inte lysa förren vid ca: 14k varv, orginal.. Var den ändrad av yamahacenter eller är den inte ställd lägre orginal på R6:or?

Robban
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top