Gixxern dör efter rappning på gasen. HJÄLP!!

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om jag står på tomgång och snabbt varvar upp motor till 7000 - 10000 varv genom att "rappa till" på gasen, så dör hojjen tvärt när den går ner på tomgång igen. Uniefär som det skulle bli om man skruvade ner tomgången i botten. Fast tomgången står på 1500 varv.

Jag har provat att byta stift, och plocka bort luftfiltret för att eliminera orsaker. men utan resultat.

Senast den gick som den skulle var på kinnekullering sista passet, och där körde jag med höjd tomgång genom att höjja grundgasen via det som motsvarar "choke". (Kan det påverka)

Första gången den gick dåligt var när jag startade hojjen efter att jag lastat av den från släpet när jag kom hem.

I övrigt går hojen bra, förutom att det blir en av/på effekt vid gasavslag efter stort gaspådrag.

Har ni haft liknande fel eller vet någon som haft något så tar jag tacksamt imot alla hjälp jag kan få. Då jag ska till Gotlandring i helgen.
 
Din TPS vill inte vara med längre, blev så på min gixxerk1. Sök på TPS så hittar du massor med svar.
 
Tack för hjälpen.

Det var tps´n som börjat kärva.
Jag plockade bårt både den primära och sekundära och smörjde upp dom och jockade med en skruvmejsel tills dom löpte fin och smidigt. Nu går hojjen rent och fint igen. (Faktiskt bättre än den någonsin gjort under den tiden jag ägt den).

Lite skrämmande var att innan jag la ut tråden på Sporthoj så ringde jag till DinMc i sollentuna och beskrev felet. Personen från verkstan sa då att han inte hade en aning om vad det kunde vara. Eftersom att det inte finns några vanliga problem med Gixxer 1000 -01. Han verkade helt ha missat det som det finns spaltmeter om på sporthoj. Att tps´n är en sak som verkar krångla på alla gixxer, och dessutom ger just det felet som jag beskrev för honom. (Kompetensen kanske ligger i att byta olja och däck).

Ju mer kontakt jag har med olika verkstäder. Desstomer mer fattar jag att det är bättre att mecka själv.
 
andersbrink skrev:
Sporthoj rulez!

Värkligen, Fanns ej SH så hade jag ej träffat massa kompentena personer.
(och massa glada jävlar förståts utöver detta: )
Då hade säkert min hoj kostat mig massa mera kronor att laga osv!
:tummenupp
 
Eskilsson skrev:
Tack för hjälpen.

Det var tps´n som börjat kärva.
Jag plockade bårt både den primära och sekundära och smörjde upp dom och jockade med en skruvmejsel tills dom löpte fin och smidigt. Nu går hojjen rent och fint igen. (Faktiskt bättre än den någonsin gjort under den tiden jag ägt den).

Lite skrämmande var att innan jag la ut tråden på Sporthoj så ringde jag till DinMc i sollentuna och beskrev felet. Personen från verkstan sa då att han inte hade en aning om vad det kunde vara. Eftersom att det inte finns några vanliga problem med Gixxer 1000 -01. Han verkade helt ha missat det som det finns spaltmeter om på sporthoj. Att tps´n är en sak som verkar krångla på alla gixxer, och dessutom ger just det felet som jag beskrev för honom. (Kompetensen kanske ligger i att byta olja och däck).

Ju mer kontakt jag har med olika verkstäder. Desstomer mer fattar jag att det är bättre att mecka själv.
Absolut bäst att skruva själv , och bra mycket billigare , varför gynna dyra jävla verkstäder som ändå inte begrriper ett skiiiiiiit!!!!!!!!
 
Själv tänker jag dra på ett NOS -lustgassystem på hojen och tänker sätta dit det själv ,utan någon förbannad verkstad. :tummenupp
 
Eskilsson skrev:
1584541 TPS-problem?

Lyfter lite tråd här efter en del sökande.

Har exakt samma symptom som trådskaparen och undrar om någon kan förklara lite var TPS-givaren sitter. Rent logiskt känns det som att den borde sitta på spjällhusen någonstans men jag har enbart lyft tanken för att justera tomgång på hojen så jag har inte kikat under luftburken än.
Någon som har en bild eller länk?
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top