Besiktade min MC = underkänd !

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Solen skiner och jag jobbade hemma, så jag drog iväg på lunchen för besikta min gamla MC, en honda från 1983.

Efter betalat 729 kr så underkänns pärlan på följande punkter:

Halvljus- ur funktion
helljus - ur funktion
körriktningsvisare bristfällig fastsättning (hade fixat detta men skiten lossade när jag körde dit...)
stötdämpare fram vänster, läckage
gasreglage funktion osäker (tomgången är hög, jag är inte så säker på det är reglaget utan mer att skruven för tomgången bara skall skruvas ned, handtaget går tillbaka som det ska )

på samtliga dessa står det bedöming "2" utom på helljsu och körrkningsvisare där det står "2x"

så jag måste iväg och besikta igen, men räcker det med att jag fixar halv/helljuset o den bristfälliga blinkersen så är det klart?

jag trodde att en 2 betydde att man inte behövde besikta om den



(tomgågen tror jag bara är skuven o läckade dämpare tänker jag kan läcka vidare ett tag till)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
2=välkommen tillbaka efter reparation
2x i samband med 2=välkommen tillbaka efter reparation

Enbart 2x på papperet = fixa snarast innan nästa besiktning

Jobbigt läge för dig då tyvärr.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns det något bra skäl till att inte fixa allt när du ändå skall besikta om?
Som du säger är det mesta simpelt utom möjligen gaffelbenet (ta båda när du ändå meckar) och gaffelbenet är inte jättekomplicerat men man måste ha lite ren plats att meka på
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Finns det något bra skäl till att inte fixa allt när du ändå skall besikta om?
Som du säger är det mesta simpelt utom möjligen gaffelbenet (ta båda när du ändå meckar) och gaffelbenet är inte jättekomplicerat men man måste ha lite ren plats att meka på
jag bor flerfamiljs garaget så det är lite dumt, får inte egenligen mecka därnere, det är väl själva haken då jag antar det kostar en slant att lämna in det.
läckande stötdämpare är byta hela dämparen eller håller man på o byter packningar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Solen skiner och jag jobbade hemma, så jag drog iväg på lunchen för besikta min gamla MC, en honda från 1983.

Efter betalat 729 kr så underkänns pärlan på följande punkter:

Halvljus- ur funktion
helljus - ur funktion
körriktningsvisare bristfällig fastsättning (hade fixat detta men skiten lossade när jag körde dit...)
stötdämpare fram vänster, läckage
gasreglage funktion osäker (tomgången är hög, jag är inte så säker på det är reglaget utan mer att skruven för tomgången bara skall skruvas ned, handtaget går tillbaka som det ska )

på samtliga dessa står det bedöming "2" utom på helljsu och körrkningsvisare där det står "2x"

så jag måste iväg och besikta igen, men räcker det med att jag fixar halv/helljuset o den bristfälliga blinkersen så är det klart?
Nej, du måste fixa alla tvåor.

jag trodde att en 2 betydde att man inte behövde besikta om den
Nej, tvåa betyder att det inte är godkänt.
(tomgågen tror jag bara är skuven o läckade dämpare tänker jag kan läcka vidare ett tag till)
Det låter som en dålig inställning till materialet om man kör hoj. En läckande dämpare kan skvätta olja på bromsar/däck och orsaka allvarliga skador på dig.

Men, varför ens åka och besikta med trasigt framljus?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag bor flerfamiljs garaget så det är lite dumt, får inte egenligen mecka därnere, det är väl själva haken då jag antar det kostar en slant att lämna in det.
läckande stötdämpare är byta hela dämparen eller håller man på o byter packningar?
Oftast byter man bara radialtätningarna i gaffelbenen, ibland lite bussningar och annat med. Syna gaffelbenet så det inte är repor eller stenskott som dödat tätningen.
Att lämna in kostar nog ett par tusen om du lämnar in hela hojen. Och rent allmänt låter det som om det antagligen är bättre om du lämnar in hela hojen till verkstad annars behöver du köpa dig lite depåstöd och mek-kunskaper.
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Nej, du måste fixa alla tvåor.


Nej, tvåa betyder att det inte är godkänt.

Det låter som en dålig inställning till materialet om man kör hoj. En läckande dämpare kan skvätta olja på bromsar/däck och orsaka allvarliga skador på dig.

Men, varför ens åka och besikta med trasigt framljus?
framlampan trodde jag vart ok, men kollade då tydligen på parkeringsljuset...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har du någon polare som är mekakunnig o har plats att vara? Att lämna in en CBX för att byta tätningar i gaffelbenen borde gå på 2000:- om benen är lösa, med benen på kanske 1000:- till. Då är du snart upp i halva värdet på din CBX600
Vill du lämna in så kan jag rekommendera Kenneths - har alltid varit bäst i Göteborg på mekning o kan Honda.
Ska du fortsätta köra en äldre hoj så måste du kunna meka för att det ska löna sig.
Youtube -
eller
+ du fick länk till verkstadshandbok. Läs på!

Kruxet med gaffeltätningar är att man kan behöva ngn form av hylsa/dorn med rätt dimension för att få i dem, o viktigt att inte skada tätningsläpp (läpp - inte släpp :) )
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"...
Men ja, det är helt enkelt bara att fixa rubbet.

Tomgångsskruv känns inte som ett så stort projekt, men jag tänker kanske tjuvluft, eller så har besiktningsman koll och något är galet med reglaget....
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Har du någon polare som är mekakunnig o har plats att vara? Att lämna in en CBX för att byta tätningar i gaffelbenen borde gå på 2000:- om benen är lösa, med benen på kanske 1000:- till. Då är du snart upp i halva värdet på din CBX600
Vill du lämna in så kan jag rekommendera Kenneths - har alltid varit bäst i Göteborg på mekning o kan Honda.
Ska du fortsätta köra en äldre hoj så måste du kunna meka för att det ska löna sig.
Youtube -
eller
+ du fick länk till verkstadshandbok. Läs på!

Kruxet med gaffeltätningar är att man kan behöva ngn form av hylsa/dorn med rätt dimension för att få i dem, o viktigt att inte skada tätningsläpp (läpp - inte släpp :) )
absolut, så är det, skall man ha en gammal mc/bil så är det en enorm fördel att kunna plocka med dom., jag drar iväg ett mail till dom, då jag själv inte kan plocka med min mc:)

jag är lite fundersam om den höga tomgången, om det bara är så enkelt att skruva ned tomgångsskruven, jag skall ta en tur o testa detta, jag smorde nu upp kablarna o nu glider de riktigt bra iaf (kabel till gas). Tänkte jag skall se om det bara är att byta glödlampan o det är bra.
väldigt olyckligt detta, jag hade helt missat att det var lite kladdigt vid gaffelbenet, för inte tala om hel/halvljus, fan vad korkat rent ut sagt
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"...
Men ja, det är helt enkelt bara att fixa rubbet.

Tomgångsskruv känns inte som ett så stort projekt, men jag tänker kanske tjuvluft, eller så har besiktningsman koll och något är galet med reglaget....
tjuvluft är en grej, att den drar in mer luft o så drar tomgången iväg, går det att sprya startgas på förgasaran när motorn är igång o de är i drift eller fattar hela härligheten eld då? Jag tänker om den suger in startgas så borde tomgången dra iväg riktigt ordentligt
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
Har du någon polare som är mekakunnig o har plats att vara? Att lämna in en CBX för att byta tätningar i gaffelbenen borde gå på 2000:- om benen är lösa, med benen på kanske 1000:- till. Då är du snart upp i halva värdet på din CBX600
Vill du lämna in så kan jag rekommendera Kenneths - har alltid varit bäst i Göteborg på mekning o kan Honda.
Ska du fortsätta köra en äldre hoj så måste du kunna meka för att det ska löna sig.
Youtube -
eller
+ du fick länk till verkstadshandbok. Läs på!

Kruxet med gaffeltätningar är att man kan behöva ngn form av hylsa/dorn med rätt dimension för att få i dem, o viktigt att inte skada tätningsläpp (läpp - inte släpp :) )
vad ligger värdet på en sådan här gammal mc? (honda cb600 1983)(nu har min uppenbara brister) men med sina 1200 mil så ser den ändå väldigt snygg ut, den går bra med (om än tomgången är för hög, skall ut o köra en tur o se om det blir ordning på det)
 

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"...
Men ja, det är helt enkelt bara att fixa rubbet.

Tomgångsskruv känns inte som ett så stort projekt, men jag tänker kanske tjuvluft, eller så har besiktningsman koll och något är galet med reglaget....
"På något sätt så känner jag att om det "lossar på vägen till besiktning" så är det inte "fixat"..."
haha, skrattade åt det, nä det är så underkänt det bara kan bli, jag brukar klaga på att Biltema har dålig kvalitit så gör man denna typ av lagningar själv.)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Värdet är ju vad någon är villig att betala för den. Kika på blocket på liknande hojar så får du snabbt uppfattning om vad folk tror de är värda.

Köra gammelhoj nästan oavsett värde är drygt ibland om man inte kan åtminstone lite själv. Många verkstäder är ointresserade av äldre hojar tyvärr.

2000 kr för att byta radialtätningar på hojen om du lämnar in hela hojen känns tveksamt. En sats tätningar kan ju lätt gå på 500 så är det 1500 kr kvar att skruva för, man får vara bra snabb och hoppas att ingen skruv är rundad eller sitter som fan då.

Om man är snabb är det en minst en halvtimme på att skruva av och på allt (bromsok, framskärm, hjul, gaffelben x2) inklusive att hojen ska på mekstöd eller bänk, och av igen. Sen ska benen packas om. Plus allt annat som (garanterat kommer) dyker upp på en 40 år gammal hoj.

Mvh dysterkvisten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tjuvluft är en grej, att den drar in mer luft o så drar tomgången iväg, går det att sprya startgas på förgasaran när motorn är igång o de är i drift eller fattar hela härligheten eld då? Jag tänker om den suger in startgas så borde tomgången dra iväg riktigt ordentligt
Det går att spruta startgas på insugsgummi m.m. för att testa om det läcker där utan att den brinner upp direkt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
absolut, så är det, skall man ha en gammal mc/bil så är det en enorm fördel att kunna plocka med dom., jag drar iväg ett mail till dom, då jag själv inte kan plocka med min mc:)

jag är lite fundersam om den höga tomgången, om det bara är så enkelt att skruva ned tomgångsskruven, jag skall ta en tur o testa detta, jag smorde nu upp kablarna o nu glider de riktigt bra iaf (kabel till gas). Tänkte jag skall se om det bara är att byta glödlampan o det är bra.
väldigt olyckligt detta, jag hade helt missat att det var lite kladdigt vid gaffelbenet, för inte tala om hel/halvljus, fan vad korkat rent ut sagt
Du fick väl lära dig att göra en säkerhetskontroll av MCn när du tog kortet? Gör en sån innan du åker till besiktningen åtminstone, så hade du upptäckt både läckande gaffelben och trasig framlampa. Kan vara bra att syna av hojen lite då och då under säsongen med så att det inte kommer jobbiga överraskningar, som däck som är helt slut, läckande bromsar och sånt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
vad ligger värdet på en sådan här gammal mc? (honda cb600 1983)(nu har min uppenbara brister) men med sina 1200 mil så ser den ändå väldigt snygg ut, den går bra med (om än tomgången är för hög, skall ut o köra en tur o se om det blir ordning på det)
Blocket CBX600 o 750 mellan 10 o 40 000. Har försökt få kontakt med killen som vill sälja för 39 000 - skulle väldigt gärna köpa lite av det han röker :hihi .
Rimligt värde är nog vad mc-firman vill ha 11 900 - dvs en privat säljare med en hoj som är obesiktigad ca 6-9 000 beroende på skicket i övrigt. Allt i gott skick kanske en eller två tusenlappar till. Att lämna in för reparation betalar sig inte.
Nu är jag ingen siare eller särskilt kunnig på priser, kanhända har någon annan här ett värde som är högre.
Börja med att kolla priset för reparation så vet du, kolla på nätet om du kan hitta reservdelar till gaffeln (packbox i folkmun, avstrykare eller radialtätning heter det på teknisk svenska), eller vad Kenneths tar för Honda orginaldelar.
Lågmilare är det, troligen tätningen som torkat eller skadats. Gör som Ulvhamne säger - stryk med fingrarna över gaffelbenet o känn efter om det finns ett stenskott som kan ha skadat kromet.
När du vet lite mer om kostnad för reparation o reservdelar o skicket på gaffelbenet så skriv här igen.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top