Hur vet man om ens hoj är registrerad som a2?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är exakt som gäller i tinget. Lyckas inte hitta någon lag som reglerar mätningen däremot. Det hade ju varit intressant.
Sedan har jag frågat några gånger och fått olika svar på VAR denna effekt mäts. Är det på vev eller på bakhjul. Om det nu är på bakhjul är ju 35.3 på vev helt okej egentligen. Men som sagt, får olika svar och eftersom att jag inte kör A2 har jag inte riktigt brytt mig om att fråga advokater eller andra lagvrängare som borde veta bäst.
Det är ju bara registreringsbeviset som är intressant egentligen.
Med en strypning så får man ett typintyg från en leverantör, som i sin tur fått produkten godkänd.
Därefter så registrerar man om den med typintyget, så någon effekt mäts ju aldrig.
Det är ju jäkligt intressant att man kan sälja en produkt som stryper bort 0,3kW, vem har man mutat då?
Men, skulle vara intressant att dra det juridiskt, och ändå hävda att det faktisk är 35kW, eftersom det skrivs utan decimal, jag är försiktigt optimistisk till att det skulle finnas en framgångsfaktor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ju bara registreringsbeviset som är intressant egentligen.
Med en strypning så får man ett typintyg från en leverantör, som i sin tur fått produkten godkänd.
Därefter så registrerar man om den med typintyget, så någon effekt mäts ju aldrig.
Det är ju jäkligt intressant att man kan sälja en produkt som stryper bort 0,3kW, vem har man mutat då?
Men, skulle vara intressant att dra det juridiskt, och ändå hävda att det faktisk är 35kW, eftersom det skrivs utan decimal, jag är försiktigt optimistisk till att det skulle finnas en framgångsfaktor.
Om jag hade A2 kort skulle jag inte köpa en hoj där det står att effekten är 35,3 kW.
Varför sätta sig själv i en helt onödig diskussion ? när det dräller av A2 hojar ! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för alla svar jag har lärt mig mycket nytt. Det var nog snarare bänkningen där jag undrade om man kunde "komma undan" med ett par kw för många men det är nog bäst att bara köpa strypsats med intyg.

En sak som jag dock blev nyfiken på efter allt detta är hur polisen ska veta om man tagit bort sin strypsats om de stannar en. asså det är inte riktigt så att de kör runt med en broms/accelerations bänk.
Polisen har stoppat mig av tre orsaker
1) Fortkörning: Alla 3 gångerna ca 65km/h där det varit 50 km/h. Alla tre gångerna har dom stått strax efter 50 skylten. Jag har erkänt att jag kört för fort och fått böta, sista gången var på 1980-talet.
2) Körkortskontroll, har alltid haft körkort.
3) Alkohol kontroll, har alltid varit nykter när jag stoppats.
Inte en enda gång har det varit någon diskussion om fordonet. Mer än ibland ägarkontroll.
För det har inte ingått i kontrollen.

För det ska bli diskussion om fordonet så lär det finnas orsak.
Har du A2 kort och stoppas för fortkörning med uppmätta 240 km/h.
Då kanske polisen bryr sig att se på fordonet men eftersom du blir av med körkortet på plats (gissar jag) så bryr dom sig fortfarande inte.
Vid normala fortkörningar som mina ovan, 2) 3) ska det vara nått speciellt för man ska lägga tid på hojen, möjligen exceptionellt högt ljud.......eller onödigt kaxig attityd.
Behandla Polisen med respekt och Polisen behandlar dig med respekt.
Min erfarenhet.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om jag hade A2 kort skulle jag inte köpa en hoj där det står att effekten är 35,3 kW.
Varför sätta sig själv i en helt onödig diskussion ? när det dräller av A2 hojar ! :)
1. Enligt #43 så kommer du aldrig att bli kontrollerad. 😃
2. För att prova det juridiska.
3. För att det dräller inte av XT660R, speciellt inte i norra Sverige.
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
1. Enligt #43 så kommer du aldrig att bli kontrollerad. 😃
2. För att prova det juridiska.
3. För att det dräller inte av XT660R, speciellt inte i norra Sverige.
Är alla årsmodeller av XT660R registrerade med 35,3 kw i Sverige?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Polisen har stoppat mig av tre orsaker
1) Fortkörning: Alla 3 gångerna ca 65km/h där det varit 50 km/h. Alla tre gångerna har dom stått strax efter 50 skylten. Jag har erkänt att jag kört för fort och fått böta, sista gången var på 1980-talet.
2) Körkortskontroll, har alltid haft körkort.
3) Alkohol kontroll, har alltid varit nykter när jag stoppats.
Inte en enda gång har det varit någon diskussion om fordonet. Mer än ibland ägarkontroll.
För det har inte ingått i kontrollen.

För det ska bli diskussion om fordonet så lär det finnas orsak.
Har du A2 kort och stoppas för fortkörning med uppmätta 240 km/h.
Då kanske polisen bryr sig att se på fordonet men eftersom du blir av med körkortet på plats (gissar jag) så bryr dom sig fortfarande inte.
Vid normala fortkörningar som mina ovan, 2) 3) ska det vara nått speciellt för man ska lägga tid på hojen, möjligen exceptionellt högt ljud.......eller onödigt kaxig attityd.
Behandla Polisen med respekt och Polisen behandlar dig med respekt.
Min erfarenhet.
Har du B-kort så får du köra samtliga personbilar, har du A-kort får du köra samtliga hojar, så då är det liksom aldrig ett problem. Har du ett A2-kort och blir stoppad, i synnerhet för fortkörning, så lär dom kolla att den hoj du sitter på är något du faktiskt också får köra, åtminstone på pappret. När dom gör en ägarkontroll, vilket jag gissar går per automatik idag, med tanke på den teknik som finns, i synnerhet jämfört med 80-talet, så ser dom ju också effekt mm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1. Enligt #43 så kommer du aldrig att bli kontrollerad. 😃
2. För att prova det juridiska.
3. För att det dräller inte av XT660R, speciellt inte i norra Sverige.
Nja, svaret i # 43 var på frågan:
"En sak som jag dock blev nyfiken på efter allt detta är hur polisen ska veta om man tagit bort sin strypsats om de stannar en. asså det är inte riktigt så att de kör runt med en broms/accelerations bänk."
Det var inte svaret på om dom kommer upptäcka att hojen inte är en A2-hoj. För det ser dom ju redan vid ägarkontrollen med t.ex. 35,3 kW. Se # 42, # 46.
Behövs ingen Bromsbänk.
 
Last edited:

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Har du B-kort så får du köra samtliga personbilar, har du A-kort får du köra samtliga hojar, så då är det liksom aldrig ett problem. Har du ett A2-kort och blir stoppad, i synnerhet för fortkörning, så lär dom kolla att den hoj du sitter på är något du faktiskt också får köra, åtminstone på pappret. När dom gör en ägarkontroll, vilket jag gissar går per automatik idag, med tanke på den teknik som finns, i synnerhet jämfört med 80-talet, så ser dom ju också effekt mm.
B-kort
Har du B-kort så får du köra samtliga personbilar, har du A-kort får du köra samtliga hojar, så då är det liksom aldrig ett problem. Har du ett A2-kort och blir stoppad, i synnerhet för fortkörning, så lär dom kolla att den hoj du sitter på är något du faktiskt också får köra, åtminstone på pappret. När dom gör en ägarkontroll, vilket jag gissar går per automatik idag, med tanke på den teknik som finns, i synnerhet jämfört med 80-talet, så ser dom ju också effekt mm.
Fel! B-kort gäller bara för personbil på max 3,5 ton. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsregler/Personbil/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, inte riktigt: https://sverigesradio.se/artikel/5441646

Och oavsett vikten så finns det inte olika effektklasser. Det ska dessutom jävligt mycket till om du tar din 15-tons lastbil, fyller däcken med helium, reggar den som personbil, och sen tynger ner den med vanlig luft igen när du kommer hem.

Däremot finns ju samma problematik med A-traktorer, med en app så är det plötsligt full effekt i bilen igen :huvet
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Även katalysatorförsedda?
Jag tror inte att någon från 2013 och framåt har något annat än 35kW, för då kom väl nya reglerna?
Och då är det ju bara dumt att typs med 35,3kW tänker jag.
Men har inte tillförlitliga uppgifter på det, så ta det för mina filosoferingar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej.
Det pendlar mellan 33,5 och 35,3 vad jag har sett.
Lustigt sammanträffande att 33,5 och 35,3 båda innehåller 2 st treor och 1 st 5:a.
Det råkar väl inte vara så att fingrarna sluntit på tangenterna ?
Den korrekta effekten är 33,5 men fingrarna slant och det blev 35,3 ? :va
eller
Den korrekta effekten är 35,3 men fingrarna slant och det blev 33,5 ? :va
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag tror inte att någon från 2013 och framåt har något annat än 35kW, för då kom väl nya reglerna?
Och då är det ju bara dumt att typs med 35,3kW tänker jag.
Men har inte tillförlitliga uppgifter på det, så ta det för mina filosoferingar.
XT660Z har 35kw från första årsmodellen 2008.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
XT660Z har 35kw från första årsmodellen 2008.
Ja, fast jag skulle säga att den har 35,3kW från årsmodell 2004.
Sedan hur registreringen i olika länder fungerar över tid, det skulle vara intressant att veta.
Hur kan man typa in den med en annan effekt än vad tillverkaren anger?
Eller skickar Yamaha ett speciellt typintyg till EU/Sverige, och intygar att det "bara" är 35kW? :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lustigt sammanträffande att 33,5 och 35,3 båda innehåller 2 st treor och 1 st 5:a.
Det råkar väl inte vara så att fingrarna sluntit på tangenterna ?
Den korrekta effekten är 33,5 men fingrarna slant och det blev 35,3 ? :va
eller
Den korrekta effekten är 35,3 men fingrarna slant och det blev 33,5 ? :va
Kanske är det så.
Men då har någon hos Transportstyrelsen gjort det, eller vem det nu är som registrerar in hojen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Inte helt säkert.
Är man en gammal surgubbe (sitt kort före 1996) så är sannolikheten stor att man får köra en sån här på B-kort, det vill säga ingen viktbegränsning.

Racebuss.png

Om det är klokt eller inte kan man fundera på.
Sedan var det i princip omöjligt att förklara det för en italiensk polis, så utomlands kan du hamna i mindre roliga situationer, med det är en annan historia.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kollade lite med dom XT660R som finns på Blocket nu.
En 2005:a som är registrerad som 35kW, och så finns det en 2011:a och en 2012:a, båda registrerade med 35,3kW.
Lite märkligt hur typningen/registreringen sker, eftersom Yamaha aldrig har uppgivit andra siffror än 35,3kW/48hk :va
Så någon har suttit på kammaren och avrundat vid inregistreringen.

Det skulle som sagt vara intressant att testa den juridiska hållbarheten, men det får någon annan göra, eftersom hojen nu är såld.

Men...rolig tråd, eftersom jag är en aning juridiskt intresserad, och har glidit in lite på den banan genom jobbet nu, och finns det tolkningsutrymme så finns det hopp :)
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Inte helt säkert.
Är man en gammal surgubbe (sitt kort före 1996) så är sannolikheten stor att man får köra en sån här på B-kort, det vill säga ingen viktbegränsning.

View attachment 497474

Om det är klokt eller inte kan man fundera på.
Sedan var det i princip omöjligt att förklara det för en italiensk polis, så utomlands kan du hamna i mindre roliga situationer, med det är en annan historia.
Lite tveksam styrning på sista axeln, annars är den lättare att köra än att köra MC.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top