Fond tråden

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag tänkte, det kanske är fler som håller på och placerar lite pengar på fonder och har lite tips att komma med, eller folk som mig, som vill ha tips :rolleyes: .
Jag är IAF lite av en nybörjare på detta, har inte alls mycket erfarenhet men har tagit tag i det här och börjar sätta undan lite pengar på fonder. Senast idag så slog jag till på lite fonder från Realinvest som verkar lovande. Dom hade precis sjunkit lite så jag tänkte jag skulle hoppa på dom nu då. Från årskiftet i år så har dom gått upp 26,56% vad jag kunde utläsa, och det är ju inte fyskam. Hoppas bara det fortsätter i samma takt så att det inte rasar nu när jag hoppar på.
Tyckte mig läsa i någon annan tråd om sparande här att östeuropa var något att satsa på? Kom gärna med mer tips och information om det.

Ha'de gött allihopa! :tummenupp

Jag har en del pengar i Nordeas Futura-fond.
Gått upp 13,51% detta året, 33,09% på en treårsperiod. Jag kan inget om fonder men det är roligt att se pengarna växa.

Tjet skrev:
Jag har en del pengar i Nordeas Futura-fond.
Gått upp 13,51% detta året, 33,09% på en treårsperiod. Jag kan inget om fonder men det är roligt att se pengarna växa.

Ja det är ju det man vill :tummenupp
Jag kan inte heller ett något om fonder direkt, utan kollar mest på hur det har sett ut tidigare, har det varit en dopp nyligen och den är på väg upp igen? Dags att hoppa på / hoppa av innan det vänder?
Det jag tänkte med denna tråden att sådana som dig och mig kanske kan få lite tips på vad för fonder man ska kika på :tummenupp

Kolla Morningstar.se, lägg även upp era portföljer där så får ni tillgång till ett grymt bra gratisverktyg för analys.
Jag drog just igång ett ganska ambitiöst fondspararprojekt, hade otrolig hjälp utav morningstar.se.

Ps. Jag jobbar inte på Morningstar. :hihi

Markus skrev:
Kolla Morningstar.se, lägg även upp era portföljer där så får ni tillgång till ett grymt bra gratisverktyg för analys.
Jag drog just igång ett ganska ambitiöst fondspararprojekt, hade otrolig hjälp utav morningstar.se.

Ps. Jag jobbar inte på Morningstar. :hihi

Tack för tipset, ska ta och bli medlem där imorgon, så man kan sitta och följa fonderna medans man sitter på jobbet och inte har något bättre för sig.

Hinkas skrev:
Tack för tipset, ska ta och bli medlem där imorgon, så man kan sitta och följa fonderna medans man sitter på jobbet och inte har något bättre för sig.

Se till att du reggar dig för den större portföljen med "X-ray" funktion, det är den som möjliggör en omfattande analys (har själv just börjat kolla men det är helt klart imponerande).

Men det var klent med tips i den här tråden....

Jag kan tipsa om att inte köpa SEB Optionsrätter i Europa, den verkar skitdålig.
Bancos indienfond är intressant, går under "ABN Amro Indien" eller "ABN Indien" namn.

Markus skrev:
Se till att du reggar dig för den större portföljen med "X-ray" funktion, det är den som möjliggör en omfattande analys (har själv just börjat kolla men det är helt klart imponerande).

Men det var klent med tips i den här tråden....

Jag kan tipsa om att inte köpa SEB Optionsrätter i Europa, den verkar skitdålig.
Bancos indienfond är intressant, går under "ABN Amro Indien" eller "ABN Indien" namn.

Reggade mig precis, och tog den mer avancerade. Verkar ju riktigt bra det där, kan man följa alla sina fonder dagligen och se så att allt går bra. Det verkar även som när man går in på en fond att den kalkylerar en framtids utsikt på den också, som det ser ut på Realinvest så tror dom den kommer gå upp med 37% på ett år, om jag har förstått sidan rätt, inte helt fel om man kan få en sådan avkastning.

Jo, det var inte så mycket tips, trodde det skulle vara mycket folk som kunde med sådana här saker, men då får väl vi glada amatörer leka lite istället då :banana

Markus skrev:
Vilken funktion menar du att det skulle vara? :confused:

Jo, om du går in på en fond så ser du ju Årlig avkastning % till vänster. Och sedan ser du också Avkastning % till höger, och nedanför där så står det:

1 dag 0.2
1 vecka -0.4
1 månad -2.0
6 månader 12.3
1 år 36.6
3 år medel 32.5

Det är vad jag får det till IAF, att det är framtidsutsikter, eftersom dom redan har visat vad den gett för avkastning dom senaste åren. Jag kan ju ha helt tokfel :3freak men det är så jag har förstått det IAF...

Hinkas skrev:
Det är vad jag får det till IAF, att det är framtidsutsikter, eftersom dom redan har visat vad den gett för avkastning dom senaste åren. Jag kan ju ha helt tokfel :3freak men det är så jag har förstått det IAF...

Har mycket mycket svårt för att tro att man ens får viska något konkret om hur en fond kommer att gå i framtiden. Skulle det trots allt vara så borde det tydligt framgå.

Sagt av mig som är "All-in" på börsen.

ah17 skrev:
Har mycket mycket svårt för att tro att man ens får viska något konkret om hur en fond kommer att gå i framtiden. Skulle det trots allt vara så borde det tydligt framgå.

Sagt av mig som är "All-in" på börsen.

Det måste ju finnas beräkningar, annars skulle det väl vara rätt svårt att ha den minsta aning om hur det kommer gå?
Så du gick "All-in"? :tummenupp Neh, vet inte hur jag kommer göra till våren, får ut en del pengar då som jag skulle ha plaserat på fonder/aktier så man får lite ränta av dom, kanske får ut någon månadslön till per år, vore ju inte helt fel.

Angående det där med beräkningar, det är ju såklart inte det minsta säkert att det äns går åt samma håll, men dom måste ju kunna spekulera i hur det kommer att gå.

Hinkas skrev:
Det måste ju finnas beräkningar, annars skulle det väl vara rätt svårt att ha den minsta aning om hur det kommer gå?
Så du gick "All-in"? :tummenupp Neh, vet inte hur jag kommer göra till våren, får ut en del pengar då som jag skulle ha plaserat på fonder/aktier så man får lite ränta av dom, kanske får ut någon månadslön till per år, vore ju inte helt fel.

Angående det där med beräkningar, det är ju såklart inte det minsta säkert att det äns går åt samma håll, men dom måste ju kunna spekulera i hur det kommer att gå.

Jo visst i teorin kan man extrapolera historiska data så att räkna ut hur fonden kommer att gå i framtiden om det gått som i historien är inga problem tekniskt. Det saknar dock värde, iaf för mig.

ah17 skrev:
Jo visst i teorin kan man extrapolera historiska data så att räkna ut hur fonden kommer att gå i framtiden om det gått som i historien är inga problem tekniskt. Det saknar dock värde, iaf för mig.

Jo, sedan får man ju läsa på lite. Man vet ju aldrig hur det går, en stor katastrof och allt går åt helvete ju. Därför jag tänkte utifall det fanns lite folk här som kunde hjälpa oss glada amatörer med lite tips på hur man ska plasera sina pengar.
Jag håller på och kollar ut lite olika att sattsa på i framtiden, har spridit ut över riskerna mellan 3-6 hos robur, 1st 3, 1 st 4, 1st 5 och 2st 6.
Dom som ligger på riskzon 6 eller vad man säger är östeuropafonden och rysslandsfonden. Ska väl börja med att sätta lite mindre kulor nu så får vi se hur det går fram tills jag får ut mina pengar.

Hinkas skrev:
Jo, sedan får man ju läsa på lite. Man vet ju aldrig hur det går, en stor katastrof och allt går åt helvete ju. Därför jag tänkte utifall det fanns lite folk här som kunde hjälpa oss glada amatörer med lite tips på hur man ska plasera sina pengar.
Jag håller på och kollar ut lite olika att sattsa på i framtiden, har spridit ut över riskerna mellan 3-6 hos robur, 1st 3, 1 st 4, 1st 5 och 2st 6.
Dom som ligger på riskzon 6 eller vad man säger är östeuropafonden och rysslandsfonden. Ska väl börja med att sätta lite mindre kulor nu så får vi se hur det går fram tills jag får ut mina pengar.
du kan sätta lite pengar i roburs japanfonden, för japanfonderna börjar gå bra nu! Det e nästan bättre än östeuropa o ryssland, Jag har alla 3, o kan ju säga att ja bara förlorat pengar på östeuropa, men japan börjar bli bra! :tummenupp

Showtime skrev:
du kan sätta lite pengar i roburs japanfonden, för japanfonderna börjar gå bra nu! Det e nästan bättre än östeuropa o ryssland, Jag har alla 3, o kan ju säga att ja bara förlorat pengar på östeuropa, men japan börjar bli bra! :tummenupp

Ah OK, har suttit och sneglat en aning på den också faktiskt, kanske lägga på ryssland och japan då. Får väl kolla lite hur det går för dom, lägga lite små kulor medans som sagt var.
Bra med lite tips såhär så kanske man har råd att försäkra en lite värre hoj senare :tummenupp När man får in några kronor till varje månad alltså ;)

Hinkas skrev:
Jo, om du går in på en fond så ser du ju Årlig avkastning % till vänster.

Jag vet inte riktigt var du menar, men jag tror tyvärr du missförstått - de värden du räknar upp ovan är väl historisk utveckling, inte framtida prognos. Om Morningstar prognosticerar så exakt så tycker jag faktiskt de verkar väldigt oseriösa, men jag tror som sagt inte de gör det.

Showtime skrev:
...ja bara förlorat pengar på östeuropa...

Du har inte haft dem så länge va? ;)

Genomsnitt Östeuropafonder:

i år: 58,4
1 år: 58,1
3 år: 182,8
5 år: 229,3
10 år: 484,7

(Procentuell ökning)

Å herre jösses, synd att man inte visste det för tio år sedan när farsan låste in massa pengar åt en :/ 250.000*5= En sju jävla massa pengar! *gråter en skvätt*

EDIT: Vänta nu.... det där värdet på 10år, det är väl avkastningen per år va?

Markus skrev:
Nej det är den procentuella ökningen. Kul för de som fått ta del av den:)
Däribland jag :).. Bara haft i cirka 4-5 år, men de har gått upp rejält. Satsade inte så mkt pengar, men de är nu totalt värda ngnstans 40-45 Kkr med 17 Kkr satsade...

sismo skrev:
Däribland jag :).. Bara haft i cirka 4-5 år, men de har gått upp rejält. Satsade inte så mkt pengar, men de är nu totalt värda ngnstans 40-45 Kkr med 17 Kkr satsade...

Man blir lite avundsjuk faktiskt... Tänk om man hade vetat om det då :fatta!
jaja, får hoppas att jag har lika tur med mina pengar som du haft med dina, jag är glad om jag får 10-15% ränta per år på mina, blir ändå 3 månadslöner till per år, inte illa pinkat det heller ju :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back