hojjen dör på höga varv

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Någon som vet vad det kan vara för fel när hojjen(Gsxr600 -01) helt oregelbundet dör en sekund vid ojämna tillfällen för att sen få full fart igen? När detta inte händer varvar den jämnt och fint ut i alla växlar..

Var mycket i början på träningen(10min), sen försvann det (trodde det var luft i det nya bränslefiltret som vi körde ut) men sen kom det tillbaka(efter 20-30min av näst in till felfri gång) och blev värre och värre mot slutet!
Hela bränsle vägen från tank till spridare är antingen nytt eller noga städdat och rensat. Nått med tändningen?
 
kajlyl skrev:
Någon som vet vad det kan vara för fel när hojjen(Gsxr600 -01) helt oregelbundet dör en sekund vid ojämna tillfällen för att sen få full fart igen? När detta inte händer varvar den jämnt och fint ut i alla växlar..

Var mycket i början på träningen(10min), sen försvann det (trodde det var luft i det nya bränslefiltret som vi körde ut) men sen kom det tillbaka(efter 20-30min av näst in till felfri gång) och blev värre och värre mot slutet!
Hela bränsle vägen från tank till spridare är antingen nytt eller noga städdat och rensat. Nått med tändningen?

Du har väl inget stöd på hojen antar jag, men hade själv samma problem där det visade sig att byglingen av stödkontakten glappade så CDIn tolkade det som om stödet fälldes ut... Tog 3 timmar att komma på det! :yoparty
 
Dör den av för lite soppa, för mycket soppa eller dör tändingen?

Får den för lite soppa så rycker den lite mjukare än om den får för mycket soppa och den rycker våldsamt om tändingen dör.
 
Kanylen.. hoppas att du kommer på vad det e , för jag har liknande fenomen nu när jag bytte motor till en 00:a

hojen dör vid gasavdrag vid 150+ km/h

man får in med kopplingen & försöka hålla varvet uppe.

knepigt är det iaf





Någon som vet om man kanske måste byta cdi när man bytt motor från 99 till 00 ?

eller om pumpen kanske "ger" mer soppa vid högre hastighet på 00:an
 
wonderwizard, om du har en fighter-1'a så har du glömt att trycksätta flottörhusen på förgasarna när du plockade bort kåporna och luffarturbon.
 
andersbrink skrev:
wonderwizard, om du har en fighter-1'a så har du glömt att trycksätta flottörhusen på förgasarna när du plockade bort kåporna och luffarturbon.


vad menar du med "trycksätta flottörhusen" ? jag har bytt motor till en 00:a
hojen var fighter när den inhandlades, jag har inga kåpor till den, aldrig haft.
sedan fanns ju inte detta fenomen med den gamla motorn.

hela förgasarbryggan är från min -99:a motor, som för övrigt var väldigt fett ställd, så den gav avgasknallar vid gasavdrag. med 00 motorn är dessa mindre (troligtvis eftersom 00 har annan topp & portning) så går hojen bättre.
 
Last edited:
Svårt att avgöra vad det kan vara för fel när du skriver lite svepande "den dör vid gasavdrag vid +150 km/h". Exakt hur gör du när den dör?
 
andersbrink skrev:
Svårt att avgöra vad det kan vara för fel när du skriver lite svepande "den dör vid gasavdrag vid +150 km/h". Exakt hur gör du när den dör?

det e precis som när man glömt att sätta på bensin kranen.

den "stendör" inte, utan går ner i varv, som om soppan tar slut.. sedan ger men lite gas, så kommer varvet igen.. alternativt dör den helt & man startar den rullandes eller via knappen.
 
andersbrink skrev:
Dör den av för lite soppa, för mycket soppa eller dör tändingen?

Får den för lite soppa så rycker den lite mjukare än om den får för mycket soppa och den rycker våldsamt om tändingen dör.
vi har haft problem med soppatillförsel innan, men jag tror inte att det är det, då var det snarare att den inte hade nån effekt över 9000.

Nu dör den väldigt våldsamt, ex. när man accelrerar på rakan så är ju hojjen lite bakåt lutad, sen dyker den blixtsnabbt när effekten försvinner för att sedan flyga upp igen när effekten kommer tillbaka lika snabbt som den försvann!

hoppas du förstår min bekskrivning(jag gör knappt det)
 
kan tillägga att ventilspelet är väldigt nära gränsen för vad som funkar.. kan det ha nått med saken att göra?
 
Lixom "upp"... en motor (som körs med de gamla förgasarna) kan inte vara orsaken till att den slutar att funka vid vissa höga varvtal. Det är något som har hänt med förgasarna/slangarna/insuget/elektriska vid monteringen av den nya motorn som är orsaken.

Du måste felsöka för att hitta felet.
 
wonderwizard skrev:
vad menar du med "trycksätta flottörhusen" ? jag har bytt motor till en 00:a
hojen var fighter när den inhandlades, jag har inga kåpor till den, aldrig haft.
sedan fanns ju inte detta fenomen med den gamla motorn.

hela förgasarbryggan är från min -99:a motor, som för övrigt var väldigt fett ställd, så den gav avgasknallar vid gasavdrag. med 00 motorn är dessa mindre (troligtvis eftersom 00 har annan topp & portning) så går hojen bättre.

med en trycksättning får den ju mer luft det kan inte vara så att den blir dränkt helt enkelt, du skiver ju desutom att den är fett bestyckad om du inte trycksätter den borde du väll ge den mindre bränsle

på r6an ger väll en trycksättning ca 5hk varför vara utan den :kocko :tungan
 
:fatta!wonderwizard ...komma här o ta över min tråd :gnissla

Ingen som har någon ide på vad som kan orsaka mitt problem? kom igen, brain-storma :)
 
kan inte va stiften då? går bra ända tills luffarturbon börjar jobba, där efter ökar cylindertrycket och stiftet orkar inte ge gnista. Bara en gissning, du bad om brainstorming................ :gnissla
 
Får jag fråga hur insuget sitter? Från inloppet till filtret och vägen till förgasarna?
Hittade nämligen anledningen till varför min hoj hackade vid farter över 90. SPECIELLT om jag hade sned motvind....då blev det ännu mer!
Nu är det en stor skillnad på min gamling och era fina nya hojar...men det kan vara värt en titt.

Av en slump så kom jag på att mitt insugsrör sitter under främre delen av sadlen och är riktat MOT tanken. När jag sätter mig på hojen så blir det en glipa mellan sadel och tank. Detta gör att det blir turbulens just vid inloppet som orsakar att luft-tillförseln via luftfilter m.m. bromsas (eller rent av försvinner). Täpper jag till den glipan får bettan sprutt igen.
Tanken min, var att kolla så det inte blir turbulens vid inloppet som gör att motorn inte får tillräckligt med luft! Med tanke på att kåpor HAR suttit på hoj (Wws hoj) Har ingen aning om det kan hjälpa men det är ju värt ett försök.

Kanske samma funkar på din Kajlyl?
 
Tack för alla tipsen, än så länge inget allt för avancerat så jag ska kolla alla :)

Keep 'em coming..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top