Köpråd & tips för Aprilia RS250.

En Aprilia är inget vidare som gathoj egentligen.
Den kräver sin man för att hålla ihop och ge bästa prestanda. Är du road av att utföra förebyggande underhåll och nästan överdrivet noggrann med rengöring, smörjning och annan service kan det gå.
Tror du att den klarar sig utan nåt som helst underhåll, köp en CBR600 istället.

När det väl fungerar och man verkligen vågar hålla farten uppe i böjarna är det inte mycket som slår den i körupplevelse, dock.
 
Teddy skrev:
Aprilia själva anger våt vikt till 167 kg och halvtorr till 142 kg. Det vore kul att höra en uppgift från någon som vägt sin hoj halvtorr med kraschkåpor.


På SO-tävlingen på Jyllands Ringen år 2001 vägdes några hojar efter målgång i SP250. Hojarna vägdes efter att bensintankarna hade tömts från bensin. Lättaste hojen vägde 137kg och den hade aluclip-ons. Övriga som vägdes låg på 139kg.
 
tänkte införskaffa en styrdämpare till hojjen.

Har sett att vissta kör med en lång som man fäster in i sidan av ramen.

Andra kör med en liten framför styrkronan.

Är det någon skildnad eller är det bara utseende mässigt?

Och vilken längd skall man köpa?
 
en liten fråga, e det samma kolvar i suzukin som aprilian???
får nämligen bättre pris på suzuki delarna.....
 
BrInK skrev:
en liten fråga, e det samma kolvar i suzukin som aprilian???
får nämligen bättre pris på suzuki delarna.....

Har för mig att det är det.
Det är ju samma borrning och slag i alla fall.
Jag har nåt svagt minne av att ett tag så fick man kolvarna i Suzukikartonger med Aprilias artikelnummer påklistrat.
Såg lite billigt ut... :)
 
är de billigaste kolvarna att köpa hos starolracing eller finns det andra billiga försäljare?
 
BrInK skrev:
en liten fråga, e det samma kolvar i suzukin som aprilian???
får nämligen bättre pris på suzuki delarna.....

Det är samma kolvar. ART som tillverkar dom. Hela motorn till aprilian tillverkades av Suzuki i Japan. Det som skiljer är designen utanpå motorkåpor, cylinder och topp bl.a. Skiljer lite i längd på nån vajer till avgasventilerna. Avgassystemet och elboxen är det som skiljer mellan std RGV-RS. Annars har allt samma spec.


philsson skrev:
är de billigaste kolvarna att köpa hos starolracing eller finns det andra billiga försäljare?

Starol ger rabatt till förare med tävlingslicens. Priset till gatåkare kan nog vara annorlunda. Dom flesta går väl efter listpriset om man inte har något som gör att man kan få rabatt. Kanske att det går att köpa billigare utomlands.
 
Har inte min mekhandbok tillgänglig och skulle behöva köpa nytt clip till framdrevet, nån som kan vara underbar o ge mig diametern?

Angående avgasportar så säljer Dave Cooper racing fina eftermarknadsportar.
Cnc;ade i aluminium med lite annan vinkel på bladen och så för mer effekt.
Säljer även oringade topplock med lösa insatser..
http://www.thetuningworks.com/ sköter försäljningen, Coopers egna sida här http://www.davecooperracing.com/
 
Hoppas inte klassen dör ut allt för snabbt, har planer på att hoppa in om inte nästa år så iaf nästa år igen :)

Bra tråd :tummenupp
 
Någon som har bra hemsidor, från europa, där alla möjliga Aprilia rs250 delar säljes? Även bra handlare i Sverige.
Vill gärna ha lite överikt om priser m.m.

/jonas
 
Någon som har tipps på hurdan "sag" man skall ha på en RS250 när den skall gå bana? Har för mig att man kan köra på i det närmaste noll :confused:

Sedan så mäter man väl "sag" med förare på........... Satt och funderade men blev lite osäker fast jag har gjort detta förr :rodnar Minnet är bra men kort :rolleyes:
 
Fälgar Aprilia RS

Lite sent inlägg i den här tråden kanske,men det är nu man ska mecka.....är det samma fälgar till rs som till rgv,eller nåt annat märke som kan passa
 
RGV:ns fälgar passar nog inte. Dom ser helt annorlunda ut. Är nog inte samma diameter på hjulaxlar osv. Får nog modifieras en del om man vill tvinga på dom på en aprilia. Men någon modell av aprilia Mille har en liknande framfälg om jag inte minns fel. Kanske minns fel. Var kanske bromsskivan som var liknande? Men beggade apriliafälgar lär nog inte vara helt omöjliga att hitta.
 
Last edited:
christer skrev:
1490955 Klockrent Torkel,

Nu får jag svar på mina frågor, blir kanske tuffare att få tag på en vettig hoj så här mitt i säsongen.

/Christer

Om du ska ha en vettig hoj, Köp Kims då. Du kan säkert inte hitta en bättre 250 sp i detta landet.

Pär Karlsson
 
lakehillracing skrev:
2543601 Om du ska ha en vettig hoj, Köp Kims då. Du kan säkert inte hitta en bättre 250 sp i detta landet.

Pär Karlsson

Hallå Pär, det där va ju ett tag sedan, blir nog inte någon 250 SP för oss nästa säsong, men lycka till med Kims hoj:tummenupp
 
hur kunnig måste man vara för att köra 2takt? (meck)
utan att vara partisk vad är bäst. att köra 600cc eller 250 på bana??
 
Aghili Racing skrev:
2626142 hur kunnig måste man vara för att köra 2takt? (meck)
utan att vara partisk vad är bäst. att köra 600cc eller 250 på bana??

Kör du 600cc behöver du ju bara kränga däck (några ggr/helg) och byta olja.. Kör du RS250, behöver du byta kolvar nån gång/år, byta däck några ggr/säsong, annars är det bara att tuta å köra.

/J
 
Nån som vet nåt bra sätt att ställa in portarna på....hellst utan att starta motorn

Enkelt! =)
Under sadeln finns det en svart kabel..
Slå på tändningen och lägg kabeln på minuspolen på batteriet.
NU ska du höra elmotorn som drar portarna.
Slå av tändningen.
Nu kan du läsa av skivan hur porten står.

mvh
/J
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top