Köpa R1/R6-tips?

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Funderar på att skaffa hoj igen, har inte kört hoj på 3 år.

tog lätt mc kort när jag va 17 år, har ej kört hoj sedan dess,fyller 21 i vinter. har dock tagit mellankort på lånad hoj för ca 2 år sedan så jag har tungt kort nu.

vad ska man välja för hoj nu när priserna är RÄTT!

Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.

har funderat på antingen R6/R1/CBR600RR, vad mer finns det för lämpliga alternativ till en "ungdom" :hihi

Hade tänkt mej runt 50-60000:- för r1/r6 vad får man för dom pengarna?

Vad är det för serviceintervall,vanliga problem/fel?
 
Lemon skrev:
Funderar på att skaffa hoj igen, har inte kört hoj på 3 år.

tog lätt mc kort när jag va 17 år, har ej kört hoj sedan dess,fyller 21 i vinter. har dock tagit mellankort på lånad hoj för ca 2 år sedan så jag har tungt kort nu.

vad ska man välja för hoj nu när priserna är RÄTT!

Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.

har funderat på antingen R6/R1/CBR600RR, vad mer finns det för lämpliga alternativ till en "ungdom" :hihi

Hade tänkt mej runt 50-60000:- för r1/r6 vad får man för dom pengarna?

Vad är det för serviceintervall,vanliga problem/fel?

Jag var bestämd på r6 för har läst mycket om hur det är en lättare cykel och kanske en cykel som ska vara bra innan man går upp på en liters cykel:)

Den är riktigt lätt!


Här har jag en gammal tråd om när jag skulle välja vilken r6a ja skulle köpa... det blev Sami´s:)
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97512

edit finns en tråd där en kille beskriver skilnaden mellan att köra en r6/r1 ska vara ganska bra skrivet enligt dom som kört båda:)
 
Last edited:
Härnöante skrev:
Med lite tur kanske du kan hitta en R1 02:a för runt 60. Dessa går ju lite jämnare än tidigare modeller då insprut kom 02 plus ett lite stadigare chassi. Serviceintervall på R1 är 1000 mil och på de flesta andra sporthojar 600 mil. Har haft 4 st R1 och aldrig upplevt några problem förutom byte av koppling. På tidiga R1:or (98-99) klatrade växellådan(kopplingskorg) och ryckutjämnarn plus att klammer på slangarna till kylaren kunde lossna. Men på de svensksålda åtgärdades detta av yamaha (Sitter stjärnor instansade vid ramnr).

Kawasaki zx6r från 03 tycker jag är ett fint alternativ om du sitter på 60 lappar. Vill du ha en rå hoj som drar ordentligt ska du prova en gsxr 1000 går mycket bättre än R1 men känns större än R1 fast de både är lättare och kortare på pappret. Honda 929 är oxå fina, går ungefär som R1.

Lycka till med hojköpet :)

50-60 är ungefär maxgräns för vad jag VILL lägga på hoj för jag ska ha råd med rolig bil också :pannkyss

Har fastnat för r6/r1/cbr600RR eller gixxer 600. runt 98 och uppåt.
ska spana runt lite på blocket å se vad som finns... :lol
 
Lemon skrev:
Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.
Varför vill man ha en sporthoj om man ska ägna sig åt "lugn touringåkning"? Är du fakir också?
Lugn touringkörning på sporthojar suger, bara så att du vet.

/A
 
När folk nämner R1 eller R6 i samma sammanhang... Hur kommer dessa två upp på tal samtidigt egentligen? Antingen vill man köra som en tok, varva brutalt, växla som en demon eller köra tvåförtihoj.

Äh, har du svårt att bestämma dig och känner att du inte behöver stå emot korvkioskens brutala kunnighet vad gällande R1's färgsättningar borde du kolla på GSXR750 från vilket år som helst. 00'an och uppåt rekommenderas iofs, men som sagt, det är rolighetsgrad till 10000 i kombo med stabiltet, fina köregenskaper och möjlighet att toura i ett och samma paket.
 
Lemon skrev:
Funderar på att skaffa hoj igen, har inte kört hoj på 3 år.

tog lätt mc kort när jag va 17 år, har ej kört hoj sedan dess,fyller 21 i vinter. har dock tagit mellankort på lånad hoj för ca 2 år sedan så jag har tungt kort nu.

vad ska man välja för hoj nu när priserna är RÄTT!

Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.

har funderat på antingen R6/R1/CBR600RR, vad mer finns det för lämpliga alternativ till en "ungdom" :hihi

Hade tänkt mej runt 50-60000:- för r1/r6 vad får man för dom pengarna?

Vad är det för serviceintervall,vanliga problem/fel?

R1 eller CBR 929
 
ja tycker R6 är sketabra hoj å köra.. lättkörd som få.. iofs så har jag bara å jämföra med en zx6r av samma årsmodell .. men ändå
 
Om du inte ska ägna dig åt bakhjul o grejjer så behöver du ju inte ha så effektstark hojj( vet ej om det ska vara sammansatt). Jag hade ju inte valt o köpa en r1/r6/gsxr om jag skulle toura/glida rundor. Bara massa pengar i onödan med tanke på försäkring osv. Men som sagt detta är bara råd o min åsikt. Vet ju dock inte vad du har för erfarenheter sen tidigare.

Som du ser kör jag er-5 och jag har riktigt skoj faktiskt och effekten räcker till ett tag till och den är billig o äga om inte annat.

/Mvh FearleZz
 
Last edited:
Lemon skrev:
Funderar på att skaffa hoj igen, har inte kört hoj på 3 år.

tog lätt mc kort när jag va 17 år, har ej kört hoj sedan dess,fyller 21 i vinter. har dock tagit mellankort på lånad hoj för ca 2 år sedan så jag har tungt kort nu.

vad ska man välja för hoj nu när priserna är RÄTT!

Kommer EJ slanga/köra vårdslöst utan mest lugn touringkörning med farsan då han köpte nån HD med 105 Bänkade HK på bakhjulet i somras.(vart lite sugen då) :rolleyes:

Det enda som är intressant är en SPORTHOJ, inga touringhojar/nybörjarhojar typ er5 eller liknande.

har funderat på antingen R6/R1/CBR600RR, vad mer finns det för lämpliga alternativ till en "ungdom" :hihi

Hade tänkt mej runt 50-60000:- för r1/r6 vad får man för dom pengarna?

Vad är det för serviceintervall,vanliga problem/fel?

Mitt råd är att du kollar försäkringspremien först - även om du ställer på någon äldre släkting så är premien väldigt hög.

Felen med R1/R6 är att de nästan i alla fall körs väldigt hårt och därför slits så du måste även vara beredd på reparationskostnader.
Driftkostnader är också betydligt högre än för touring då bromsar,drivpaket och däck slits mer och samtidigt kostar mer.

De ökända "felen" på R1 är fjädern i växellådan, 2:ans växel hoppar ur (gäller de flesta slitna r-hojjar oavsett fabrikat) samt hög oljeförbrukning.
 
hejsan

eller kan du köpa min R1 2003, 800 mil,
blå/svart, för 68 000.

G
 
WestW skrev:
Vad ska du då med en sporthoj till?
Köp en HD du med istället :D

Är det touringkörning som gäller ska du väl inte ha någon av hojarna du räknade upp.

Den här kanske skulle passa honom, det är en touring cykel... höjt styre,extra frambroms, extra fula skärmar å säkert mera:D
 

Bifogat

  • r1.jpg
    r1.jpg
    109.1 KB · Visningar: 112
Lemon skrev:
50-60 är ungefär maxgräns för vad jag VILL lägga på hoj för jag ska ha råd med rolig bil också :pannkyss

Har fastnat för r6/r1/cbr600RR eller gixxer 600. runt 98 och uppåt.
ska spana runt lite på blocket å se vad som finns... :lol
Köp en 929a,vet om en billig... :)
 
Rundningsmärke skrev:
Varför vill man ha en sporthoj om man ska ägna sig åt "lugn touringåkning"? Är du fakir också?
Lugn touringkörning på sporthojar suger, bara så att du vet.

/A

Jag vill överleva också.

Varför köra som en galning när man inte vill/kan :rolleyes:
Har inte kört hoj på flera år och kommer knappt ihåg hur det var man gjorde.
Känns inte som att jag kommer köra så hårt som många andra som kört sporthoj flera år.

Varför köpa touringhoj när jag vill ha sporthoj.
Varför köpa suv när jag vill ha volvo kombi.
Varför köpa toapapper om jag vill ha hushållspapper.

alltså inga förslag om touringhojjar nu...

Typ samma sak :hihi

TRON skrev:
Mitt råd är att du kollar försäkringspremien först - även om du ställer på någon äldre släkting så är premien väldigt hög.

Felen med R1/R6 är att de nästan i alla fall körs väldigt hårt och därför slits så du måste även vara beredd på reparationskostnader.
Driftkostnader är också betydligt högre än för touring då bromsar,drivpaket och däck slits mer och samtidigt kostar mer.

De ökända "felen" på R1 är fjädern i växellådan, 2:ans växel hoppar ur (gäller de flesta slitna r-hojjar oavsett fabrikat) samt hög oljeförbrukning.

Jag vet att det är svindyrt med försäkring. bor i stor stad,ung, har haft 2 sierra cosworthar på mej tidigare=25000:- hel /år. kan nog bli dyrare med hoj misstänker jag.
Har kollat lite priser för R6. Vissa bolag ville inte alls :rolleyes:
 
Om en 00 R6:a säljs för 60 tusen, varför inte försöka hitta 15 till och köpa en 05:as istället??
 
Kan du inte försöka sälja bilen istället?


Lemon skrev:
Ingen som vill byta sin sporthoj mot en Saab 9-3 2.0T -01 10000 mil. så kanske man kan köpa en dyrare hoj :confused: :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top