CBR 600 går dåligt i mellanregistret (löst)

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Tjenare, har nyligen köpt en CBR 600 F3 som går väldigt ryckigt och dåligt på runt 4000varv och blir tidigare ju högre växel man ligger på, på ettan kan jag varva ut nästan felfritt, tvåan är det väldigt svårt att komma upp på effektregistret, och alla växlar över det så går det knappt att varva nått alls utan att den bara blöddrar, men det känns som att om man väl kommer upp över 8k varv så går den bra. Jag har precis gått igenom förgasarna och rengjort alla munstycken, vet inte vad det brukar sitta i original men satt 142 och 144 i mina. Vet inte vad mer jag kan se över, känns inte som att det inte heller blir någon större skillnad om man kör med choken i. Hjälp uppskattas!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tråkigt svar jag vet, men ibland har jag varit tvungen att ultraljudstvätta förgasarna 2-3 gånger innan det plötsligt fungerar igen.

Har den stått ett gäng år så ärgar det som fan i alla små kanaler i förgasarna om man har otur.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Är det original avgas på den?
Läste en engelsk test där de pekade på att tillbehörs system orsakade
effekt tapp vid 4000
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Spruckna insugsgummin som gör att motorn tar tjuvluft?
Spraya startgas runt insuget och observera om varvtalet ändras när motorn går på tomgång. Ökar varvet tar motorn tjuvluft.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tråkigt svar jag vet, men ibland har jag varit tvungen att ultraljudstvätta förgasarna 2-3 gånger innan det plötsligt fungerar igen.

Har den stått ett gäng år så ärgar det som fan i alla små kanaler i förgasarna om man har otur.

Jag tror också att det är förgasarna, närmare bestämt lågfartsmunstyckena men man rengör ju ändå allt.

Ultraljudstvätt är överskattat, det är bättre att manuellt rengöra förgasaren, peta ur hålen med en tunn tråd. Jag brukar plocka ett spröt från en stålborste.
Gärna i kombination med att spraya lite rostlösare på munstycken. Rostlösare bör man dock inte lämna på dessa under längre tid då det är ju syra som faktiskt fräter på materialet också. Så direkt jag är färdig med det sprayar jag 5-56 på dom.
Enda gången jag vill använda ultraljudstvätt är till spridare för insprutning, dom har för små kanaler för att rengöras manuellt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror också att det är förgasarna, närmare bestämt lågfartsmunstyckena men man rengör ju ändå allt.

Ultraljudstvätt är överskattat, det är bättre att manuellt rengöra förgasaren, peta ur hålen med en tunn tråd. Jag brukar plocka ett spröt från en stålborste.
Gärna i kombination med att spraya lite rostlösare på munstycken. Rostlösare bör man dock inte lämna på dessa under längre tid då det är ju syra som faktiskt fräter på materialet också. Så direkt jag är färdig med det sprayar jag 5-56 på dom.
Enda gången jag vill använda ultraljudstvätt är till spridare för insprutning, dom har för små kanaler för att rengöras manuellt.
Jo jag håller med. För tio år sen hade jag nog bara flyt när jag ultraljudstvättade några förgasare på raken under några år, de blev blanka och hojarna fungerade perfekt direkt igen. Sen dess tycker jag det bara gått sämre och sämre, de senaste har jag rengjort i bensin, förgasartvätt och med tryckluft, småtrådar och har skaffat såna små förgasar-tråd-borstar ( som iof inte får plats i nått munstycke )😄

En radfyra åker dock fortfarande ner i tvätten, nån måtta på pillandet får det fan vara
 
Last edited:

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Tänkte bara meddela att jag lyckades lösa problemet, läste lite trådar med folk som haft problem med luftsolenoiden som ska öppna vid högre farter. Problemet blev antagligen att den inte fick tillräckligt med luft och för mycket soppa och bara blöddrar. Gjorde en bypass på denna och nu går den som ett skott!
Tack för alla svaren iallafall!
Skriver ut ifall någon i framtiden upplever liknande problem.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Bra att du berättar om hur det löste sig. Allt för många problemtrådar tar slut och frågeställaren försvinner och ingen lär sig något, mer än möjligen frågeställaren.
 

Kayastromdahl

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2024
Ort
Trosa
Hoj
Honda CBR 600F3 1997
Bra att du berättar om hur det löste sig. Allt för många problemtrådar tar slut och frågeställaren försvinner och ingen lär sig något, mer än möjligen frågeställaren.
Japp var exakt det jag tänkte, har upplevt detta problem väldigt många gånger när man upptäcker exakt likadana problem, sen dör bara tråden och man får inga mer svar :rodnar. Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden!
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top