Vända så drevet roterar åt andra hållet?

RS "Alex" skrev:
Håller på att montera en cross motor i pocket bike chassie , fick ett tips som skulle lösa många problem att vända motorn baklänges å dra ut avgas under sadeln men fick ju genast motgångar hur, eller går det att få drevet att gå åt andra hållet???

Motorn är en KTM 125cc 2-takt

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1637812#post1637812

Den KTM EXC -88 jag hade gick lika bra bakåt som framåt, så det torde bara vara en fråga om att ställa tändningen. Det är i alla fall vad jag tror...

Man blev lite snopen några gånger när man precis räddade ett motorstopp och slog i härligheterna när man skulle iväg igen eftersom ekipaget backade. Det var ju ingen GW direkt,,,

// Wip

Wip skrev:
Den KTM EXC -88 jag hade gick lika bra bakåt som framåt, så det torde bara vara en fråga om att ställa tändningen. Det är i alla fall vad jag tror...

Man blev lite snopen några gånger när man precis räddade ett motorstopp och slog i härligheterna när man skulle iväg igen eftersom ekipaget backade. Det var ju ingen GW direkt,,,

// Wip

Min första tanke också. Se om du kan få motorn att gå OK bakåt så är du ju hemma, förutsatt att växlar och så funkar då förstås.

Wip skrev:

// Wip

fattar bara inte hur det funkar:confused:

RS "Alex" skrev:
fattar bara inte hur det funkar:confused:

Det enda som gör att motorn vill gå åt ett visst håll är ju att man drar igång den åt det hållet plus att gnistan kommer vid rätt tillfälle. En motor där tändningen inte är för tidig (när motorn går åt rätt håll) skulle alltså kunna gå baklänges.

Bearing skrev:
Går det verkligen att dra kedjan förbi generatorkåpan?

om man tittar här kanske det blir svårt att ta sig förbi:(

generator finns ingen på en cross motor

edit det är inte jag som gjort denna vackra lösning till koppling

Bifogat

• 6.JPG
    6.JPG
    93 KB · Visningar: 200
Tänk på:

Du kommer inte att få nån kylande luft överhuvud taget på avgassidan eftersom motorn är i vägen för fartvinden.

Hur ska du montera luftfiltret? Kan bli tight mot framhjulet.

Cannondale hade väl samma problem med sina hojar?

Lurch skrev:
Tänk på:

Du kommer inte att få nån kylande luft överhuvud taget på avgassidan eftersom motorn är i vägen för fartvinden.

Hur ska du montera luftfiltret? Kan bli tight mot framhjulet.

Cannondale hade väl samma problem med sina hojar?

filtret går ju att ordna till med börjar åskit om man skulle vilja det men en för het avgassida kanske inte är så lykat, kanske kan göra några intag å dra ner mot utbåset men fattar fortfarande inte hur man ordnar till det där?

här är en bild på svänghjulet/tändning ser att det finns saker i botten att vrida på men dom kan man väll bara fin justera tändningen med , typ tidig å sen tändning men hur gör man för att ändra jätt mycket då?:3freak

edit det finns ingen kunnig ktm meckare osm vet vilken års model det är på den här?

Bifogat

• DSCN1610.JPG
    DSCN1610.JPG
    129.7 KB · Visningar: 123
Last edited:
RS "Alex" skrev:
här är en bild på svänghjulet/tändning ser att det finns saker i botten att vrida på men dom kan man väll bara fin justera tändningen med , typ tidig å sen tändning men hur gör man för att ändra jätt mycket då?:3freak

Om den nu ska köras baklänges, (vilket verkar svårt med tanke på kåpor o annat skit ivägen,) så tänk så att lite tidig tändning framåt blir lite sen bakåt och vise versa. Inga stora justeringar behövs med andra ord. Snarare flytta över kurvan till motsvarande på "andra" sidan. Står den på tidig tändning nu, ställ den på sen och prova sparka igång den baklänges. Om det nu är det som är lösningen, verkar trots allt som framåtvänd motor är att föredra med tanke på värme och allt.

// Wip

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör