Polera hjälm?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har fått fasligt mycket repor på min hjälm (fråga inte varför :gnissla) som jag vill bli av med. Kan man polera en hjälm eller klarlacka om den? Det är en helsvart och (tidigare blank) Arai.

hehe, jag vet varför jag fick mina. Helt ny svart shoei x-spirit på bandagen. Plötsligt kommer en vindpust och hjälmen rullar iväg 10 meter. Lagom kul då men nu... man lär sig leva med sånt :tummenupp

Jag skulle ha tagit lite polish och provat

Polara kan man väl alltid göra. Jag brukar polera hjälmen efter varannan tur typ.. Använder samma medel som till hojen.

Plasthjälmar skall man vara försiktig med att lacka, försvagar.
Glasfiberhjälmar blir starkare av ett lager lack.
Själv skulle jag spackla, slipa och lacka i vilket fall som helst.
Förväntar mig inte att leva så länge till ändå....

Sonax flytande rubbing och en polermaskin. Vaxa efteråt med Sonax flytande hårdvax. Blir som nytt, närapå.

skoteridioten skrev:
2654169 Polara kan man väl alltid göra. Jag brukar polera hjälmen efter varannan tur typ.. Använder samma medel som till hojen.

Vad är derå, typ samma som Mattias skriver om nedan? VAd är det förresten han skriver om, något man kan köpa var någonstans?

Markus skrev:
2654276 VAd är det förresten han skriver om, något man kan köpa var någonstans?
Sonax-produkter kan du köpa på närmaste Statoil-mack, polermaskin kan du köpa på Biltema eller Jula för en spottstyver, eller på någon affär för putsbögar, men då kostar den triljon eller så.

sgtpepper skrev:
2654851 Sonax-produkter kan du köpa på närmaste Statoil-mack, polermaskin kan du köpa på Biltema eller Jula för en spottstyver, eller på någon affär för putsbögar, men då kostar den triljon eller så.

Men är det verkligen sejf å polera hjälmen? Sabbar jag hjälmen ännu mer börjar jag grina.
Ingen som testat att polera hjälm med lyckat resultat?

Du ska nog inte polera med maskin pga att hjälmen är rund (nåja), polermaskiner är gjorde för att polera hyfsat plana underlag. Gör det för hand, som tjejen sa (?).

Agent för Arai i sverige är allright i askim tel 031-795 5285 ring och fråga.

Markus skrev:
2655240 Men är det verkligen sejf å polera hjälmen? Sabbar jag hjälmen ännu mer börjar jag grina.

Känner jag dig rätt så är väl hjälmen ett stycke Arai historia.
Antar att du har samma tvättintervall på din hjälm som hoj villket klassar den som miljöfarligt avfall.

Tjacka en ny hjälm istället, du har ju kontakter.

Markus skrev:
2655240 Men är det verkligen sejf å polera hjälmen? Sabbar jag hjälmen ännu mer börjar jag grina.
Jag polerar min lille brandmans hjälm nästan varje dag med lyckat resultat. :D

Ytskiktet på hjälmen är vanlig lack och klarlack så det är bara att putsa på som mattias skrev.

'Putsa' betyder kuk på grekiska.
:backontop

Triggerhappy skrev:
2655285 Känner jag dig rätt så är väl hjälmen ett stycke Arai historia.
Antar att du har samma tvättintervall på din hjälm som hoj villket klassar den som miljöfarligt avfall.

Tjacka en ny hjälm istället, du har ju kontakter.

Det var just själva tvättningen som gick snett*. :brynad
Tvättintervallen på hjälm och hoj speglar endast min höga miljömedvetenhet f.ö.:fakta
*Orka använda långsamma sidan på Scotch Brighten lixom.

crashtestdummy skrev:
2655308

Ytskiktet på hjälmen är vanlig lack och klarlack så det är bara att putsa på som mattias skrev.

Okej, polergrejer skall införskaffas. detta får bli projekt Q1 2007. :banana

Last edited:
Oh. Scotchbrite är ganska arga även på den "långsamma" sidan. Jag känner en som tvättade sitt visir med vad hon trodde var den snälla sidan av en Scotchbrite. Det visade sig att ingen av sidorna är särskilt snäll. Släng skottesvamparna åt helvet.

Är det inte ganska fjolligt att polera hjälmen? :rodnar
:notme

Mattias skrev:
2655546 Oh. Scotchbrite är ganska arga även på den "långsamma" sidan. Jag känner en som tvättade sitt visir med vad hon trodde var den snälla sidan av en Scotchbrite. Det visade sig att ingen av sidorna är särskilt snäll. Släng skottesvamparna åt helvet.
Så har man ju också gjort en gång. Mitt 1300 kronorsvisir gick åt helvete kan jag säga. Skyller på att jag inte var helt nykter vid sagda tillfälle.

Last edited:
Ja visst går det bra att både polera o vaxa Araien.
Så gjorde jag med min hjälm en gång o aldrig mer.
Efteråt när jag skulle ta på mig hjälmen inför en mc-tur så for den ur händerna på mig som en blöt tvålbit! :mad:
Såg den flyga genom luften i ultrarapid o rulla runt på asfalten för att bli ännu repigare än förut! :gråta
Fy tusan för nyvaxade hjälmar... :rodnar

Scotchbrite (stavning) är riktigt elaka grejer som man hade användning för i militären, polerade både de ena och andra till stjärnglans med de skiten, så använd inte det på hjälmen, men sonax o polerduk fungerar, jag provade efter att jag o hjälmen rullat genom en buske ;)
Är ju inte direkt så att man går o köper en spritt ny arai astro-r för 5 lakan för lite kvistrepor...

O nej jag dunkade inte hjälmen i backen, eller?vem är jag? vad heter du? ääh who cares!:yoparty

Relaterad fråga:
Har lite stenskott i min hjälm som jag skulle vilja lacka igen. Vad ska man använda som inte försvagar fiberskalet?

Mattias skrev:
2655546 Oh. Scotchbrite är ganska arga även på den "långsamma" sidan. Jag känner en som tvättade sitt visir med vad hon trodde var den snälla sidan av en Scotchbrite. Det visade sig att ingen av sidorna är särskilt snäll. Släng skottesvamparna åt helvet.

Jag lovar och svär att aldrig mer tvätta hjälmen över huvud taget om den bara blir fin igen. :gråta

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back