Respektlöst att skriva R.I.P./V.I.F.?

Status
Ej öppen för fler svar.
Ja jag menar att det har kommit att bli korrekt (i likhet med tex det omöjliga uttrycket "att angöra en brygga") Så jag hör tillhör dem som inte kämpar emot. Men man kan finna lika många belägg för hur man ursprungligen valde att: beklaga förlusten men delta i sorgen.
http://66.102.9.104/search?q=cache:...g.php+beklaga+sorgen&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se
http://66.102.9.104/search?q=cache:....htm+beklaga+sorgen&hl=sv&ct=clnk&cd=10&gl=se
http://66.102.9.104/search?q=cache:....html+beklaga+sorgen&hl=sv&ct=clnk&cd=4&gl=se
http://www.mru.se/Fragor/fragor menysida.htm

Att delta i sorgen och beklaga förlusten är vad jag fått lära mig. Så jag kör på det.
Men jag vill inte att denna tråd som så många andra skall urarta i ordklyverier. Jag tycker som sagt att båda uttrycken är tillfyllest.

Det viktiga är nog att verkligen mena vad man säger, det är viktigast för mottagaren.

/J

Ja, när jag läser de länkarna har ni alldeles rätt :tummenupp , men jag undrar varför NE har en så kraftig felaktighet :mad:

Deras "deltagande" bagatelliserar att en människa har dött.

För att du ska kunna påstå att någon bagatelliserar att en annan människa har dött måste du veta vad personen som skrev kände.

Alltså är det din tolkning du ger uttryck för och den säger tyvärr mer om din tilltro till medmänniskor än om personen som skrivits deltagande.

Last edited:
Har man otroligt nog inget bättre än "vila i frid" att skriva, kan man lika gärna låta bli.

Amen.

Men hur jävla svårt kan det vara att skriva exempelvis "Jag kände inte X, men hans bortgång har berört mig och fått mig att tänka efter. Alla vardagliga problem framstår som obetydliga i jämförelse. Mina tankar är med anhöriga och vänner till X" istället för att skriva "R.I.P. :( :( :( :( :gråta :gråta :gråta :gråta "

Så ska det låta!

Jag måste nog säga att mängden VIF/RIP etc i en olyckstråd berör mig djupt.
Det tyder på stor empati och att många känner stort engagemang och deltagande.
Att sedan vissa "stilpoliser" osmakligt måste försöka "rätta" detta tyder väl mest på brist av ovannämnda egenskaper.
Vill en medmänniska uttrycka sin sorg, låt det då ske på var och ens vis. OK?

2860285 För att du ska kunna påstå att någon bagatelliserar att en annan människa har dött måste du veta vad personen som skrev kände.

Alltså är det din tolkning du ger uttryck för och den säger tyvärr mer om din tilltro till medmänniskor än om personen som skrivits deltagande.
Värst vad djupa vi blev här då. Jag tror inte de som skriver vif sitter framför datorn och bölar direkt. Människor känner sig illa till mods för att någon har dött när de kört hoj, jag tror det är därför de skriver vif. Detta är som sagt min tolkning. Jag skriver ju hur jag upplever saker och ting, det ser jag som en självklarhet.

Deras "deltagande" bagatelliserar att en människa har dött.

Nä vänta nu, bara för att man skriver i en tråd om där nån som har avlidit i samband med en mc olycka, är det att bagatellisera dennes bortgång?

Jag anser att om nån jag känner och bryr mej om går bort pga en olycka eller sjukdom. Och jag väljer att meddela detta i en tråd på ett öppet forum; så tror jag nog att tanken är att andra ska få vetskap om att denna person har avlidt. Och de är kanske för man vet att många på just detta forum kan veta vem personen är, inte som vänner men som en forums bekantskap. Att andra inte ska behöva fundera över vart personen har tagit vägen.

Om man nu anser detta bagatellisera någons död, skriv då inte i ett öppet forum där alla kan läsa och skriva, och är de så nu att du ändå vill meddela att personen har avlidit och INTE vill ha andras deltagande i sorgen att nån man bryr sig om gått bort, skriv då för allas vetskap att detta är en tråd med endas ett meddelande i och att ingen behöver skriva i den, eller att endast de som var vänner med honom/henne får skriva i de.

Men vill man inte ha andras deltagande som inte kännde personen men kännde till personen på forumet, så PM:a de berörda i ställe då.

Men jag kan hålla med om att vissa smileys inte hör hemma i deltagandet av nåns sorg över en bortgången vän/familjemeddlem.

Nä vänta nu, bara för att man skriver i en tråd om där nån som har avlidit i samband med en mc olycka, är det att bagatellisera dennes bortgång?
...

Nej det har jag verkligen inte skrivit. Läs om läs rätt. Att enbart gå in i en tråd utan att antagligen ens läsa igenom den, skriv vif och gå vidare oberörd är att bagatellisera.

Nej det har jag verkligen inte skrivit. Läs om läs rätt. Att enbart gå in i en tråd utan att antagligen ens läsa igenom den, skriv vif och gå vidare oberörd är att bagatellisera.

Jag läste rätt och de du skrev gjorde att jag reagerade på just ett felaktigt sätt eftersom du skriver de så att de går att missförstå.

Om tex jag går in i en tråd där de står nå om en som omkomit så läser jag HELA tråden av respekt för denne person och för den som skrive tråden, om jag sen väljer att skriva V.I.F och nå mer så är de upp till mej...skulle säkert kunna sitta och skriva in dikter osv men de känns fel då man bara känner till personen på forumet men aldrig träffat honom/henne.

Bra, det var det jag ville få fram.
Det kan nämligen vara långt mellan verklighet och ens egen uppfattning om verkligheten.

Ja, när jag läser de länkarna har ni alldeles rätt :tummenupp , men jag undrar varför NE har en så kraftig felaktighet :mad:

Jag tror som sagt inte att det är fel. NE följer ju språkets förändring. De anger ju den nutida betydelsen av uttryck. Så att folk ska kunna slå upp ett uttryck de hört och få en korrekt bild av vad nutidsmänniskor sannolikt menat med uttrycket, "felaktigt" eller ej.

Som sagt, jag anser inte att det är så viktigt. Egna ord är dessutom bäst tycker jag.

/J

Självklart, precis som det är upp till mig att tycka vad jag vill om saken.

De kan jag hålla med om, att vissa anser att man inte ska skriva nå.
Men för mej är de ju ett tecken på stor empati från andra här på forumet när de skriver något, och man kan inte begära att alla ska sitta och knåpa ihop något om/till nån dom kanske bara har diskutera lite med här på forumet.
De är därför många bara skriver V.I.F men hellre de än R.I.P

Enligt mig så är det här en jävla tramstråd...

Vafan...vill folk skriva R.I.P.-V.I.F. så får dom väl göra det...allt deltagande med ord visar att man läst tråden och faktiskt ängnat en tanke borde vara posetiv feedback....

Om folk nu stör sig på vad folk skriver så kan dom ju låsa den till närmast sörjande och skriva regler för tråden....

Att folk bryr sig men skriver "opassande" saker som i andras ögon irriterar gör mig förbannad. EMPATI finns det nåt som vi är j-vlar dåliga på...

SKÄRP ER!!!

Att någon går bort är hur man än vrider på det något tragiskt, när det
sen är en motorcyklist så får man sig en tanke ställare och det
blir alltid en knut i bröstet. Man tänker på deras nära och kära men
också på sina egna nära och kära. Hur jag (man) uttrycker det
är inte för någon att kommentera. Vill jag skriva bara V.I.F eller
skriva av mig på 50 rader så är det upp till mig. Har någon problem
med det tycker JAG att dom omgående ska gå till en hjärnskrynklare
och få en diagnos på sin störning. Döden är något som finns oss
motorcyklister mycket när, och hur vi tacklar det är något personligt.
Och klankar någon ner på hur jag tacklar det kan dom fara åt helvetet.

fast vad är 'problemet'?

att folk inte väger ord på våg i detta ämne för att det är så 'allvarligt'?

och nej, jag sågar inte dig/er däremot har jag inget emot en dialog om detta med en åsikt som du/ni kanske inte uppskattar.

dumt exempel by the way med 'rest in peace' snacket på en begravning och att det skulle vara opassande. vad är nästa steg - förbjudet att nysa under en begravning?

Detta har stötts och blötts, och varje gång blir vi som tycker att det är oerhört smak- och taktlöst att "beklaga sorgen" och skriva "V.I.F./R.I.P." totalsågade.

Hur många skulle gå in på en främmande persons begravning och säga "rest in peace" till personens anhöriga?

Enligt mig så är det här en jävla tramstråd...

Vafan...vill folk skriva R.I.P.-V.I.F. så får dom väl göra det...allt deltagande med ord visar att man läst tråden och faktiskt ängnat en tanke borde vara posetiv feedback....

Om folk nu stör sig på vad folk skriver så kan dom ju låsa den till närmast sörjande och skriva regler för tråden....

Att folk bryr sig men skriver "opassande" saker som i andras ögon irriterar gör mig förbannad. EMPATI finns det nåt som vi är j-vlar dåliga på...

SKÄRP ER!!!

:nicka du har en poäng i det du säger...

jag förstod att det var det de menade, men återigen - VAD är problemet? att man inte har med sig saol (svenska akademiens ordlista) med sig på en begravning utan talar direkt från hjärtat? då får de tycka det, helt ok för mig. sen hoppas jag de förstår 'oss' andra...

kom igen nu för tusan, det här är inget ämne att bli sur över...

_ANTAGLIGEN_ va det att komma till en främmande begravning som var den opassande delen...

Ni som tycker att V.I.F. och R.I.P. är okej, var går er gräns för vad som är lämpligt språk i en tråd om en dödsolycka? Finns det ingen gräns så länge den som skriver "menar väl"? Går det bra att skriva:

"eyy mannen, faan vad tråkigt att höra....RIP...VIF:gråta :gråta :gråta :( :( :( :( :gråta :( :gråta"?

Om något sådant är helt okej så befinner vi oss helt enkelt på olika planeter gällande hur man bör bete sig i en sådan tråd.

valmers och Jörgen Karlsson: Jag fyller på citatet från KungLuddes inlägg

"beklaga
bekla´ga verb ~de ~t
ORDLED: be-klag-ar
SUBST.: beklagande
• uttrycka ledsnad eller olust över ngn oönskad händelse etc. {eångra}: man måste ~ att översättaren slarvat; hans beslut är att ~; jag ~r sorgen"

kopierat ur http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O115743&i_word=beklaga

Jag beklagar sorgen är alltså helt korrekt
Otroligt att jag ska behöva förklara detta igen, men kör till. Man ska inte uttrycka ledsnad eller olust över att någon har sorg. Det är för bövelen självklart att vederbörande har sorg, och den ska man respektera. Däremot kan man beklaga förlusten (som är anledningen till att vederbörande har sorg) och utrycka sitt deltagande.
Att detta kan vara så svårt att förstå.

Vad ska man då säga?? jag har själv vare med om vänner och familj som dött och där folk komme fram och beklagat sorgen, ser inte nå fel i det...så varför är de oförskämt?
Se ovan.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025