Söker intensivt efter en Yamaha XT600z Ténéré!

Strobeck

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2024
Hoj
Yamaha XT550 '83
Hej allihopa! Kul att vara med på forumet.

Tog mitt mc-kort förra året och köpte en Yamaha xt550 83a i mars detta året. Tyvärr blev den stulen efter 1 månad så nu letar jag som en galning efter storebror Ténéré. Är det någon som har eller känner någon som har och tror hen vill sälja? Alla årgångar mellan 1983 - 1989 är intressanta. Så länge dom har samma stil som första modellerna. Baby blå är givetvis favoriten men färg är mindre viktigt! :)

Stort tack på förhand!

Mvh,
Alex
 

Bifogat

  • yamaha_tenere.jpg
    yamaha_tenere.jpg
    99.7 KB · Visningar: 21

Strobeck

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2024
Hoj
Yamaha XT550 '83
Tack! Har varit inne där och tittat lite. Hade dock varit lite skönt att slippa korsa 3-4 länder, importera osv.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köpa hoj i Tyskland kan vara kul. Hyr/låna en skåpbil, ta med en kompis och matsäck, och kör söderut. Natta på ett Zimmer hos någon dam som vet hur man lagar frukost och ta färjorna hem så ni får lite avbrott på resan.

Stora prisspann på de där hojarna! Hur vet man vilken som är värd Eur 7k och vilken som är värd Eur 2.5k?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Hej o Välkommen!

1983 - 1989 är intressanta..?? Vad är det som är intressant med de modellerna :va .. Nyfiken!
 

Strobeck

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2024
Hoj
Yamaha XT550 '83
@Lugn Haha jo, självklart! Men har inte riktigt tid och energi till det just nu, därav vore det skönt att hitta en lite närmare. Angående priset så är det bananas, känns som att 20 - 30 vore rimligt men vissa verkar tro att man kan ta nypris hehe!

@Nikehaj Stort tack! Tycker det är otroligt snygga motorcyklar de årgångarna. Så det handlar i första hand om det estetiska! :) Med lite mods är planen att köra Sandraiders och liknande också.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
@Lugn Haha jo, självklart! Men har inte riktigt tid och energi till det just nu, därav vore det skönt att hitta en lite närmare. Angående priset så är det bananas, känns som att 20 - 30 vore rimligt men vissa verkar tro att man kan ta nypris hehe!

@Nikehaj Stort tack! Tycker det är otroligt snygga motorcyklar de årgångarna. Så det handlar i första hand om det estetiska! :) Med lite mods är planen att köra Sandraiders och liknande också.
Aha coolt... är du på väg till Marocko nu då, start imorgon vad jag förstår! ;)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag undrar vem fan som orkar sno en XT från -83? Känns som ett pundarprojekt anno 1994.

Hoppas du hittar ny hoj nu då!
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Jag vet av en -95 Yamaha XTZ 750 Super Tenere till rätt pris , pm:a vid intresse
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Hej allihopa! Kul att vara med på forumet.

Tog mitt mc-kort förra året och köpte en Yamaha xt550 83a i mars detta året. Tyvärr blev den stulen efter 1 månad så nu letar jag som en galning efter storebror Ténéré. Är det någon som har eller känner någon som har och tror hen vill sälja? Alla årgångar mellan 1983 - 1989 är intressanta. Så länge dom har samma stil som första modellerna. Baby blå är givetvis favoriten men färg är mindre viktigt! :)

Stort tack på förhand!

Mvh,
Alex
 

Strobeck

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2024
Hoj
Yamaha XT550 '83
@doolar Ellerhur, men skulle tro dom fyller en lastbil och drar ner till Italien. Stog en stor jävla scooter bredvid dom säkert fått mer pengar för dock 😅.

@checkster Stort tack, dock för ny för min smak! :)

@Old Badger Tack!

@Nikehaj Tack! Har snackat med honom tidigare via blocket, den är riktigt fin men är lite för kär i modellen innan den där. Lite synd då den är i så fint skick..
 

Strobeck

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2024
Hoj
Yamaha XT550 '83
@n_andersson Har försökt hitta hur man gör det men kommer bara till ”säljes”. Vet du hur man bär sig åt för att annonsera köpes? Tack!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej.
Trevlig hoj, den du letar efter.
Just 1983 som är första modellen (34L) är en kostnadsdrivande väg att gå, några år framåt så får du en hoj för betydligt mindre pengar.

34L_1_2.jpg

Annars tycker jag att den här modellen är trevlig, gillar de dubbla, runda framlysena.
Just den här ser fin ut, men är väl ett något osäkert kort, eftersom motorn har varit isärplockad.

Tenere_1996.png

Men det brukar dyka upp någon med jämna mellanrum för ungefär det priset.
Vet inte hur mycket pengar du har tänkt att lägga, men det finns ju fler varianter om man kan tänka sig ett spann på prisbilden.
När insprutningen kom (2008 tror jag) är det en helt annan motor, och den är väldigt trevlig tycker jag, men står ganska högt i kurs idag ser jag.
Lycka till, och återkom gärna hur det går.
 

Strobeck

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2024
Hoj
Yamaha XT550 '83
@hannuse Jo den är ju det. Men det spelar egentligen ingen roll om det är en 83-85 eller en 88, bara den har samma avskalade look då jag tycker den med dubbla lysen är lite för "Bulkig" och tråkig. Då köper jag hellre en Africa Twin i framtiden att ha bredvid hehe!

Hade väl tänkt runt 20 - 33k beroende på skick och hur långt den gått! :)

Du ska inte sälja din? :sneaky:
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hade väl tänkt runt 20 - 33k beroende på skick och hur långt den gått! :)

Du ska inte sälja din? :sneaky:

Det är rätta takterna! Försök lura av gammelt folk saker du tror att
dom inte förstår värdet på. Atta boy!

Men just Hannuse vet nog varför han har hojen, vad den är värd och varför han inte säljer just nu.

34L prisbottnade redan för mer än 10 år sedan, och stiger stadigt.
Ditt enda hopp att hitta just en sådan i Galoise/Sonauto-färger till ett rövarpris är att plundra ett dödsbo innan dom kommer på att lägga ut hojen på en auktionssajt.

Lycka till!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hade väl tänkt runt 20 - 33k beroende på skick och hur långt den gått! :)
Ja, med den prisbilden framför sig, så tror jag att det kommer att bli väldigt svårt att gå den väg du har tänkt :unsure:
Jag vet inte den exakta utvecklingen, men tror att @notrightrider har en poäng där när det gäller att hitta den till det tänkta priset :cool:
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top