Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
andersbrink skrev:Sök på "trycksätta" här på SH så får du reda på var du ska avlufta/ansluta flottörhusen någonstans. Litet tips, ta dig tid och gå igenom de gamla turbotrådarna, där finns i princip allt skrivet som du kan tänkas undra över som förstagångsbyggare.
andersbrink skrev:Trottelmembranens undersida trycksätts via bellmouthen (dvs förgasarens inlopp), det behöver du (normalt) inte göra något åt. Trottelmembranens ovansida trycksätts via små hål i trotteln via trottelns undersida, dvs du behöver inte göra något åt det heller.
Flottörhusen trycksätts som du skriver via ett pitotrör straxt före eller vid ingången till plenumet.
Det som behöver tätas ger sig om du pluggar baksidan av förgasarna och täpper till alla andra håligheter och sen lägger på 1 Bar reglerat tryck på den krets du ska mäta på. Där det pyser ska du täta. De kretsar som ska kollas är 1:soppa, 2:flottöravluftningen, 3lenumet. Var observant på att saker i förgasarna går sönder om du råkar lägga på mer än 2 Bars tryck.
jhman skrev:ok.. de med trycksättning på membranet är alltså inte lika som på tex en r1a då? läste på turbo-bike.net men där fick jag uppfattningen att man måste dona lite för att trycksätta membranet.
men om jag nu inte behöver göra något åt de på mina gasare så vad gör jag då med avluftningen som går till membranet? sätter igen?
tittade på trottelns undersida och såg de 2 små hål du pratade om.. försökte blåsa igenom dem men de verkade täta...???
och bränsletrycksregulatorn kan jag ansluta vart som helst med en nippel på tryckröret?
sen är de ju så att på min förgasare så sitter de under bellmouth 4st (tror jag) "hål" nån typ av munstycken...?... tror de brukar sitta i själva bellmouth på andra gasare.. de ska väll åxå trycksättas genom plenumet?
måste en en gång tackka så mkt..jäkligt skönt när de finns hjälp av de som kan när de behövs![]()
andersbrink skrev:Eftersom ovansidan är avluftad till bellmouthen ska eventuella vakumrör (till soppakran etc) pluggas. Regulatorn ställs till 0.1 Bar över atmosfärstrycket/laddtrycket så den kommer alltid att ge högre soppatryck än laddtrycket. Den ska helst anslutas via ett pitotrör.
Sitter det munstycken under bellmouthen som inte täcks in av insugsgummina till plenumet är du förmodligen torsk. Posta en bild på dina förgasare så blir det genast mycket enklare att bilda sig en uppfattning om vad det rör sig om.
andersbrink skrev:Eftersom ovansidan är avluftad till bellmouthen ska eventuella vakumrör (till soppakran etc) pluggas. Regulatorn ställs till 0.1 Bar över atmosfärstrycket/laddtrycket så den kommer alltid att ge högre soppatryck än laddtrycket. Den ska helst anslutas via ett pitotrör.
Sitter det munstycken under bellmouthen som inte täcks in av insugsgummina till plenumet är du förmodligen torsk. Posta en bild på dina förgasare så blir det genast mycket enklare att bilda sig en uppfattning om vad det rör sig om.
jhman skrev:undrar dock om det kan vara någon av de 4 som ska pluggas lr liknande?
<snip>
och den slang som jag fundrade på om jag skulle plugga är en 1" slang som tidigare gick till luftburken från undersidan av membranen.?
andersbrink skrev:1-tums slangen drar du till plenumet (på ett relativt lugnt ställe, dvs inte direkt i luftströmmen men inte heller i nåt hörn) eftersom "bellmouthen" saknas på dina förgasare och istället sitter i luftburken.
Inget av de fyra munstyckena ska pluggas utan de ska se det laddtryck som kommer att finns ju på den där platsen.
Dvs, ditt plenum ska se ut som din nuvarande luftburk med trattar å allt innuti.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |