täta förgasarna?

jhman

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Avesta
Hoj
cbr1000ccfiat tic,quad cbr600
:tomten vad innebär det att täta förgasarna på en cbr 600 för turbo konverteringen?
sätta igen slangarna som tidigare gått till luftburken?
 
Sök på "trycksätta" här på SH så får du reda på var du ska avlufta/ansluta flottörhusen någonstans. Litet tips, ta dig tid och gå igenom de gamla turbotrådarna, där finns i princip allt skrivet som du kan tänkas undra över som förstagångsbyggare.
 
andersbrink skrev:
Sök på "trycksätta" här på SH så får du reda på var du ska avlufta/ansluta flottörhusen någonstans. Litet tips, ta dig tid och gå igenom de gamla turbotrådarna, där finns i princip allt skrivet som du kan tänkas undra över som förstagångsbyggare.

har nu läst allt jag kan hitta.
är forfarande lite :confused:

jag tar ett rör borrar ett 4.5mm hål i det som jag sedan centrerar i ett tryckrör
(pitot rör?)i dess ändar ansluter jag 2 slangar som går därifrån till flotörhusens förre detta avluftning.

avluftningen/slangen som går till undersidan på membranet ansluter jag bara till plenumet.

jag skaffar en EFI soppapump och en btr .regulatorn styrs av laddtrycket.. ansluter den på ett tryckrör.
man bör ha något högre soppa tryck än laddtryck.har 135 munstycken nu..bör funka om jag använder 145.

sen limmar jag allt som kan tänkas läcka vid övertryck

rätt??? eller hur skulle du ha gjort?

efter som det inte finns några hål från under sidan till ovansidan på membranet,ska jag då sätta i nipplar i locken på ovansidan och förbinda även de med plenumet?

samt är förgasarna användbara för ändamålet de som står på dem är VP keihn*hi (typ) är orginal cbr600 -94

sen har jag inte riktigt fattat vad bluemouth innebär?

mkt tacksam för din hjälp :Bugar :Bugar :Bugar
 
Last edited:
Högre bränsle tryck får du av pitoröret så prova med std munstycken.
Bellmouth är öppningen in i förgasaren.
 
Trottelmembranens undersida trycksätts via bellmouthen (dvs förgasarens inlopp), det behöver du (normalt) inte göra något åt. Trottelmembranens ovansida trycksätts via små hål i trotteln via trottelns undersida, dvs du behöver inte göra något åt det heller.

Flottörhusen trycksätts som du skriver via ett pitotrör straxt före eller vid ingången till plenumet.

Det som behöver tätas ger sig om du pluggar baksidan av förgasarna och täpper till alla andra håligheter och sen lägger på 1 Bar reglerat tryck på den krets du ska mäta på. Där det pyser ska du täta. De kretsar som ska kollas är 1:soppa, 2:flottöravluftningen, 3:plenumet. Var observant på att saker i förgasarna går sönder om du råkar lägga på mer än 2 Bars tryck.
 
andersbrink skrev:
Trottelmembranens undersida trycksätts via bellmouthen (dvs förgasarens inlopp), det behöver du (normalt) inte göra något åt. Trottelmembranens ovansida trycksätts via små hål i trotteln via trottelns undersida, dvs du behöver inte göra något åt det heller.

Flottörhusen trycksätts som du skriver via ett pitotrör straxt före eller vid ingången till plenumet.

Det som behöver tätas ger sig om du pluggar baksidan av förgasarna och täpper till alla andra håligheter och sen lägger på 1 Bar reglerat tryck på den krets du ska mäta på. Där det pyser ska du täta. De kretsar som ska kollas är 1:soppa, 2:flottöravluftningen, 3:plenumet. Var observant på att saker i förgasarna går sönder om du råkar lägga på mer än 2 Bars tryck.

ok.. de med trycksättning på membranet är alltså inte lika som på tex en r1a då? läste på turbo-bike.net men där fick jag uppfattningen att man måste dona lite för att trycksätta membranet.
men om jag nu inte behöver göra något åt de på mina gasare så vad gör jag då med avluftningen som går till membranet? sätter igen?

tittade på trottelns undersida och såg de 2 små hål du pratade om.. försökte blåsa igenom dem men de verkade täta...???

och bränsletrycksregulatorn kan jag ansluta vart som helst med en nippel på tryckröret?

sen är de ju så att på min förgasare så sitter de under bellmouth 4st (tror jag) "hål" nån typ av munstycken...?... tror de brukar sitta i själva bellmouth på andra gasare.. de ska väll åxå trycksättas genom plenumet?

måste en en gång tackka så mkt..jäkligt skönt när de finns hjälp av de som kan när de behövs :tummenupp
 
Eftersom ovansidan är avluftad till bellmouthen ska eventuella vakumrör (till soppakran etc) pluggas. Regulatorn ställs till 0.1 Bar över atmosfärstrycket/laddtrycket så den kommer alltid att ge högre soppatryck än laddtrycket. Den ska helst anslutas via ett pitotrör.

Sitter det munstycken under bellmouthen som inte täcks in av insugsgummina till plenumet är du förmodligen torsk. Posta en bild på dina förgasare så blir det genast mycket enklare att bilda sig en uppfattning om vad det rör sig om.

jhman skrev:
ok.. de med trycksättning på membranet är alltså inte lika som på tex en r1a då? läste på turbo-bike.net men där fick jag uppfattningen att man måste dona lite för att trycksätta membranet.
men om jag nu inte behöver göra något åt de på mina gasare så vad gör jag då med avluftningen som går till membranet? sätter igen?

tittade på trottelns undersida och såg de 2 små hål du pratade om.. försökte blåsa igenom dem men de verkade täta...???

och bränsletrycksregulatorn kan jag ansluta vart som helst med en nippel på tryckröret?

sen är de ju så att på min förgasare så sitter de under bellmouth 4st (tror jag) "hål" nån typ av munstycken...?... tror de brukar sitta i själva bellmouth på andra gasare.. de ska väll åxå trycksättas genom plenumet?

måste en en gång tackka så mkt..jäkligt skönt när de finns hjälp av de som kan när de behövs :tummenupp
 
andersbrink skrev:
Eftersom ovansidan är avluftad till bellmouthen ska eventuella vakumrör (till soppakran etc) pluggas. Regulatorn ställs till 0.1 Bar över atmosfärstrycket/laddtrycket så den kommer alltid att ge högre soppatryck än laddtrycket. Den ska helst anslutas via ett pitotrör.

Sitter det munstycken under bellmouthen som inte täcks in av insugsgummina till plenumet är du förmodligen torsk. Posta en bild på dina förgasare så blir det genast mycket enklare att bilda sig en uppfattning om vad det rör sig om.

ska fixa bild.. finns inga insugsgummin på isugssidan på mina gasare utan de är plana med en typ av oringspackning imellan gasare och luftburk. munstyckena som sitter under bellmouthen har jag gjort hål för så de inkluderas och tryckssätts nu av plenumet.undrar dock om det kan vara någon av de 4 som ska pluggas lr liknande?

och den slang som jag fundrade på om jag skulle plugga är en 1" slang som tidigare gick till luftburken från undersidan av membranen.?
 
Last edited:
andersbrink skrev:
Eftersom ovansidan är avluftad till bellmouthen ska eventuella vakumrör (till soppakran etc) pluggas. Regulatorn ställs till 0.1 Bar över atmosfärstrycket/laddtrycket så den kommer alltid att ge högre soppatryck än laddtrycket. Den ska helst anslutas via ett pitotrör.

Sitter det munstycken under bellmouthen som inte täcks in av insugsgummina till plenumet är du förmodligen torsk. Posta en bild på dina förgasare så blir det genast mycket enklare att bilda sig en uppfattning om vad det rör sig om.

bild på förgasarna
 

Bifogat

  • gasare.JPG
    gasare.JPG
    52.8 KB · Visningar: 145
jhman skrev:
undrar dock om det kan vara någon av de 4 som ska pluggas lr liknande?
<snip>
och den slang som jag fundrade på om jag skulle plugga är en 1" slang som tidigare gick till luftburken från undersidan av membranen.?

1-tums slangen drar du till plenumet (på ett relativt lugnt ställe, dvs inte direkt i luftströmmen men inte heller i nåt hörn) eftersom "bellmouthen" saknas på dina förgasare och istället sitter i luftburken.

Inget av de fyra munstyckena ska pluggas utan de ska se det laddtryck som kommer att finns ju på den där platsen.

Dvs, ditt plenum ska se ut som din nuvarande luftburk med trattar å allt innuti.
 
andersbrink skrev:
1-tums slangen drar du till plenumet (på ett relativt lugnt ställe, dvs inte direkt i luftströmmen men inte heller i nåt hörn) eftersom "bellmouthen" saknas på dina förgasare och istället sitter i luftburken.

Inget av de fyra munstyckena ska pluggas utan de ska se det laddtryck som kommer att finns ju på den där platsen.

Dvs, ditt plenum ska se ut som din nuvarande luftburk med trattar å allt innuti.

ok... men då ska de ju funka med de plenum jag gjort... vaar de jag ville höra :banana
 
Back
Top