Off topic

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hej
Fråga: Vid höga hastigheter upplever jag framhjulslyft vid minsta ojämnheter på vägen.
Försöker även få fram kroppsvikten, men även då känns hojen relativt lätt på framhjulet.

Inställning av fjädring, är en tanke jag har, men antar att många mer erfarna hojåkare bättre kan svara på hur olika faktorer kan bidra till att påverka hojen på det sättet.?
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hej
Fråga: Vid höga hastigheter upplever jag framhjulslyft vid minsta ojämnheter på vägen.
Försöker även få fram kroppsvikten, men även då känns hojen relativt lätt på framhjulet.

Inställning av fjädring, är en tanke jag har, men antar att många mer erfarna hojåkare bättre kan svara på hur olika faktorer kan bidra till att påverka hojen på det sättet.?

Hur höga hastigheter pratar vi om? Lyfter verkligen hjulet eller känns det bara ”nervöst”?

Kombinationen lätt hoj, rikligt med pulver, och skarp gaffelvinkel ger gärna ett nervöst beteende. Har man sedan en felinställd fjädring (fel sag, eller troligare fel komp- och returdämpning) så förvärras problemet snabbt.

Sätt inställningarna till original om du väger som en standardjapan. Annars börjar du med sag och bygger därifrån.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hur höga hastigheter pratar vi om? Lyfter verkligen hjulet eller känns det bara ”nervöst”?

Kombinationen lätt hoj, rikligt med pulver, och skarp gaffelvinkel ger gärna ett nervöst beteende. Har man sedan en felinställd fjädring (fel sag, eller troligare fel komp- och returdämpning) så förvärras problemet snabbt.

Sätt inställningarna till original om du väger som en standardjapan. Annars börjar du med sag och bygger därifrån.
Alltså, högsta vxl på väg mot, o när mätaren stannat på 299.
Mkt vind mot hojen, försöker att själv inte ta fartvind.
Det lättar fram, då jag sitter o vrider gas, så fladdrar styret till för jag motstyr eftersom vägen inte är rak vare sig vertikalt lr horisontellt.
🤔 Hmm, väger 75kg, o håller mig inte kvar m bara benen, utan får lite drag i armar då fartvinden ändå är så pass stor. Funderar på om hojen inte "sväljer" höjdskillnader på vägen, o "studsar". Undviker det i lägre farter, då det kan kompenseras med lite lätt ståsits o enklare avläsning av vägen.
Killgissar!!
Ska se om återställning av inställningar gör nån skillnad
Borde stå i boken hur.
Tack för hjälpen!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som Hoztic skrev. I de farterna bör hjälmen ligga mot tanken, annars blir du ett storsegel. Jag vet inte hur lång du är, men de flesta kåpglas är designade för små japaner, ett förhöjt glas är nog en bra början. Det allra första är dock att ställa bakfjädern så du får rätt häng. Annars kommer kombinationen av för mjuk fjäder och för upprätt ställning ge precis de symptom du beskriver.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och i hastigheter nånstans norr om 180 börjar även bara små lagningar som man inte ens känner när man puttrar fram i 110 kunna orsaka att hojen lättar, små långsamma höjdskillnader blir flyg när man eldar på i 290, och så där.
Hur många hojar har du kört så fort med, har du några referensramar till hur det beter sig normalt vid extremhastigheter?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du inte har lyckats göra något lustigt med hojens attityd (typ att kombinera maxad fjäderförspänning fram med noll fjäderförspänning bak) - glöm fjädringen. Detta handlar om aerodynamik. Kraften som försöker trycka hojen bakåt (eller rent av välta hojen bakåt) växer kvadratiskt med hastigheten och är således nio gånger högre i 300 km/h jämfört med 100 km/h…

Sitt inte som en säck potatis som fångar all fartvind och krampaktigt sliter i styret. Stå på fotpinnarna, knip åt kring tanken och skjut upp ryggen i båge som en MotoGP förare. Skaffa skinnställ med vettig ryggpuckel som en MotoGP-förare.

Om det inte räcker så får du kopiera MotoGP-hojarnas hängläpp / hammarhaj.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Titta på var du har hjulaxeln i svingen.
Även en liten förskjutning påverkar momentarmen.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Oj!
Började försöka ta bort inlägget, för samvetet börja gnaga o kände mig lite löjlig för att ha framstått.....ja, pinsam.., men såg alla svar o vill tacka för det har gett mig klarhet, då jag även hunnit köra en sväng och prövat känna efter.
Skinnställ är på o aerodynamik och hojen är mer för bana, då längre hjulbas o större kåpor är vad jag kan jmf med, vilket varit mer passande för ändamålet.

Rörde om lite i tråden, ber om ursäkt för det 🫣
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Oj!
Började försöka ta bort inlägget, för samvetet börja gnaga o kände mig lite löjlig för att ha framstått.....ja, pinsam.., men såg alla svar o vill tacka för det har gett mig klarhet, då jag även hunnit köra en sväng och prövat känna efter.
Skinnställ är på o aerodynamik och hojen är mer för bana, då längre hjulbas o större kåpor är vad jag kan jmf med, vilket varit mer passande för ändamålet.

Rörde om lite i tråden, ber om ursäkt för det 🫣
Hayabusa, BMW K1300S eller liknande är bekvämare om man vill köra fort. :fakta (y)
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Lägg dig över tanken och sträck benen rakt bakåt, tänk att du ska bli som en pil. Det kan minska "vingverkan" med lyftkraft som följd.
Sen bRaZzarR du bara helVet!!
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Lägg dig över tanken och sträck benen rakt bakåt, tänk att du ska bli som en pil. Det kan minska "vingverkan" med lyftkraft som följd.
Sen bRaZzarR du bara helVet!!
Fick precis höra att rekommenderade hastighetsbegränsningar även gäller MC 😢
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Lägg dig över tanken och sträck benen rakt bakåt, tänk att du ska bli som en pil. Det kan minska "vingverkan" med lyftkraft som följd.
Sen bRaZzarR du bara helVet!!
Givetvis i samma klädsel som Rollie Free
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top