Nu har d hänt nåt konstigt! Aprilia RS! Igen!

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Hej!

Var ute o körde kortege idag.
När vi hade kört ett par km så hördes ett ljud från motorn. Inte likadant som förra gången då min kolv gick sönder utan detta klickade mer typ.

Iaf hojen dog men jag släppte kopplingen så den startade igen bara för o kolla om det fanns komp. Hojen gick precis som vanligt resten av rundan, bara det att den dog ett par gånger till när den kom under 3000 rpm när jag hade kopplingen inne.

Efter denna incident tycker jag att man kan höra skrammel eller typ klickande ljud från motorn.

Den startar inte på elstarten men man rullar igång den utan problem.

Vad i helvete e d som har hänt? :va

Tacksam för svar!
Mvh
Stoffe

Låter som att den har nypt, typiskt ljud från att kolvringarna slår i kanalerna.

Solid snake skrev:
Låter som att den har nypt, typiskt ljud från att kolvringarna slår i kanalerna.

Tycker det ser så ut.. försök bara inte starta den någe mer eller rulla igång den.. blir bara värre.. öppna o kolla läget först

Lånar tråden lite....

Kan en hoj nypa och sedan gå precis likadant bara att de låter lite annorlunda....

Ja undrar lite för ur min hoj har de börjat låta lite från motorn låter som nått rullar runt och de låter mer när man varvar mer...alltså de låter med varvtalet....surt nu när ja precis renoverat den....

zpeppy skrev:
Lånar tråden lite....

Kan en hoj nypa och sedan gå precis likadant bara att de låter lite annorlunda....

Ja undrar lite för ur min hoj har de börjat låta lite från motorn låter som nått rullar runt och de låter mer när man varvar mer...alltså de låter med varvtalet....surt nu när ja precis renoverat den....

ja det kan den. min moppe skar 5 gånger på samma kolv, det va bara att stå igång den igen så startade den fint. :)

stoooffe skrev:
Undrar hur fan d går ihop att den nyper o sen går precis som vanligt igen bara det att inte elstarten funkar? :va?

Kan ha fått en luftbubbla i oljeslangen, bara några sekunder utan olja kan göra så att den nyper, tråkigt nog.

Jag tror att det finns ganska stora möjligheter att den inte har nypt.

Eftersom startmotorn la av eller slutade fungera i samma vända tror jag med det är nått åt det hållet.

Vad hände när du tryckte på start knappen? Tickade det elr rasslade det eller hur lät det?

Jag tror också det eftersom den funkade precis som vanligt efteråt. Inte som när min kolv gick sönder för då gick det överhuvudtaget inte att gasa efter smällen den hade absolut ingen ork kvar, gick bara att varva med tomgången inne.

Startmotorn låter precis som vanligt.

stoooffe skrev:
Undrar hur fan d går ihop att den nyper o sen går precis som vanligt igen bara det att inte elstarten funkar? :va?

Min teori:
Skruva isär och kolla så ser du väl.
Enklast så, smartast också.
Kolla om avgasporten fastnat i öppet läge....

AndersJohansson skrev:
Min teori:
Skruva isär och kolla så ser du väl.
Enklast så, smartast också.
Kolla om avgasporten fastnat i öppet läge....

Vet ska göra det, bara det att d e ett jävla jobb så tänkte jag frågar här först!

Avgasporten funkar som den ska, har redan kollat den.

stoooffe skrev:
Jag tror också det eftersom den funkade precis som vanligt efteråt. Inte som när min kolv gick sönder för då gick det överhuvudtaget inte att gasa efter smällen den hade absolut ingen ork kvar, gick bara att varva med tomgången inne.

Startmotorn låter precis som vanligt.

Ja låter startmotorn som vanligt utan rassel eller liknande hoppar teroin över till nypning för min del också. Skulle det tex rasslat när startmotorn jobbade eller liknande kunde ju startmotorn havererat. Skruva isär och se vad som behöver bytas. Antagligen ny kolv/ringar osv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT