Besiktade min MC = underkänd !

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
https://www.cmsnl.com/products/seal-set-frfork_51490mb9782/ - det här är minimum vad du behöver, en sats per gaffelben. Dessutom olja till gaffeln
Ganska enkelt att byta - när väl gaffelbenen är loss från hojen, iofs inget problem det heller. Stötta upp hojen, lossa bromsok, hjul, skärm. Lätta ett varv på "hattarna" på gaffelbenen innan du skruvar loss dem från gaffelkronorna. Lämna in eller byt själv
Tackar, ja det verkar inte vara helt omöjligt, jag kollade filmerna som någon skickade med. Det fina är att jag kan demontera det o ta upp det till förrådet (får inte plocka i garaget…). Jag har gjort lite liknande på framgaffeln på en mtb, detta är lite likt ser jag.
Men igår när jag bytte till ny glödlampa o inte heller den funkade… fan hade lust att ge bort motorcykeln till första person som gick förbi:)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tackar, ja det verkar inte vara helt omöjligt, jag kollade filmerna som någon skickade med. Det fina är att jag kan demontera det o ta upp det till förrådet (får inte plocka i garaget…). Jag har gjort lite liknande på framgaffeln på en mtb, detta är lite likt ser jag.
Men igår när jag bytte till ny glödlampa o inte heller den funkade… fan hade lust att ge bort motorcykeln till första person som gick förbi:)
Filmen CB500 (part6) är den tydligaste. Får du loss benen o drar ut tätningarna så kan jag evt. hjälpa dig med ngn form av hylsa att trycka i den nya tätningen. PM:a
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, du är inte först med det och troligen inte sist heller. :fakta

Sporthoj är sympatiskt i grunden, men det förekommer en del gyckel i all vänskaplighet. Även om tonen stundtals kan låta vass är de allra flesta medvetna om att MC-kollektivet (särskilt spåttåj/adventure/caferacerbobberscrambler/whatever-) utgörs av synnerligen trevliga filurer när man stöter på varandra IRL.

Nästa gång är det du som skrattar åt någon annans dumheter. Hav förtröstan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Till själva kärnan- Jag har lokaliserat felet på lampan, det är knappen för belysning o inte ”glödlampan”, så nu blir det eBay

jag har också lokaliserat varför det så hetsigt i trafiken, varför bilar kan ligga 20 meter bakom varandra på 90 väg, varför det skriks och viftar i bilköer. Varför man vågar vara tuff på ett internetforum men annars kanske tittar åt andra hållet. Det är ett allmän missnöje eller ilska hur något är, kanske det är samhällssituationen med dess utveckling där det i ärlighetens namn för de allra flesta är mest innebär att fortsätta vara åskådare med noll möjlighet till att förändra. Nu blev det snarare poesi än mekanik på ett mc forum, men vad vet jag, jag är killen som drog in min mc full med fel till en bilprovning
Det här är ett forum där dumheter påpekas, se det som kamratfostran. Du har gjort något lite dumt, och folk påpekar det. Om du reagerar med fientlighet så kommer du få ännu mer sådana svar.
Folket här på forumet är hjälpsamma, och en del så till den grad att de kan åka tio mil för att hjälpa en spritt språngande främmande människa. Och det finns en djup font av kunskap här som är svårt att hitta nån annanstans på nätet, särskilt på svenska.
Men som sagt, det kommer också med att folk påpekar dumheter. Gärna lite bryskt.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det är väl lämpligt att använda momentnyckel på samtliga skruvar på framgaffeln så det inte blir för löst eller gängmos. Marginalerna är inte så stora när det är aluminium.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hehe, finns ju talesättet "Tonen är rå men hjärtlig", och googlar man på det så är det något som man ska sluta med omedelbums, för folk kan bli kränkta...
Man kanske får göra om den till "Tonen är rå men hjärtlös"
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Till själva kärnan- Jag har lokaliserat felet på lampan, det är knappen för belysning o inte ”glödlampan”, så nu blir det eBay

jag har också lokaliserat varför det så hetsigt i trafiken, varför bilar kan ligga 20 meter bakom varandra på 90 väg, varför det skriks och viftar i bilköer. Varför man vågar vara tuff på ett internetforum men annars kanske tittar åt andra hållet. Det är ett allmän missnöje eller ilska hur något är, kanske det är samhällssituationen med dess utveckling där det i ärlighetens namn för de allra flesta är mest innebär att fortsätta vara åskådare med noll möjlighet till att förändra. Nu blev det snarare poesi än mekanik på ett mc forum, men vad vet jag, jag är killen som drog in min mc full med fel till en bilprovning
Kan du inte bara öppna upp knappen och se om det går att få kontakt i stiften igen? Bra mycket snabbar (och billigare) än att vänta på prylar från ebay.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan du inte bara öppna upp knappen och se om det går att få kontakt i stiften igen? Bra mycket snabbar (och billigare) än att vänta på prylar från ebay.
Det brukar ligga klägg därinne efter att folk har sprayat in diverse smörja och det leder till kontakt.
Kan hjälpa med att spraya brakeclean ett par ggr men det är bara en nödlösning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Men igår när jag bytte till ny glödlampa o inte heller

Lika bra att du skaffar en mulitimeter från biltema om du inte redan äger en och lär dig hur den fungerar att mäta spänning, ström och resistans med. Håller man på medlen äldre hoj är den guld värd.

Vet du var du har avbrottet? Är det på väg till omkopplaren på högersida, i omkopplaren på höger sida eller i hel, halvljusomkopplaren på vänster sida? Är enkleg att mäta och den kanske bara skarva en kabel, göra rent ett kontaktstycke eller ytorna i en omkopplare.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Lika bra att du skaffar en mulitimeter från biltema om du inte redan äger en och lär dig hur den fungerar att mäta spänning, ström och resistans med. Håller man på medlen äldre hoj är den guld värd.

Vet du var du har avbrottet? Är det på väg till omkopplaren på högersida, i omkopplaren på höger sida eller i hel, halvljusomkopplaren på vänster sida? Är enkleg att mäta och den kanske bara skarva en kabel, göra rent ett kontaktstycke eller ytorna i en omkopplare.
precis som du skriver, en multimeter är guld!
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
nu är problemet med belysningen löst- eftersom ljustutan fungerade men inte halv/helljus så började jag undra och tänkte felet låg på i själva knappen (då ström verkade gå fram till knappen, eftersom ljustutan var i samma knapp som övrigt hel/halvljus). Jag fick ett tips att spraya ned lite 5,56 vilket jag gjorde men ingen förbättring. Jag googlade då fram att startknappen på något sätt kan orsaka detta problem så jag började googla på startknapp och vad en ny sådan kan kosta. Jag hittar då ett företag som säljer sådana startknappar, och när jag tittar på bilden ser jag att under startknappen sitter en en svart reglage med tre punkter: F, P och . Jag går ned till min mc, vrider reglaget till F och sätter på tändningen och såväl helljus som halvljus fungerar.

jävligt skönt skall jag säga, så medans jag och besiktningskillen höll på och trycka på halv/helljusknappen på vänster sida av styret, så fanns det också en on/off knapp på höger sida av styret som varken han eller jag såg, så ja belysningen fungerar.

jag har också funderat på den höga tomgången, för den är hög. Nu när beslysningen funkar skall jag ta en längre tur, för jag undrar om det bara är att skruva ned tomgången. Jag har också haft en tanke om det kanske är tjuvluft som drar in, jag testade nu att dra åt skruvarna lite på luftanslutningarna till och från förgasaren, de satt inte jättehårt och en av skruvarna satt faktiskt rätt löst. (jag har inte dragit åt stenhårt, jag vet att det är enkelt att dra sönder saker) Så nu är min förhoppning att även detta problem kan vara så enkelt

OM än- min tanke på den höga tomgången, kan det inte vara som så, att dessa "butterfly" i förgasarna, de som öppnas och stängs vid gaspådrag, att en av dom inte stänger som de ska och förbli lite öppen och därför blir tomgången hög? detta en teori jag arbetat fram själv, men borde det inte bli så?

En annan sak jag undrar över är hur en förgasar motorcykel vet att den får tillräckligt med luft? jag har plockat en del med bilar, och där var det väl en luftmassemätare som kunde lägga av, men på min mc finns det inte någon sådan- för här tänker jag också, om någonting på motorcykeln måste ändå styra hur mkt luft som kommer in i den och om den saken är fel så kan det väl pumpa in hur mkt/eller hur lite syre som helst i motorcykeln, ? eller?

blev rena romanen här
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan sak jag undrar över är hur en förgasar motorcykel vet att den får tillräckligt med luft? jag har plockat en del med bilar, och där var det väl en luftmassemätare som kunde lägga av, men på min mc finns det inte någon sådan- för här tänker jag också, om någonting på motorcykeln måste ändå styra hur mkt luft som kommer in i den och om den saken är fel så kan det väl pumpa in hur mkt/eller hur lite syre som helst i motorcykeln, ? eller?

blev rena romanen här
Förgasaren blandar luft och bränsle, om det är felblandat så går motorn sämre/inte alls/för varmt. Det finns ingen dator som mäter något på en förgasarhoj, eftersom att det hela är mekaniskt och ställs in direkt på förgasaren genom att skruva, byta delar och ha sig.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
1714632633794.png
1714632690051.png

Haynes hade dessutom en alldeles utmärkt bok om förgasare - utgått tror jag (finns i min teknikhylla)

En MYCKET viktig sak att tänka på när man pillar med förgasare - justera EN sak i taget, provkör sedan. Samma princip som att trimma segel - man drar i en tamp åt gången o ser vad som händer
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top