BMW gör en "TRX"

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Bilder finns om ni följer länken:

http://news.bmwinfo.se/Published/2005-09-29-209/


Hej Peter! 2005-09-29
De senaste tolv månaderna har BMW Motorrad presenterat fem nya motorcyklar. BMW Motorrad gör nu avspark inför nästa runda av modelloffensiven genom att presentera en helt ny sportcykel. Under första halvåret 2006 kommer F 800 bli den fjärde modellserien att lämna produktionsbandet i Berlin utöver de encylindriga, Boxer och fyrcylindriga serierna. F 800 S har en parallelltwin på 800 cm3 med mycket karaktär, suverän fjädring och övriga typiska egenskaper för BMW.

F 800 S har en torrvikt under 190 kg (ca 200 kg färdig att köra) och är den första cykeln i den nya modellserien. Körglädje garanteras tack vare den precisa fjädringen konstruerad för spårstabilitet och kurvstabilitet samt optimal hanterbarhet. De klassiska BMW-egenskaperna som säkerhet, högsta miljöstandard, ergonomi och komfort till och med för passageraren definierar en ny standard i detta segment. En trevägskatalysator, toppmodern motorelektronik och ABS som standard är självklarheter för denna motorcykel.

- Med nya F 800 S kommer BMW in i det intressanta segmentet med lätta tvåcylindriga cyklar under 100.000 kronor. Den är lätt och rolig att köra och med vår speciella BMW MC-försäkring dessutom billig att äga, säger Lennart Bäckström chef för BMW Motorrad i Norden.



BMW Motorrad fortsätter att använda den tysta och ej underhållskrävande remdriften som introducerades på F 650 CS. Den är lättare än kardandrift och ger en kompakt konstruktion med låg vikt.

Motorn är en helt nykonstruerad, utvecklad i samarbete med Bombardier-Rotax GmbH. Den tillverkas i Österrikiska Rotax fabriken och levereras till Berlin för montering. Den första raka tvåcylindriga motorn i BMW Motorrads historia har fyra ventiler. En hög kompression på 12:1 och ett förbränningsrum med liknande design som i den nya K-motorn ger effektivitet, låga emissionsvärden och god bränsleekonomi. Vevaxeln har balansvikter för att minska vibrationer utan att påverka de spänstiga egenskaper som associeras till en tvåcylindermotor. Den kompakta motorn med integrerad 6-växlad växellåda har byggts för jämn kraftfördelning och maximal körglädje. Effekten på över 60 kW (mer än 80 hk) och ett respektingivande vridmoment kommer att tillfredsställa sportåkarens behov.

Nya BMW F 800 S kommer att premiärvisas för press och allmänhet på EICMA motorcykelmässa i Milano 15 november, 2005. Priset är ännu ej fastställt.


--------------------------------------------------------------------------------
Du har fått det här nyhetsbrevet för att Du valt att prenumerera på nyheter från www.bmw.se.
För att avbryta prenumerationen - logga in på www.bmw.se/nyhetsbrev och avanmäl dig!
 
Last edited:
Helt okej. men det första som slog mig var att den såg så "normal" ut.... Kan inte vara BMW´s designers som ligger bakom den. :rofl
 
Tycker den ser snygg ut, men det har kanske sin förklaring... Konceptet är ju välkänt :hihi Men extrautrustning lär vara billigare till TRX:en... Kul att de vågar släppa en kurvmaskin i det lite billigare segmentet, med siktet inställt på körglädje :tummenupp

Edit: Ser ut som en "normal" gaffel också...
 
Last edited:
Den första raka tvåcylindriga motorn i BMW Motorrads historia.
Dags att lämna boxermotor träsket kanske .

Aldrig sett en BMW som är snygg faktiskt.

Synd att dom inte ger sig in i sporthojs segmenentet.
 
Ser lite ut som man kan tänka sej att TRXen hade sett ut idag om dom fortsatt utveckla den. Fattas bara fackverksramen!

Fin båge, vore intressant o se effektsiffror.
 
Phr33k skrev:
Fin båge, vore intressant o se effektsiffror.

60 kW
vilket du hade vetat att det var om du läs texten i första inlägget :7peta
 
Den hojen såg ut som en relik från 80-talet.
En av de styggaste kåporna jag sett på länge.
 
Trådar ska ha bilder!

mc_050929_f800s_cl1.jpg
 
håller med om att den är ovanligt snygg för att ha ett BMW märke på kåpan, men snygg :va Tycker att den saknar "karaktär" och ser lite små-tråkig ut...
 
En schysst kopia, dom har ju tagit hela konceptet som Yamaha snott från Ducati, saknas ju bara fackverksramen :tummenupp :hihi :3freak
 
Sjukt underligt, att det tagit så jävla många år för BMW att få vagnen ut arslet och göra hojar som är det MINSTA snygga!

Hur har de lärt sig? Hur har de låtit sig påverkas till nära rimlig smakfullhet? Är det nån ur nån BMW-supportermaffia som legat med nån hög BMW-chef och fotat händelsen och hotat med att visa bilderna för dennes pojkvän?
 
XRV-Henning skrev:
Hur har de lärt sig? Hur har de låtit sig påverkas till nära rimlig smakfullhet? Är det nån ur nån BMW-supportermaffia som legat med nån hög BMW-chef och fotat händelsen och hotat med att visa bilderna för dennes pojkvän?
Den gode guten på designavdelningen kanske har fått större inflytande? :hihi



(Han är väl kvar fortfarande va? :va )
 
Verkar helt ok. Kanske lite lättare vore nåt men men
Kul att de ger sig på det segmentet också :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top