Turboras.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
I fredags när jag, RoLLER, Mattias och Solan här på forumet var ute o konsumenttestade min nya (Heliac´s gamla) hoj så hände det ett litet missöde någonstans runt varvstoppet på sexan......

Efter en trevlig tur så skulle vi åka hemmåt via nynäsvägen.

RoLLER hade turbohojen och jag försökte hänga med på hans gamla R1a.

Strax efter haninge (uppe på krönet innan Länna) kommer jag ikapp RoLLER som står och tittar på min rykande hoj.

Det som jag hoppas har hänt är att topplockspackningen sagt upp sig.....

Händelseförlopp: (vi känner till allt eftersom det råkade sitta en kamera på tanken)

1. Vid fullgas på 6an så bara dör motorn. In med kopplingen och varvräknaren droppar ner till noll.

2. Rullar in till sidan och vattnet står som en fontän ur expandtionskärlet och vattentempen visar max.

3. Medans vi väntar på en skåpbil som ska hämta oss svalnar hojen och jag testar att starta den. Den startar utan problem, men jag stänger dock av den igen för vidare undersökning av någon som verkligen kan.

Frågor:

Är det troligt att det är topplickspackningen som sagt upp sig?

Finns det någon i stockholms närhet, 10-15mil man kan anlita för att ta reda på detta?

Mvh / Anders



Edit: Film kommer såsmåningon...... När den är färdigredigerad !
 
Last edited:
Om det sprutar vatten och tempen står på max verkar det ju troligt att toppackningen är blåst, samma symptom som min när någon hade glömt att dra fast topplocket.. :3freak
 
Speedsoda skrev:
Om det sprutar vatten och tempen står på max verkar det ju troligt att toppackningen är blåst, samma symptom som min när någon hade glömt att dra fast topplocket.. :3freak

Eller så kan det vara en eller flera sprickor någonstans, fast det är mindre troligt.
 
Det kommer förstås en film på hela händeleseförloppet, och lite till.

Sorry Webspy! :( Låt mig få veta om jag kan vara behjälplig på ett eller annat sätt. Du vet iaf vem du ringer när hojen skall fraktas till en verkstad.
 
Hmmm... trist att det redan börjar strula :(

Frågan är... när kommer filmen??


(och ja, jag gissar på topplockspackningen jag med)
 
euromange skrev:
Hmmm... trist att det redan börjar strula :(

Frågan är... när kommer filmen??


(och ja, jag gissar på topplockspackningen jag med)

Jag tänkte prioritera den filmen eftersom den kan kanske kan hjälpa till med felsökningen.

Ska coppa ner allt material till laptoppen och ta med mig det till jobbet där man har en dator som inte är från jura tiden.
 
Lixom vafan... om solen inte syns till är det antingen
1) Natt
2) Månförmörkelse
3) Fenrisulven har kommit
4) Molningt
5) Du sover
6) Du är för full
7) Du är död
8) Armageddon
9) Topplockspackningen har gått

:fyllisar
 
Puss o Kram o Tack :)

i förebyggande syfte så beställde jag en ny packningen från Mc-xpress i förmiddags....
 
RoLLER skrev:
Det kommer förstås en film på hela händeleseförloppet, och lite till.

Sorry Webspy! :( Låt mig få veta om jag kan vara behjälplig på ett eller annat sätt. Du vet iaf vem du ringer när hojen skall fraktas till en verkstad.


Låt oss höra! Hur var den att köra????

JB
 
Webspy skrev:
Precis !

Hur svårt kan det vara?

Ps. topplocket.... det sitter vid bakhjulet va :va :brinnerup

du bränner väll packningen av någon anledning också


hoppas det löser sig :)
 
Last edited:
Jas-95 skrev:
Låt oss höra! Hur var den att köra????

JB

För egen del kan jag bara säga att den är otroligt mycket mer lättkörd än jag vågat drömma om - trots otrolig kraft !

Toppkåpan sprax vid fullfartstestet.... vet ej exakt vilka farter det rör sig om, men RoLLER´s R1a blev omkörd som om det var ett möte.... med lite högre drevning borde 400 inte vara helt avlägset tycker jag...
 
Webspy skrev:
Precis !

Hur svårt kan det vara?

Ps. topplocket.... det sitter vid bakhjulet va :va :brinnerup


Bifogar en bild med ett sk. topplock. Jag har på pedagogens vis markerat med en pil i rött var du kan finna detta lock. För att ytterligare försäkra mig om att du tar rätt lock har jag lagt till en text.
Hur du ska få upp locket vet jag inte. Mitt gamla lock bände jag upp med en skruvmejsel.

Lycka till! :banana
 

Bifogat

  • Topplock.JPG
    Topplock.JPG
    98.3 KB · Visningar: 1,069
Den accade upp till topfart på nolltid. Jag fattade aldrig att jag maxade den. Jag försökte lägga i både en 7'e och en 8'e växel. Så länge det gick rakt fram kändes 360km/h rätt soft.... så länge det gick rakt fram ja. När det svängde var det hårigare. Jag bet ihop så hårt att tänderna nästan sprack i kurvorna. :brinnerup

Men 400 km/h rakt fram e nog kul! :banana
 
På gatan med finns det lixom nästan bara två alternativ. Kör med "ynka" 1 bar laddtryck eller byta topplockspackning varannan vecka - ända tills man biffar upp dragstängerna till toppen.
 
Marklund gängade upp No1:s BB-turbo till M12. Jag tyckte dock det var för lite gods för att göra det. Fräste istället om toppen så att det är 5/100mm mer gods precis över fodren samt monterade ARP-pinnbult som är dragna 8,5kg (Deras rek) Trodde faktiskt det skulle hålla nu, men det är klart IsleOfMan fram och tillbaka + ca 200mil till sen jag satte ihop den..

Webspy..hade jag inte bott 40+mil bort så hade jag givetvis skruvat åt dig.
 
Japp det är den. De 2 ggr som jag knäckte packningen tror jag inte det var såpass kraftigt som ni gjorde. Mitt symptom var att hojen tryckte ur sig lite vatten vid maxning, det sprutade aldrig och den gick inte varm. Förmodligen har det spikat ordentligt så syna därför topp och block noga, det kan ha försvunnit material där det har läckt. När ni sedan sätter ihop det igen så räcker det inte med att fylla på vatten under cutsen för då kommer ni inte att bli av med all luft i systemet. Lossa högsta slangen på kylet längst fram på vänstersidan och fyll där först, fyll sedan upp behållaren under cutsen. Starta och kör med locket av och fortsätt fyll tills det är fullt. Känn så att alla kylen blir varma.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top