Trött fzr 600 - 91

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej

Varmkörde min fzr600 -91 på tomgång idag. Eftersom den stått ett bra tag 3år el. likn så trodde jag först det bara va att den behövde gå varm men även när den är varm så känns den trött när man står och tomvarvar. Svarar inte alls lika bra på gas som min andra fzr600 av samma årsmodell, och så vill den inte varva fullt heller, det är som att det tar stopp.

Jag kollade med killen som jag köpte den av och tydligen så va den likadan när han hade den. Men vad skulle det kunna vara? Nån som har nån ide?

Kan inte köra nån längre sträcka för jag har inga bromsar på fram än för o se hur den går med belastning.

/ Nicklas
 
Första tanken: Byt bensin om den är 3 år gammal, förgasarrengörning, nytt luftfilter och stift.

Oljan har inte med gången att göra men den har du väl bytt hoppas jag?
 
Jo soppan slog mig också, men sen när jag pratade med förra ägaren så hade ju han haft samma problem så det borde inte vara det heller... Men förgasarrengöring står högt på listan, men då kommer ju frågan, hur rengör man dom? och var brukar det samlas skit i dom isf?
 
I flottörhusen. Lyft ur allt, del för del, och rengör. Ska du använda tryckluft, ta det väldigt försiktigt. Det är inte alls svårt, det klarar vem som helst nästan, så länge man inte plockar ner rubb och stubb i en ask. :)

Jag skulle använda något trycksatt rengörningsmedel på burk, t.ex brakecleaner. Fortfarande plocka isär förstås.
 
Last edited:
Sådär nu har ja fått ordning på det så det går att köra med den.

Och nu när man gasar och varvar mycket så hackar den, vill liksom inte, men den kommer efter en kort stund, som att den tvekar liksom.

Rengjorda förgasare, soppapump, tank och nytt soppafilter. Kör utan luftfilter för tillfället så det kan det inte vara...

Nån som har en ide på vad det skulle kunna vara nu.
 
Sätt i luftfiltret i hojen så ska du se att den går bättre..... utan luftfilter blir det fel med bränsle luftblandningen det är därför den hackar....
 
Det låter ju väldigt långsökt faktiskt. Luftfiltret begränsar väl inte luften såpass att det ska spela roll eller.

Men är du säker så ska ja testa.
 
På många mc bromsar filtret luften såpass att de går riktigt dåligt utan det, så en bra början är att sätta dit det och i med ny soppa om du inte har det.
På topp brukar de gå bra utan filter.
 
Ny soppa är det.

På topp går den ju dåligt. det är ju det som är problemet. Som att den tvekar. Borde inte vara för mycket luft tycker jag, men det kanske det är.
 
Ny soppa är det.

På topp går den ju dåligt. det är ju det som är problemet. Som att den tvekar. Borde inte vara för mycket luft tycker jag, men det kanske det är.

Finns ju hojar som knappt går att köra utan luftfilter, eller torrgasa heller.

Sluta tyck själv o släng PÅ LUFTBURKEN:yoparty
 
Är troligtvis luftfiltert om du kör utan fortfarande. Borde sabba blandningen totalt !!!!

Annars kan det kanske vara dax för ett komptest. Är ändå en 17 år gammal sporthoj, så den har nog fått visa färg både en o två ggr.

Kollat så den har olja ?
Fzr modellen har en ovana att äta lite olja.
 
Slitna munstycken i förgasarna?

Kan det vara det? Det finns nog två munstycken, ett för lågt gaspådrag och ett för full speta. Har haft liknande problem som du på min gamla 125:a och ett munstycksbyte gjorde susen.

/Oskar
 
Ja får väl krypa till korsett och inse att jag tyckte fel. På med den förbannade luftburken som är ett helvete att få på och nu så verkar hon gå bra, har iofs bara kört runt kvarteret men fullgasrepa på 1:an och nästan 2an verkar gå jämnt o fint...

Men fick inte på luftburken till 100%, lite glipa vid 2 "trattar", skulle detta påverka hojens prestanda fortf. alltså. Kanske inte så man märker det men det borde alltså göra det?
 
har du kollat så att insugnings gummina är bra/hela?
Ganska vanligt att de torkar och spricker. då går den skit.
 
Såg att dom va lite spruckna, kanske värt o kosta på sig nya sånt också.

Nån som har nån uppfattning på pris på dom?
 
Ca 200-500 kr för en sats på fyra stycken. Det slår rätt olika på pris mellan radfyre-hojarna.

Och detta kollade jag på piratdelar...dvs Tourmax Insugsgummin, inte Yamaha original. Men de håller hög kvalitét..:tummenupp
 
Du får nog räkna på minst 300 kr styck, dom är jäkligt dyra på just yamaha fz och fzr modellerna.

Vad var det jag sa om luftburken.... utan luftburk så går oftast hojjarna riktigt dåligt...... ha en bra dag // Johnny
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top