Bultar med rätt hårdhet för kraschpuckar??

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Bultar med rätt bryt hårdhet för blandannat krasch puckar.

Vart kan man handla dessa till förmånligt pris,järnhandel,bauhaus?

Och vilken hårdhet,beteckning ska dessa ha?

(Hittat här på forumet,men 99 kr paret,bör ju finnas billigare alternativa ställen att handla på för ett par bultar)
 
Last edited:
Last edited:
det är bra om dom böjer sig lite, ibland... :)
 

Bifogat

  • Imgp0005small.jpg
    Imgp0005small.jpg
    120 KB · Visningar: 361
Olika tillverkare använder olika bultar 8.8 10.9 eller A2, jag har för mig att "de" jag har/använder är A2.

Oftast är det tätare gängstigning på motorinfästningsbultarna därför kan de vara lite svåra att få tag i, i detta fall är det M10*1,25.

R1 racer skrev:
Bultar med rätt bryt hårdhet för blandannat krasch puckar.

Vart kan man handla dessa till förmånligt pris,järnhandel,bauhaus?

Och vilken hårdhet,beteckning ska dessa ha?

(Hittat här på forumet,men 99 kr paret,bör ju finnas billigare alternativa ställen att handla på för ett par bultar)
 
Last edited:
R2 skrev:
det är bra om dom böjer sig lite, ibland... :)

Japp, faktiskt. Det är bättre att de är sega, än att de är för hårda. För annars går de av tvärt vid en hård smäll.

Hög ythårdhet, mjukare kärnhårdhet.
 
Fingänga (m10x1,25, m12x1,25) hittar du inte på byggmarknaden.
Kartonger om 250st går ju alltid att specialbeställa...
 
Använd 8.8 skruv.
Är skruven för hård är det stor risk att ett motorfäste eller ramen går sönder när kraspucken träffar en curb eller liknande. Klart bättre att skruven böjer sig.
 
X-up skrev:
Japp, faktiskt. Det är bättre att de är sega, än att de är för hårda. För annars går de av tvärt vid en hård smäll.

Hög ythårdhet, mjukare kärnhårdhet.
jo, men i det där fallet hade bulten gärna fått vara gjord av lakrits
gjorde hyffsat ont i benet..
(alltså påkörd i vaden av den pucken/hojen, då den böjde sig)
 
R2 skrev:
jo, men i det där fallet hade bulten gärna fått vara gjord av lakrits
gjorde hyffsat ont i benet..
(alltså påkörd i vaden av den pucken/hojen, då den böjde sig)

En liten fråga bara, hur fan blir man påkörd av kraschpucken när hojen den varit monterad på inte verkar vara repad?
:confused:
 
Borsiin JR skrev:
En liten fråga bara, hur fan blir man påkörd av kraschpucken när hojen den varit monterad på inte verkar vara repad?
:confused:
precis i början på anderstorps rakan dog hojen jag körde, jag visar omedelbart med vänsterhanden att jag har problem, och tittar bakåt.
där ser jag föraren av den andra hojen börja väjja åt vänster
vänder mig fram och drar in armar och ben så gott det går
pang i benet
ajajajajaj
detta sker på ca två sekunder
tog väl två månader innan benet såg normal ut igen, men jag körde två eller tre veckor senare..
 
Jag köper bultar till mina kraschpuckar som jag tillverkar härifrån:
http://www.sifvert-skruv.se/
De kostar ca. 50:-/st och är testade ett par ggr, nångång har de gått av, men de andra gångerna så har det nite hänt ngt alls med dom, senast vid min egna highsider!

Hittar du billigare bultar nån annanstans, please tell me! =)

Vill du har puckar, hör av dig, eller har du hittat billig Delrin och någon som ska svarva det åt dig billigt eller? =)


Mvh
Niklas


R1 racer skrev:
Bultar med rätt bryt hårdhet för blandannat krasch puckar.

Vart kan man handla dessa till förmånligt pris,järnhandel,bauhaus?

Och vilken hårdhet,beteckning ska dessa ha?

(Hittat här på forumet,men 99 kr paret,bör ju finnas billigare alternativa ställen att handla på för ett par bultar)
 
Använd 8.8 bultar. dom kan böja sig lite men dom är mycket sega.
Att bulten böjer sig är bra mycket bättre än att den går av, samt att en mjukare bult är snällare mot motorfästena.
 
Jag kjøpte två M10*1,25 och då betalade jag 120 kronor førr dom och dom blev spesial bestallt från oslo...tog bara två veckor at få tag på dom.......
 
Jag köpte ett egen gängback M10-1,25 och det går utmärkt att gäng om en M10-1,50 eller kan man svarva av en M12 och gänga,har provat båda.
Bulten är 12-9 stål eller A4
 
negnit skrev:
Jag köpte ett egen gängback M10-1,25 och det går utmärkt att gäng om en M10-1,50 eller kan man svarva av en M12 och gänga,har provat båda.
Bulten är 12-9 stål eller A4
Jag skulle inte rekommendera att gänga om en M10 skruv med annan gängstigning och sedan dra ett motorfäste med den. Passar bättre för regskylten eller nåt. :)
 
Neutral skrev:
Jag skulle inte rekommendera att gänga om en M10 skruv med annan gängstigning och sedan dra ett motorfäste med den. Passar bättre för regskylten eller nåt. :)

Nope, om där överhuvudtaget blir några gängor så håller dem inte för mycket.
Inte mycket gods kvar i själva gängan.

Bättre isf att ta en större skruv och svarva ner och sedan gänga.
 
majtii skrev:
Nope, om där överhuvudtaget blir några gängor så håller dem inte för mycket.
Inte mycket gods kvar i själva gängan.

Bättre isf att ta en större skruv och svarva ner och sedan gänga.

Det är ju lite beronde på hur pucken ser ut,jag har mina ända in till ramen och då blir belastningen på tvärs om bulten och gängen var det inga problem med,jag trodde också att det inte skulle gå men den drar så mycket man orkar.
Det kanske inte är helt rätt men det funkar för oss.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top