SV1000S för billig?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Man upphör aldrig att förvånas. Jag ringde och frågade på försäkringspris för en SV1000S idag. Först ringde jag IF och förväntade mig att telefonisten skulle garva mig i örat när han berättade att halva min årslön skulle gå till försäkringen. Men det var jag som började garva. 8601 för 6 månaders halvförsäkring och sedan garage 6mån, summa 10997. I mina öron är det gratis. Sedan ringde jag Bilsport&Mc som jag trodde var världens bästa bolag. De ville inte ha SV:n. Enbart trafikförsäkring för över 20k...

Tydligen så tar IF reda på hur länge man haft kortet även för bilen. Har haft B sedan 1996 och A sedan förra sommaren. Har aldrig krockat. Bor i Dyrzonen och fyller snart 25.

Nu ska jag gå och köpa en lott. Eller en motorcykel.
:cool:

japp jag blev också förvånad att dom gick efter hur länge man hade haft bilkörkort.

Gå nu o köp en sv1000, fasen grymmare o snyggare hoj finns ju inte :tummenupp

Tolf

Hm, ja slumpgeneratorn har slagit till igen :rolleyes: :tummenupp

Jag har kollat försäkring på en SV1000 och den var ungefär i stil med alla andra.

Jag är 30, bor i zon 1, kk sedan 1997, hos Trygg Hansa skulle dom ha 49,000kr, sicket klipp :zpy

Jädrans muppar! Nu när jag ringde så vill de ha 16500! Va ända in i h-e??? Har varit och beställt hojen, men jag kunde ju lika gärna köpt en fullblodsräcer på en gång! Måste varit en prao som satt i luren, ska ringa på måndag igen. :mad:

Konstigt att alla får så höga premier på bilsport & mc. För mig har de varit överlägset billigast på alla cyklar. Kanske är det för att jag haft MC-kortet tre år längre än bilkortet.

Spinky Spendrup skrev:
Jädrans muppar! Nu när jag ringde så vill de ha 16500! Va ända in i h-e??? Har varit och beställt hojen, men jag kunde ju lika gärna köpt en fullblodsräcer på en gång! Måste varit en prao som satt i luren, ska ringa på måndag igen. :mad:

Ajfan, livet är grymt MEN orättvist.

Nu när jag tänker efter så kanske det hela var ett missförstånd. Jag hoppas innerligt det i alla fall. Om man tar priset jag fick idag och delar med 12 : 16500/12=1375, vidare tar man det ggr 6=8250 vilket är ungefär vad priset skulle bli för den förra uppgiften jag fick för en hoj som var påställd 6 månader. Hon i luren måste helt enkelt ha trott att jag ville ha påställt hela året? :confused: Får hoppas det...

Spinky Spendrup skrev:
Nu när jag tänker efter så kanske det hela var ett missförstånd. Jag hoppas innerligt det i alla fall. Om man tar priset jag fick idag och delar med 12 : 16500/12=1375, vidare tar man det ggr 6=8250 vilket är ungefär vad priset skulle bli för den förra uppgiften jag fick för en hoj som var påställd 6 månader. Hon i luren måste helt enkelt ha trott att jag ville ha påställt hela året? :confused: Får hoppas det...

Min SV 1000 S -03 betalar jag 9617:-/år/helförsäkr, halvförsäkringen kostar 5200:- hos Länets.

SV:n e f-n inte i f.kl. 6 heller? Hur många kW? Kilon? Ta fram reg beviset och räkna. Är den strypt?

FireSalle skrev:
SV:n e f-n inte i f.kl. 6 heller? Hur många kW? Kilon? Ta fram reg beviset och räkna. Är den strypt?

Konstigt att mitt bolag försäkrat den iklass 6 då? Ringde och dubbelkollade oxå för den delen. Så vitt jag vet så säljs inga hojar strypta nu för tiden.

SV´n har 120hk (88kw) väger 189kg (torrvikt) :fakta

Ingen riktig hoj med 120 hk platsar i f.kl. 6...

|100*kW/(tjänstevikt + 75 kg)| ska understiga värdet 25 för f.kl. 6.
I SV:ns fall så måste alltså tjänstevikten på SV:n vara 277 kg vilket den inte är. Snarare 220kg kanske och då blir kvoten över 30 och därmed f.kl. 7. Kolla Johans hemsida:
http://www.freespeed.nu/smc/

Kanske har Suzuki lobbat för att klassa ned den i något bolag så som de gjort med V-Strom och Bilsport&MC?

Fast det är bara att gratulera, hojen är riktigt fin. Tycker det är synd om den skall straffas ut och försäkras i samma klass som t.ex. Gixxer 1000.

Last edited:
FireSalle skrev:
Ingen riktig hoj med 120 hk platsar i f.kl. 6...

|100*kW/(tjänstevikt + 75 kg)| ska understiga värdet 25 för f.kl. 6.
I SV:ns fall så måste alltså tjänstevikten på SV:n vara 277 kg vilket den inte är. Snarare 220kg kanske och då blir kvoten över 30 och därmed f.kl. 7. Kolla Johans hemsida:
http://www.freespeed.nu/smc/

Kanske har Suzuki lobbat för att klassa ned den i något bolag så som de gjort med V-Strom och Bilsport&MC?

Fast det är bara att gratulera, hojen är riktigt fin. Tycker det är synd om den skall straffas ut och försäkras i samma klass som t.ex. Gixxer 1000.

Fattar ingenting :confused: Kollade igen för säkerhets skulle på en annan SV (demohoj). Frågade vilken klass den låg i, svaret var klass 6. Förra säsongen hade jag en TL1000R -99 försäkrad i samma bolag, den kostade 6700:-/år/helförsäkr. Nu har iofs priserna stigit en del sen ifjol men ändå. Den senaste hojen jag hade innan SV´n, en GSX-R 1100 -91 kostade 5300:-/år/helförsäkr. Alla andra bolag har varit mer än dubbelt så dyra iaf..frågade om nåt avtal med Suzuki men länets sa att de bara hade avtal för Yamaha hojar.

Länsförsäkringar??

De klassar den som en 7a, 34000 för mig, 25år, 5år med kort, stockholm

Hade jag fått en SV1000 för 9k hade jag varit klart intresserad... borde vara en solklar 7:a det där.

Så.. hur är den att köra (lätt offtopic) ??

Förklaringen är väl att det var en halvförsäkring eller???

Det dyra är ju oftast (oftast) materiella skador på hojen som uppstår lättare ju mer effekt man har.
Slipper försäkringsbolaget betala sånt om man vurpar så är det självklart billigare att försäkra.
Jag lade min hoj på asfalt i ca 50 km/h pga ett brunnslock och, tror jag iaf, nya hörselproppar som jag inte använt förut, som påverkade balanscentrum.
Det kostade 19k + moms att laga.
Jag försäkrar på mig själv så att ni inte behöver gnälla om skenförsäkring eller nått.

SV650S, Centrala GBG, Helförsäkring, 21000 om året ungefär.
Betalar väl 18-1900 i månaden.

//Anders.

955i skrev:
Hade jag fått en SV1000 för 9k hade jag varit klart intresserad... borde vara en solklar 7:a det där.

Så.. hur är den att köra (lätt offtopic) ??

Den är hur lättkörd som helst :tummenupp Mer vrid än TLS & TLR plus bra mkt lättare oxå. Är mkt imponerad av att den tar undan fartvinden så pass bra som den gör. Inga problem att ligga och toura i 170-180km/h om man vill det. Är supernöjd med den!

UNDERDOG>>>
9617:-/år/helförsäkr, halvförsäkringen kostar 5200:- hos Länets. Kravet för att få den premien är att man måste teckna en helårsförsäkring, hojen måste stå i garage på natten (om man har den hemma), ingen annan än personer från samma hushåll får köra den, man ska vara medlem i SMC samt använda godkända skyddskläder. Tror den kallas 24+ försäkring el nåt.

Ja Länsförsäkringar ville ha +30000 för halvförsäkring så dem lär man ju hålla sig ifrån. Klass 6 låter snurrigt men var glad så länge det fungerar. Min Fazer blev också nerklassad men hos IF pga någon underlig nedreggning som gjordes på 98:orna. Försökte
t o m att tala om för dem att den faktiskt hade 95hk och inte 60 eller vad det var. Tjejen litade dock mer på sitt register än på mig. :rolleyes:

På måndag hämtar jag min SV1000S. :bow
Håller verkligen med om att den skopar undan fartvinden, nästan för bra! Med digital speedometer och noll fartvind så blev jag fartblind på en gång när jag provkörde den.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman