Varför torkar händer på natten?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Mina gör det iallafall och ifall jag inte är ett freak of nature så kanske andras händer gör det med?
Det funkar så att jag är lastbilsmekaniker och kommer i kontakt med kemikalier och tvättar händerna ofta på dagarna.
När jag duschat efter jobbet så smörjer jag in händer och ansikte med hudkräm för att det inte ska torka ut.

På kvällen innan jag ska sova så smörjer jag in händerna med en bra handkräm och går och lägger mig.
Sen när jag vaknar så är händerna torra som fnöske igen!
Varför blir det så?
Mvh

Mina gör det iallafall och ifall jag inte är ett freak of nature så kanske andras händer gör det med?
Det funkar så att jag är lastbilsmekaniker och kommer i kontakt med kemikalier och tvättar händerna ofta på dagarna.
När jag duschat efter jobbet så smörjer jag in händer och ansikte med hudkräm för att det inte ska torka ut.

På kvällen innan jag ska sova så smörjer jag in händerna med en bra handkräm och går och lägger mig.
Varför blir det så?
Mvh

runt 8 timmar under natten utan nå smörjning kanske är svaret?

Se det från den ljusa sidan. Du behöver inte köpa sandpapper.
Det är bara köra direkt med händerna! :tummenupp

Mvh

Olja och andra kemikalier samt tvål slår ut hudens egen fett/olje-produktion. Det gör att din hud alltid är torr om du inte smörjer in den med hudkräm och annat. Efter en hel natt så har de handkrämer du geggat på torkat bort för länge länge sedan och i brist på egen "mjukgöring" så blir huden torr.

Samma sak händer på läpparna för de personer som kör Lypsyl och annat skräp en längre tid. Efter ett tag producerar inte huden på läpparna något eget fett och vips är de lypsyl/cerat-missbrukare.....

Varför blir det så?
Mvh

Hur vet du att det är en bra handkräm då?
Repair är fet som fan!

Kolla vad du har för tvål hemma också, billiga tvålar torkar ut huden.

Hur vet du att det är en bra handkräm då?
Repair är fet som fan!

Hur fet krämen är betyder inget. Det viktiga är att den inte innehåller en massa ämnen som gör att huden slutar producera eget fett. Paraffin är ett typexempel på sådant och ingår i många cerat(typ lypcyl) och vaselin-produkter...

Edit:
Dagens tips:
Köp mandelolja på apoteket... mjukgör som fan utan att torka ut.. helt luktfritt och eftersom du ska ha det på nätterna gör det inget att det sitter kvar en stund och "fettar" till huden..

Last edited:
Hur fet krämen är betyder inget. Det viktiga är att den inte innehåller en massa ämnen som gör att huden slutar producera eget fett. Paraffin är ett typexempel på sådant och ingår i många cerat(typ lypcyl) och vaselin-produkter...

Pratade med apotekstanten och hon sade att man måste smörja in sig väldigt många gånger om dagen för att huden ska sluta prod själv.
I mitt fall blir det max en gång innan läggdags.

Mkt fett är bra eftersom huden snabbare förlorar fett när den väl blivit torr.

Nu syftar jag på handkräm och inte lypsyl. Att folk blir lypsylberoende köper jag.

Cerat-beroende har jag varit men det har helt upphört sen jag bytte och kör nu med försvarets hudsalva på läpparna.
Det räcker med en gång på morgonen efter att jag borstat tänderna och en gång efter dusch och sen en gång till på kvällen efter tandborstning.
Dom skulle ha sån salva i lite mer user-friendly förpackning.
mvh

Är det nån som har freakya´ händer så är det ju jag.

Vette 17 vad som har hänt med dem men dom växlar från iskalla vita skellet händer till Glödheta stopplycktsröda blodhänder och sådär håller det på, jag har börjat störa mig rätt så galet på det facktiskt!

Vad faan skall man göra åtet?

Vette 17 vad som har hänt med dem men dom växlar från iskalla vita skellet händer till Glödheta stopplycktsröda blodhänder och sådär håller det på, jag har börjat störa mig rätt så galet på det facktiskt!
Vad jobbar du med?

Vad jobbar du med?

Plast, Abs/Pvc/Pet i fast form. (Cr 80kort och simkort samt lite reklamskyltar) Jag tror inte att det har någe´ med mina händer å göra.

Edit: Problemen med handsingarna är likadanna när jag e´ hemma.
Healt freaky halva handen kan vara varm
Händerna just nu, Högerhand tumme Å pekfinger varma satan resten iskalla, vänster handen normal varm.

:dummer

Last edited:
Du smörjer in händerna med fel grejer. För att fukten ska stanna kvar måste man smörja med något som innehåller ämnen som binder fukt. Prova Fenuril eller Caress eller något annat som innehåller karbamid, förutsatt att händerna inte är så torra att dom är såriga (för det skulle inte vara skönt).

Jobbade oxå som lastbilsmek förut.Märkte att diesel o sånt var väldigt uttorkande jag oxå.Fett löser ju fett tydligen.Men jag hittade 2 salvor som funkade bra.Kamfersalva tror jag den ena hette,o den andra var faktiskt helosan.:tummenupp

Har du provat att använda en sån där "kemisk" handske på jobbet.Fanns iaf en kräm som man smorde in händerna med o funka som en "handske" i handsken så att säga.

Varför blir det så?
Mvh

Jag tror det är så att eftersom du är lastbilsmekaniker och kommer i kontakt med kemikalier och tvättar händerna på dagarna och sormar med en massa hudkrämer på dagtid så kanske det blir så att när de får torka i 8 timmar utan varken vatten eeller gaykräm så blir de lite torra.

Vad jobbar du med?

Inte bara jag som tänkte vibrationsskador?

Han kör Dominator... :rolleyes:

Prova Fenuril eller Caress eller något annat som innehåller karbamid, förutsatt att händerna inte är så torra att dom är såriga (för det skulle inte vara skönt).

Nog mycket torrsprickor så är karbamid skönt, för man vet att det i alla fall gör något åt eländet.... :gnissla

Last edited:
Inte bara jag som E´avundsjuk?

Han kör ju en såndär skithäftig Dominator med loads of power... :rolleyes:

:rolleyes: Ändrade lite...

Tyckte din text lät så "off" så jag lade in lite real info about the fucking cruel Honda Dominator Nx sixfifty!:yoparty :yoparty

Inte bara jag som tänkte vibrationsskador?
Jupp. Funderade lite på plåtslagare eller röjsågsarbetare eller något liknande. Men det var det ju inte.

Plastallergi kanske? Finns det något sånt? :va

Tyckte din text lät så "off" så jag lade in lite real info about the fucking cruel Honda Dominator Nx sixfifty!:yoparty :yoparty

Som du helt klart fått vibrationsskador av. För ditt eget bästa är det nog bäst om Dompan får bo i mitt garage istället! Jag lovar att ta väl hand om den, bara du sponsrar med reservdelar! :tummenupp

Man ska helt enkelt ge fan i att smörja in sig. Det är aldrig bra för då blir man bara värre när man INTE smörjer in sig. Detta försöker jag intala tjejen varje dag men det går helt enkelt inte, hon ska smörja tamefan hela kroppen med massa skit.
Jag blir ibland väldigt torr i ansiktet när jag rakar mig och då brukar jag ta ytterst lite fukt-creme men jag försöker att inte göra det till en vana.
Lypsyl däremot finns alltid i min jeansficka :(

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...