Hjälp mig era biffar

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag har blivit tunn som en sticka nu och tänkt göra något åt det. Medlemskort på det lokala gymet ska köpas nästa månad. Men jag behöver lite tips på bra kosttillskott, proteiner mm. Körde på Eiselt Protec (protein) när jag tränade för 2 år sen och det gav bra resultat så jag kommer nog satsa på det igen.
Är gainer något att satsa på eller blir man bara fet av det? Tipsa om ett par bra tillskott att investera i.

/P.reppson

FUBAR skrev:
Är gainer något att satsa på eller blir man bara fet av det? Tipsa om ett par bra tillskott att investera i.
/P.reppson

Börja med att äta ordentligt... För de absolut flesta motionärer räcker vanlig mat.....

Och om du ändå anser att du måste kasta pengarna i sjön och köpa kosttillskott så måste du väl fundera lite på vad du vill uppnå..

Är hela du tunn som en sticka kan gainer vara värt pengarna för att få lite mer kött på benen så att säga...

Om du däremot är normalviktig med en liten kula men och vill göra om "päronkroppen" till en mer "v-formad" så bör du undvika gainer och snarare se till att hålla förbränningen igång men möjligen lägga till enbart protein....

Men innan du funderar på snordyra kosttillskott bör du överväga tanken att bara se till att börja äta vanlig mat.

korvgubbe skrev:
Börja med att äta ordentligt... För de absolut flesta motionärer räcker vanlig mat.....

Och om du ändå anser att du måste kasta pengarna i sjön och köpa kosttillskott så måste du väl fundera lite på vad du vill uppnå..

Är hela du tunn som en sticka kan gainer vara värt pengarna för att få lite mer kött på benen så att säga...

Om du däremot är normalviktig med en liten kula men och vill göra om "päronkroppen" till en mer "v-formad" så bör du undvika gainer och snarare se till att hålla förbränningen igång men möjligen lägga till enbart protein....

Men innan du funderar på snordyra kosttillskott bör du överväga tanken att bara se till att börja äta vanlig mat.

Jo, jag käkar ganska dåligt, jag har tappat ca 10kg sen jag slutade träna, väger ca 75kg nu och är 183cm lång. Jag vet att om jag käkar ordentligt och tränar hårt så kommer jag öka men jag ska käka lite protein och grejer (bra för motivationen tycker jag). Räcker 3-4 dagars träning i veckan?

Som korven sa, ät vanlig mat.
Om du har möjlighet så äter du 5 -6 mål mat om dagen och väljer att äta fettsnålt, proteinrikt och med långsamma kolhydrater så kommer du långt.

Det är först när du kommit igång och märker att träningen inte ger något eller t.o.m. leder till viktminskning trots träning och mat som du behöver börja med proteintillskott.

/ f.d. träningsnarkoman

FUBAR skrev:
Jo, jag käkar ganska dåligt, jag har tappat ca 10kg sen jag slutade träna, väger ca 75kg nu och är 183cm lång. Jag vet att om jag käkar ordentligt och tränar hårt så kommer jag öka men jag ska käka lite protein och grejer (bra för motivationen tycker jag). Räcker 3-4 dagars träning i veckan?

3-4 dagars träning räcker mer än väl... annars blir det betydligt svårare att hålla kosten och kominationen av övningar i ordning...

Egentligen finns det ingen anledning att äta protein särskillt inte i början men vill du göra det så finns det en uppsjö av tillverkare. Själv har jag ätit Triple Whey från Twinlab för att jag tycker att det är hyffsat och smakar ok även om jag vet att det finns betydligt mer prisvärda...

Egentligen är det bästa proteinet Sempers(ja, de som gör väljing och barnmat) som är utvecklat för barn med olika allergier.. Det är nogrant testat och dessutom gjort på bättre råvaror än brottarbrallornas gymprotein som kan bestå av allt från gammal mjölk och ruttna ägg för att överdriva en aning.

Semperproteinet är inte smaksatt och inte helt enkelt att få tag på...

Se först och främst till att börja käka tre ordentliga mål mat om dagen där frukosten är det viktigaste. Försök även käka mellanmål på eftermiddagen och släng in två-tre frukter under timmarna mellan måltiderna.

Ska du träna 3-4 dagar kan det vara klokt att dela upp träningens å du tränar olika muskelgrupper olika dagar. Försök då kombinera de muskler som hjälper varandra på samma dag..

Ex.
Ska du träna bröst och kör bänkpress så används förutom bröst även axlar och triceps.. Lägg då in dessa muskelgrupper i samma pass...

kör du rygg i dragmaskiner som sittande rodd-drag och latsdrag så använder du mycket bixceps... kör då biceps i samma pass...

Mage kan du träna alla pass...

Glöm inte benen om du inte vill drabbas av kottgubbsform som vissa jag känner....

Jaha, då kan vi lägga ned den här tråden.
Korvgubben har redan sagt allt!
Kanske kan tilläggas att du kan prova hur det passar dig att kombinera passen, alla är olika skapta och det kanske inte passar dig att köra biceps och rygg samtidigt.

Last edited:
Bli inte för biffig :tungan

Bra att bo på landet, hugga ved, snickra osv.

Kanonråd från Korvgubbe :tummenupp

Har precis fått hem ett "hemmagym". :banana De börjar gå ner i pris, betalade 2000, ordinarie pris 4000. (Jag är immunsjuk dvs infektionskänslig så träna hemma är perfekt)

Lycka till.

( :krama hero för att du gjorde :tuttar o killen glad o ställde upp på "gruppfoto", hoppas vi samåker/kör på kullen ihop nästa år också).

Bifogat

• 11juli34.JPG
    11juli34.JPG
    89.8 KB · Visningar: 513
  • 11juli7.JPG
    11juli7.JPG
    139.7 KB · Visningar: 250
  • statoil 3.JPG
    statoil 3.JPG
    67.9 KB · Visningar: 153
Last edited:
korvgubbe skrev:
massa nyttig text
Ett bra träningsprogram kommer jag trixa ihop. Körde så som du sa (bröst-axlar, rygg-biceps) och det funkade bra. Maten kommer vara mitt största problem, är inte så glups av mig. T.ex på en 12timmars arbetsdag så käkar jag en risifrutti och ett lagat mål mat från restaurangen på hela dagen. Men jag ska försöka få ner 2 lagade mål, samt 2 frukostar och ett mellanmål nu när jag börjar träna.

Ojdå... Många experter...

I vilket fall som helst så tycker jag att du ska titta på olika träningsscheman MEN skapa dig ett eget träningsschema. Personligen skulle jag själv aldrig göra dumheten att träna bröst, triceps och axlar på samma dag. Men sedan har jag tränat många år också för att få rätt träningsschema.

Eftersom du redan tränat i ett par år tidigare är jag tvärsäker på att du vet precis hur du ska träna så jag skiter i att kommentera mer om detta.

Angående gainers så är detta kanonbra OM du absolut inte får i dig tillräckligt med kolhydrater. Lämplig mängd kolhydrater att få i sig per dag för att inte öka i vikt är ca. 3-4g per kilo kroppsvikt. Proteinintaget bör alltid vara högt då aminosyror hjälper till att från fettförbränning till byggande av muskler.

Kör en proteindryck på 30-40gram proteiner absolut senast 15 minuter efter träningspasset och käka sedan middag MAX 2 timmar efter.

Att sedan träna mage varje pass är världens mest idiotiska myt.

Magen är precis som många andra EN MUSKELGRUPP och om du ska träna magen varje pass så kan du lika gärna köra alla muskelgrupper varje pass. Inte klokt att folk fortfarande inte fattat.

Tänk på en sak, variera övningarna du kör iaf en gång varje/varannan månad. Du märker själv när det börjar bli dags om du kör maxvikter på vissa maskiner t.ex.

Sedan för att börja bygga rejält så kör mycket basövningar typ, bänkpress, knäböj, marklyft, militärpress osv. Dom bygger som fan!

Du har fått många bra tips redan ser jag. I huvudsak nyttig mat i rejäla portioner brukar ge resultat, sen förstår jag att man vill komplettera detta med olika tillskott.

Har själv varit i din situation när jag började träna, gainers och mycket mat funkade bra för mig. Sen när man blir för stor så får man prioritera om lite :tungan Mindre kolhydrater och mer protein samt förbränningsträning.

Har väl rätt bra inblick i gymträning, tränade som en tok förr. Numera bara på motionsnivå, det får räcka nu när man är äldre samt har så mycket andra intressen. Gillar ju SH också.....

Köper mina tillskott på Gymgrossisten.com de har bra priser jämfört med många andra företag :tummenupp

Så käka på och ha tålamod så ska du se att du ökar i vikt igen.

2fast4hjo skrev:
Bli inte för biffig :tungan
attachment.php

Ja ungefär så som han till vänster ser jag ut nu, alldeles för spinkigt :tungan

M.G.F skrev:
mycket matnyttigt
Många bra tips där också, tackar man för :tummenupp Tror jag ska testa en bra gainer till att börja med, samt käka mycket. Sen håller jag med dig angående magen. jag körde mage max en gång i veckan, ca 3-4 olika övningar per pass, var rätt så lagom.

Mc Carlsson skrev:
Sen när man blir för stor så får man prioritera om lite :tungan
Det problemet kommer inte jag ha, motivationen kommer svika så fort jag blir nöjd med kroppen sen kommer jag bli missnöjd efter 1-2 år och då lägger jag ut en ny tråd på SH :hihi

Bra tips annars, tack! :tummenupp

2fast4hjo skrev:
Det är heimdal här på forumet :pannkyss
Asså, han ser lite annorlunda ut på avataren;)

Markus skrev:
Gainers hjälper inte, kolla på mig eller fråga korvgubbe. :gråta
Gainers hjälper på mig. Det första 3-4 månaderna gick jag upp 12 kg. Visst åt jag mer samtidigt men inte så mycket mer än vanligt. Kör med Vitargos gainers...

Passa dig bara om du slutar och träna ett tag (som jag gjorde under sommaren) Då slappnar kroppen av och man blir bara tjock runt midjan :lol

Att går upp i vikt är skitlätt, sluta snusa så går du upp minst 10kg på någon månad.... :rolleyes:

CJ900RR skrev:
Gainers hjälper på mig. Det första 3-4 månaderna gick jag upp 12 kg. Visst åt jag mer samtidigt men inte så mycket mer än vanligt. Kör med Vitargos gainers...

Passa dig bara om du slutar och träna ett tag (som jag gjorde under sommaren) Då slappnar kroppen av och man blir bara tjock runt midjan :lol

Jag själv skulle inte vilja gå upp 12 kg på 3-4 månader eftersom det är väldigt osannolikt att det endast är muskler du lagt på dej.

Som de flesta andra sagt, ät mycket mat. Dela upp måltiderna på iaf 6 måltider och glöm inte bort att få i dej fett, men ät rätt fett, det är fett :3freak Hårda fetter är oftast/(alltid?) mättat och inte bra. Men det där kan du säkert redan. Utan fett bränner inte kroppen något fett.

När du kommit igång med maten och träningen kan du börja lägga in lite proteindrinkar. Utan att ha gjort någon utförlig studie så tror jag att det bästa och billigaste alternativet är att köpa så rent vassleprotein som möjligt och vill du ha kolhydrater till det så köper du dextropur och blandar i.

Det där med att träna bröst/triceps och rygg/biceps ("synergistisk" träning) vet ja inte om det alltid är så bra. Det bästa är att variera träningen. Jag brukade köra "antagonistiskt", dvs biceps/triceps +mage och lite smått o gott, samt rygg/bröst. Axlar körde jag tillsammans med benen eftersom ben är en sån stor muskelgrupp och axlarna relativt små. Men som sagt, variera träningen...

Och till det viktigaste, på gymmet pratar man inte, där tränar man, ihärdigt, tills man nästan spyr. Rammstein på maxvolym i mp3-spelaren så är passet räddat! Pratar gör (försöker) man göra efteråt. :tummenupp

Nu har jag säkert glömt allt men lycka till! Och du.. glöm för ***** inte cardio träningen, cykla 30 min efter varje träningspass, bara det ger en väldigt stor styrkeökning.

morlock skrev:
Att går upp i vikt är skitlätt, sluta snusa så går du upp minst 10kg på någon månad.... :rolleyes:
Haha, slutade snusa i förrgår. Har ett rent helvete hemma, har ställt in förlovningen och bara grinar och bråkar med alla. kanske inte behöver träna då :hihi

mjukis skrev:
Jag själv skulle inte vilja gå upp 12 kg på 3-4 månader eftersom det är väldigt osannolikt att det endast är muskler du lagt på dej.
Nej det var inte enbart muskler såklart. Jag vägde 72 kg när jag började, och jag är 1 och 86 lång. Jag har alltid haft svårt att gå upp i vikt innan jag började med gainers. Men när jag slutade tränna i sommras så tappade jag ungefär hälften av dom 12 kilona, så 6 kg var väl fett. Dock var detta välbehövligt fett på mig.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing