prag?

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Yamaha R1 -08
funderar på att dra dit över en helg inom en snar framtid. nån som har tips på bra boende, saker att inte missa osv?

Hotell Alchemiste var kanon om man är några stycken som delar.
Visserligen var rummen inte så billiga men vi snackar Tvåvåningssviter med LCD-TV i varje rum typ :)

Ett måste i prag är också Cabaret Pussy Deluxe ;)

kaZmur skrev:
Hotell Alchemiste var kanon om man är några stycken som delar.
Visserligen var rummen inte så billiga men vi snackar Tvåvåningssviter med LCD-TV i varje rum typ :)

Ett måste i prag är också Cabaret Pussy Deluxe ;)

Får vi se en dokumentär inom kort, "kazmur's bordell-skola"?

det var snabba svar...
har ni inget bättre för er en lördagskväll än att hänga här :tungan
själv ska man iväg o hämta tre fulla brudar vid tre :huvet

Hotel Kosik (s:et i meningen skrivs med hake ovanför). Hade jag känt dig väl hade du kunnat bo hos farsans bror och svägerska mitt i centrala Prag. Men det smög sig ju. Trist va? :D :fyllisar

Annars måste du besöka Dunkin' Donut's och KFC samt en vapenaffär som jag för tillfället inte vet var den ligger, dvs. jjag har inte gatan eller torget i huvudet och bredvid där ligger en fantastisk smörgåsbutik!

Farsan kommer ju från Prag och jag har själv jobbat där i tre månader år 2001. Men eftersom jaghar :fyllisar så tänker jag inte korrekt just nu och kan inte ge dig några konkreta tips. Får återkomma till denna tråden imorgon.

M.G.F skrev:
Annars måste du besöka Dunkin' Donut's och KFC

Men va fan. Rekommendera det sunkigaste som amerika har att erbjuda när människan ska till Prag? Snart säger du väl att han ska skölja ner munkarna med Bud också?

Nej, ta del av lite knödel, stekt hermelinost, några salta fläsklägg och goda bakverk om du ska äta i Prag. Skölj ner med något av de eminenta ölsorter som Tjeckien har att erbjuda, runda av allt med en härlig Absinth, silad genom en sockerbit.

Trevlig resa.

duckie skrev:
Men va fan. Rekommendera det sunkigaste som amerika har att erbjuda när människan ska till Prag? Snart säger du väl att han ska skölja ner munkarna med Bud också?

Nej, ta del av lite knödel, stekt hermelinost, några salta fläsklägg och goda bakverk om du ska äta i Prag. Skölj ner med något av de eminenta ölsorter som Tjeckien har att erbjuda, runda av allt med en härlig Absinth, silad genom en sockerbit.

Trevlig resa.

Jag var inte helt nykter igår när jag skrev inlägget.

I vilket fall som helst "Knedliky vse veprovím masem" är något du ska prova helt klart. Sedan har du något som heter "Rholiky" och det är en typ av smal baguette som är asgod att käka till frukost. Alla sallader som finns där, potatissallad(inte alls som den svenska), skinksallad osv. osv.

Kika på Karlsbron, där kommer du hitta något att köpa med dig iaf. Det finns massvis med Bazary(marknader) där du kan fynda på massvis av varor. Jag får återkomma med specifika adresser och platser du måste se.

En rekommendation är att åka ut från Prag och åka till något slott eller liknande. Detta för att så fort att du kommer ut från Prag så får du se på billig mat och dricka. Farsans nya fru t.ex. hon har hus i Horice vilket ligger 10 mil från prag. Där käkar du en helstor middag med förrätt och efterrätt samt ett par stycken öl för under 20 svenska kronor.

Enkelt sagt kan man uttrycka det att lika mycket som något kostar i Sverige kostar det i Tjeckien också, bara det att valutan är 3 gånger billigare.

tack för tipsen, ös på med mer..

hur är det med språket, klarar man sig ute på landsbygden med engelska/tyska? deras språk liknar ju inte vårat på nåt sätt. eller funkar västgötskan lika bra som den funkade när jag var i korea?

karlsbron.. var det den som xxx var o röjde på?
hur är det med utelivet på nätterna då?några bra ställen?

prag

Ahoj = Hej
gällande prag så finns det massa bra och billiga rum att hyra. Nu mera finns det bra och prisvärda hotell inte så långt från centrum. Nästan alla som jobbar innom hotell och restaurang pratar engelska annars tyska.
sen kommer man långt med "pivo prosim" = öl tack
det finns flera nattklubbar (prag 1) På vänster sida om Karlsbron på Stare Mesto sidan (gamla stan sidan).

som Duckie skrev Skit i allt amerikansk snabbmat.
prova olika soppor :tummenupp och shoppsky sallad (stavning)
lokalt käk är bäst! ska du äta prisvärt så sök dig utanför turiststråken där är det oftast bäst käk och prisvärt.

*Besök bryggeri Staropramen (T-bana Andel) grymt god öl
eller Novo mesto pivovar. (bra och prisvärt)
annars leta efter Pivovar (öl pub restaurang) enkelt och oftast billigt och bra.

*Spårvagn billigt och bra koster 8 tjeckiska för 15 min eller 12 tjeckiska för 1 timme. Biljetter köper man i tobaks kioskerna.
* Taxi kolla alltid pris innan du sätter dig i en taxi. Annars ring AAA eller profitaxi du blir lätt lagom lurad annars.

*prova Absinth (smaken man inte kommeri håg) och givetvis Becherovka.

Nasledanou (stavning) = Hejdå

Kan bara hålla med föregående talare! Staropramen och Becherovka ska man inte lämna prag utan att ha smakat! Gå Karlsbro över till "Mala strana" (stavning) Prags svar på gamla stan, fritt översatt "Lilla delen". Mysig del av staden.

Det finns många små krypin en trappa ner, små ölstugor och hak. Deras mat är, tycker jag enastående!

Har hört att "Uflecku" och "Ukalisha" ska vara bra matställen, men har ingen egen erfarenhet.

Ahoj//spenk

daniel 2.3-16 skrev:
tack för tipsen, ös på med mer..

hur är det med språket, klarar man sig ute på landsbygden med engelska/tyska? deras språk liknar ju inte vårat på nåt sätt. eller funkar västgötskan lika bra som den funkade när jag var i korea?

karlsbron.. var det den som xxx var o röjde på?
hur är det med utelivet på nätterna då?några bra ställen?

De yngre tjeckerna pratar engelska men annars var tyska det obligatoriska "andra språket" i skolan under kommunism-tiden. Så talar du tyska kan du klara dig jävligt långt.

På tal om på återseende så uttalar man detta naskledanou och det säger man på väg ut från affärer t.ex. Sedan tilltalar man expediter med Ni och inte Du. Även om dom säkert inte blir förolämpade av turister så vet man aldrig.

På tal om öl kan jag rekommendera
krusovic.gif
http://www.krusovice.net som jag tycker är den absolut godaste ölen.

I vår sommarstuga kostar den dessutom 2:- halvlitern på lokala puben så det blir ju en del när man är där nere. :tummenupp

Förövrig... Gå in och kika på http://www.praha.cz om du vill ha mer turistinfo.

Last edited:
Dee_cati skrev:
Får vi se en dokumentär inom kort, "kazmur's bordell-skola"?
Av någon anledning blev de lite sura när jag slängde upp kameran på Pussy Deluxe så tyvärr finns det inte så mycket dokumenterat ;)

M.G.F skrev:
De yngre tjeckerna pratar engelska men annars var tyska det obligatoriska "andra språket" i skolan under kommunism-tiden. Så talar du tyska kan du klara dig jävligt långt.

Nja tyska klarar man sig långt på men andra obligatoriska språket under den "röda-perioden" var ryska. Detta blev dock lamare med tiden och man slapp obligatorisk ryska.

Och hur tar du dig ned till Prag, bil eller flyg? Det finns massor att se.
Kyrkan, slottet, Karlov most (karlsbron), Världens största utomhus arena (sunkig men mäktig), ölhallar (åk till förorten och gå på någon lokal pub, där får du känna en äkta "Hospoda"=ölhak, freaky/nasty klubbar. I vissa avseenden är det fortfarande vilda västern.

Vill du komma riktigt billigt undan så ät utanför staden, visst är det billigt i prag, med svenska mått, men det kan bli mycket billigare.

tack igen för alla tips.
vi tänkte väl flyga ner, så nåra längre utflykter blir det väl inte denna gång. men det verkar ju finnas lite att se inom "promenadavstånd" i centrala delarna.

brottslighet o sånt då? sunt bonnförnuft klarar man sej med som vanligt eller?

daniel 2.3-16 skrev:
tack igen för alla tips.
vi tänkte väl flyga ner, så nåra längre utflykter blir det väl inte denna gång. men det verkar ju finnas lite att se inom "promenadavstånd" i centrala delarna.

brottslighet o sånt då? sunt bonnförnuft klarar man sej med som vanligt eller?

Det finns mycket poliser ute bland de centrala delarna men var försiktig. Rånrisken har ökat sedan turisterna började strömma in. Mycket ficktjuvar. Växla aldrig pengar med folk, ge dom aldrig det lilla sista dom behöver till att köpa ett telefonkort. Visa inte guldklockan/halsbandet för mycket. Det händer att folk springer förbi och tar det dom vill...
Nu har jag säkert gjort några oroliga men gör precis som du sa, använd sunt bonnförnuft.

Har man lite av intresse av medeltida europa så finns det mycket att hitta i prag. Gotisk stil, helgonbilder, se det astronomiska uret (det sägs att han som byggde det åt kungen fick sina ögon utbrända för att han aldrig skulle bygga något liknande, alla nationalskatter (silverbibeln kommer härifrån och återfinns nu i Uppsala) Googla runt lite och hitta sevärdigheterna. Ett annat tips är att kolla upp om dina intressen (förutom mc) kan finnas eller utövas här. Jag var ofta och kollade på kajakslalom-tävlingar som kördes "nästan" i centrum Tjeckerna har också många "udda" sporter som kan vara värda att se.

Ta lite bilder som man kan få se vad du hittade på.

daniel 2.3-16 skrev:
tack igen för alla tips.

Överväg att åka tåg ner! Överlägset alla andra alternativ om du frågar mig. Du tar dig till malmö. Hoppar på tåget där runt kl. 10 på kvällen. Lägger dig & sover i en sovkupé (man sover som en stock på tåg :trött ), vaknar upp i Berlin på morgonen. Får lite tid där till att köpa frukost. Sätter dig på tåget igen & får några timmars tågfärd genom ett otroligt vackert landskap innan du kommer fram till Prag. :tummenupp Hemresa i omvänd ordning.
Betalade runt 2500:- för två år sedan för resa & hotell(via Tjeckienexperten). Då ingick även taxi till hotellet samt en liten guidad tur på runt 1,5 h. Det va mest att man fick tips om vad som fanns att se & vart det låg. Fick även en snabbkurs i arketektur & prags historia (vilket är guld värt för den okunnige).

czech_racing skrev:
Nja tyska klarar man sig långt på men andra obligatoriska språket under den "röda-perioden" var ryska. Detta blev dock lamare med tiden och man slapp obligatorisk ryska.

Och hur tar du dig ned till Prag, bil eller flyg? Det finns massor att se.
Kyrkan, slottet, Karlov most (karlsbron), Världens största utomhus arena (sunkig men mäktig), ölhallar (åk till förorten och gå på någon lokal pub, där får du känna en äkta "Hospoda"=ölhak, freaky/nasty klubbar. I vissa avseenden är det fortfarande vilda västern.

Vill du komma riktigt billigt undan så ät utanför staden, visst är det billigt i prag, med svenska mått, men det kan bli mycket billigare.

Så jag antar att det är därför alla äldre tjecker, födda -40/-50 talar tyska?

Hur längesedan var du i Tjeckien för jag antar att du ursprunligen kommer därifrån? Frågar mest av intresseskäl.

M.G.F skrev:
Så jag antar att det är därför alla äldre tjecker, födda -40/-50 talar tyska?

Hur längesedan var du i Tjeckien för jag antar att du ursprunligen kommer därifrån? Frågar mest av intresseskäl.

Jag är halv precis som du. Bodde halva min barndom där. Kul och se att det finns mc-åkande tjecker i sverige :) , vi är nog tyvärr dom enda...

Ang språket:
wwII pågick från 1939 till 1945 (för tjeckiens del så började det lite tidigare dock) efter 1945 så kom ("befriade") ryssarna (och officiellt invaderade dom våren 1968).
Några kanske talar tyska pga av wwII, vet faktiskt inte om det var obligatoriskt att lära sig språket under den 6-åriga tyska ockupationen men vet att lära sig ryska var obligatoriskt under den ryska ockupationen, även innan 1968. Har svårt att tro att tyskan var obligatorisk (om den nu var obligatorisk) efter att den tyska ockupationen upphörde. Min mor som är född 1947 pratar ryska.

Dock fanns det några miljoner tyskar i tjeckien förr (i suddettlandet), det var en av Hitlers anledningar att invadera dessutom reser tjeckerna mycket till österrike/tysklad samt att det finns mycket tyska turister i tjeckien.
Man kunde även välja tyska som extra språk i skolan dock vet jag inte när detta blev möjligt.

Hittade en bra sida som berättar om tjeckiens historia: http://www.stalvik.com/Svenska/lastjeckien.html

Mvh
Pavel

Nazdravi :fyllisar

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back