Fördelar/nackdelar med separata SM och B-tävlingar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
På grund av uppkommen frågeställning i en annan tråd så frågar jag här.

Vad är fördelar respektive nackdelar med uppdelade helger. Dvs att man kör d rena B-klasserna på egna B-race och enbart har SM-klasserna under SM-helgerna.

Ordet är fritt, men bör vara konstruktivt..

Det är redan ont om bantid, ska vi dela upp oss blir det nog inte bättre... tror i såfall att vi bara skullle få hälften så många tävlingar eller liknande! Tid och pengar är inget vi har gott om

det blir lite få klasser på sm-dagarna..... det är ju bara 3 klasser i SM.

125R, 250R och SBK

Fast du kanske menade att alla A-förarklasser hörde dit ?

/Anders

Nackdelar:
- Rookiesarna tappar supporten från A-förarna
- Finns få klubbar som kan arra rena B-tävlingar. Funkisar och bantid är inte lättfunnet.

Fördelar enligt det konceptet som LMS kört:
- Mer bantid för klasserna.
- Endagstävlingar blir en möjlighet. Med en dags träning innan kan man välja hur mycket depåmys man vill ha.
- Skönare stämning.
- Mindre hets.

Osäkerhet:
- Hur många klubbar kan lyckas lösa en vettig oanmälningsavgift?
- Krascha på kvalet och tiden att skruva är begränsad...
- El. Kan lätt prioriteras ned i samband med B-tävling. Inte hela världen och kan ju lösas med ett par centralt placerade kompressorer i depån. Övrig el är väl bara kärringmys ändå??

Arrangörerna hade kunnat ge mer körtid med färre klasser. Längre kval och race dvs. En hel del förare vill säkert betala mer för det!

SuperBike eller någon annan klass hade kunnat haft dubbla race. Man hade kanske kunnat haft andra supportklasser tex Supermono, R6-Cup eller nått annat, ( Radical eller Super-Kart ). Publiken hade bjudits på variation istället för tex 3 olika 600-klasser (eller 4st 600cc som på JyllandsRingen).

B-förarna hade blivit mera piskade på att om dom vill vara med på SM-helgerna så får dom klassa upp sig.

Det hade blivit enklare för b-förare med färre tävlingsserier än vad som är nu med SM + SO + debutantrace. För det finns väl inte för få tävlingar för rookies nu eller?

Banorna är långt ifrån fullbokade än. Värre att hitta funktionärerna till seperata b-race då.

Senaste SM-racet så var det 40st Superbike, 33st 250cc, 22st 125cc. Det är lite skillnad från vad som kördes på SM 1997 på Gelleråsen när Superbike var 15st, 250cc 10st och 125cc 14st. Fanns en anledning till att man då tog in rookisarna till SM-helgerna. 125std hade 8st statade då 1997, i år 20st i 125jnr.

Nu är både SM-klasserna och Rookies så pass stora att dom inte behöver samköras längre. Att SM inte skulle klara sig utan b-klasserna är nog bara en gammal sanning.

Den springande punkten är ju hur de arrangerande klubbarna ska kunna klara av en evetuell utökning av antalet tävlingar. Vad behövs tex för att en klubb som Kortedala ska arrangera en tävling på tex Mantopr som de gjort förut? Jo engagemang från klubbens melemmar.

Jag tror fördelarna med separata tävlingar överväger nackdelarna men det bygger ju på att klubbarna klarar av det. Ett sätt skulle ju kunna vara att B-förarna jobbar som funktionärer vid SM-tävlingarna och vice versa. Elller?

Nog skulle man kunna få till bra och längre race med följande klasser.

125R, 250R, SBK x 2, STK600 och 125JR. Junisarna tycker jag ska få vara med överallt!

Fördelar

Mer bantid för alla.
Inte så tighta scheman.
Kanske lite högre "status", med lite mer "professionalism", stil i depån etc
Rookies skulle förmodligen slippa bli utkvalade.
Mer plats/ordning i depåerna.

Nackdelar

Rookies skulle tappa lite support/hjälp från mer erfarna.
Arrangörerna skulle kunna klara av att fixa både och, man gör det ju redan idag på lite olika sätt, HMS, LMS, KGA.

Jag ser det lite som en nackdel idag när r600/1000 faktiskt ibland mer eller mindre tar över en SM-helg, över 100 startande i dessa två klasser, man kör a o b-final, dessutom oftast de mest "vurp-benägna" klasserna som då dessutom fixar lite extra förskjutningar i schemat.
Nu är det inte så att jag missunnar någon att åka, men det blir helt enkelt för trångt för alla. SM-klasserna får inte köra, och Rookies blir utkvalade.
Jag skulle nog säga att det kanske vore dags att strypa någon supportklass, och då inte juniorerna eftersom jag anser att det är de som har den riktiga framtiden för sig. Skulle kunna tänka mig att man fortfarande körde vidare med en "stor debutant" som supportklass, där kanske toppen av r600/1000 från endagars-tävlingar är med och kör.

Goodstuff skrev:
På grund av uppkommen frågeställning i en annan tråd så frågar jag här.

Vad är fördelar respektive nackdelar med uppdelade helger. Dvs att man kör d rena B-klasserna på egna B-race och enbart har SM-klasserna under SM-helgerna.

Ordet är fritt, men bör vara konstruktivt..

Främsta fördelen måste naturligtvis vara att det blir ett större event vilket borde ge större potential att få publik till banan. Utöver den sociala biten att man idag kan träffa alla under en och samma helg.

Nackdelen är att ni förare blir drabbade i form av att kanske helt bli utkvalade trots ok tider (r600), och mindre träningstid för SM-klasserna så ändå borde vara premierade.

Goodstuff skrev:
Jag tror fördelarna med separata tävlingar överväger nackdelarna men det bygger ju på att klubbarna klarar av det. Ett sätt skulle ju kunna vara att B-förarna jobbar som funktionärer vid SM-tävlingarna och vice versa. Elller?

Det där var ingen dum idé. Krävs iofs planering men inte omöjligt.

Goodstuff skrev:

125R, 250R, SBK x 2, STK600 och 125JR. Junisarna tycker jag ska få vara med överallt!
Låter som en bra ide, förutsatt att man lägger ett schema där man förbinder sig att vara funkis alternativt kan ordna en kompis som gör det.

Goodstuff skrev:
Den springande punkten är ju hur de arrangerande klubbarna ska kunna klara av en evetuell utökning av antalet tävlingar. Vad behövs tex för att en klubb som Kortedala ska arrangera en tävling på tex Mantopr som de gjort förut? Jo engagemang från klubbens melemmar.

Frågan är hur sugna NSB är på att köra 2 race, vad jag kan komma ihåg stötte det förslaget på patrull när det föreslogs för dåvarande Synsam Trophy. Anledningarna skulle väl vara att många inte hade råd och heller inte hade reservhoj.

oFFkeFF skrev:
dessutom oftast de mest "vurp-benägna" klasserna som då dessutom fixar lite extra förskjutningar i schemat.

Nä riktigt så är det väl inte. På So Åsen var det inte så många i R600 som klotade. I 250R tyckte jag man hämta dröser med folk. Kanske motorproblem också men så mycket mer klotar vi inte.

Jonte VSB R-T skrev:
Nä riktigt så är det väl inte. På So Åsen var det inte så många i R600 som klotade. I 250R tyckte jag man hämta dröser med folk. Kanske motorproblem också men så mycket mer klotar vi inte.

Skrev iofs oftast , inte alltid, och att dra upp en specifik regntävling är ingen bra jämförelse. Under de år jag kört har det oftast vart rödflagg och skjutna motorer i rookie. Motorhaverierna har dock blivit mycket färre sen 2002.
Mycket av det har att göra med att det är fulla startfält, det blir mycket "hetare" rejs då, och det gäller ju alla klasser. Med skillnaden att erfarenheten i rookie oftast inte är lika lång som de som kört superbike/veidec i 5-6 år.

Precis som någon råkade mynta "fika-klassen" 2002, så sa alla i publiken, nu går vi o kollar kraschfesten när det var dags för r600(1000 var inte lika hett då)..

Jag tycker väl inte det har nått en kritisk gräns ännu för hur många B-förare som kör en SM/SO helg. Men fortsätter tillströmmningen av nya licensinnehavare så måste det till mera race. Ett par B-race tror jag skulle duga gott åt många första året. Kan inte ERFserien ta in ett sprintlopp med dom Bförarna som inte är 40+?
Ett alternativ kan kanske vara att lägga något rookierace på lördagen?

Goodstuff skrev:
Tror du på allvar att mera än tio A-förare skulle bemöda sig att stå som funkisar för mediokra B-förare? Jag är skeptisk.

Victor skrev:
Jag tycker väl inte det har nått en kritisk gräns ännu för hur många B-förare som kör en SM/SO helg. Men fortsätter tillströmmningen av nya licensinnehavare så måste det till mera race. Ett par B-race tror jag skulle duga gott åt många första året. Kan inte ERFserien ta in ett sprintlopp med dom Bförarna som inte är 40+?
Ett alternativ kan kanske vara att lägga något rookierace på lördagen?

Tror du på allvar att mera än tio A-förare skulle bemöda sig att stå som funkisar för mediokra B-förare? Jag är skeptisk.

Jag tycker iofs det närmar sig gränsen av vad som går att trycka in på banorna. Särskilt när det till och med var nära att folk inte ens skulle kvala in i b-finalen i r600 på sviestad.

Det kanske inte skulle hagla med förare som är solidariska, men det skulle definitivt vara en bra grej för sporten och klubbarna om fler tog ansvaret förutom sin egen racing.

oFFkeFF skrev:
Det kanske inte skulle hagla med förare som är solidariska, men det skulle definitivt vara en bra grej för sporten och klubbarna om fler tog ansvaret förutom sin egen racing.

Såklart borde flera förare ta sitt ansvar och hjälpa deras klubbar :rolleyes:
Men det är nog svårt att få förarna själva att ställa upp, det kanske skulle gå med att dom förare som inte tar med en funkis får betala lite högre startavgift eller nått sånt?
Det kanske kan ju funka på ett endagsarragemang?

Victor skrev:
Såklart borde flera förare ta sitt ansvar och hjälpa deras klubbar :rolleyes:
Men det är nog svårt att få förarna själva att ställa upp, det kanske skulle gå med att dom förare som inte tar med en funkis får betala lite högre startavgift eller nått sånt?
Det kanske kan ju funka på ett endagsarragemang?

Hot funkar alltid bra :rolleyes: ;)
Jag tror det mesta går att fixa med lite grupptryck och :fatta! ;)

Men sen är det också en sak som märks ganska väl för RR'en i sverige. Det är inte många förare eller folk som hänger med från år till år. Det av mängder med anledningar, men folk börjar för sent, ger upp för lätt och när man ändå inte är med och kör längre, ja då är man inte hjälper till fast man skulle kunna.
Gäller och bryta mönstret.

Jag kan inte se många fördelar med att ta bort "oss rookies" från SM och SO helgerna. Den enda fördelen jag kan se är att SBK, 250r och 125r får mera bantid på en tävlingshelg. Men är det verkligen ett problem idag?

Nackdelar som jag ser är:

-Mindre publik. Vi Rookies drar med oss en hel del folk faktiskt (trot eller ej). Mest nära och kära men ändå, det är folk som inte annars skulle komma och titta på en tävling. Senaste SM'et så kom det 13 pers hemma från strängnäs under helgen (som betalade entré). Och dom hade garanterat inte dykit upp om inte dom hade haft nån dom känner som körde. Multiplicera det med 150 b-förare...

-Mindre pengar till arrangören. Bara att multiplicera 1800:- med 150 b-förare. Alltså MYCKET dyrare för A-förarna för att arrangören ska gå runt.

-Mindre support/erfarenheter till oss rookies när vi inte har några A-förare runt omkring oss i depån och fråga och lyssna på.

-Kanske mindre PR och snack om SM tävlingarna. (Kolla bara här på sporthoj.com vilka som är aktivast och snackar mest racing).

-Tråkigare helg för publiken. Hur många på läktaren är det inte som säger att rookieklasserna är bland dom roligaste att se (kanske för att dom gillar att se vurpor, vad vet jag... :va ). Och hur kul blir det att se 3 klasser på en dag?

-Tråkigare race för oss rookies. B-race i all ära, men klart det är roligare att köra en SM/SO helg men full depå och folk på läktaren.

-Tråkigare depå på SM/SO? Ta dagens depå, och dra bort 150 förare... Blir nog rätt tomt...

-Svårare för oss Rookies att få sponsorer (och det är ju inte direkt plättlätt idag). Nu kan vi i alla fall säga att vi kör med SM/SO, och att det faktiskt sitter folk på läktaren när vi kör....

Usch... Ju mer jag tänker på det, desto mer negativ blir jag....
Vad är det egentligen som inte funkar med dagens upplägg?
Nä, låt oss rookies vara med när dom stora grabbarna (och tjejerna) kör.

(Kan iofs förstå att publiken tycker det är förvirrande med alla 600 klasser. Supersport 600, Superstock 600, Standard 600, Rookie 600 A-final, och Rookie 600 B-final i samma tävling... Men det är väl ett annat "problem", om det nu är ett problem?)

Last edited:
Jag kan väl iofs tillägga att jag inte vill att r600/1000/250sp ska försvinna från sm-helgerna helt. Bara att en SM-helg inte får/bör tas över helt av rookie/support-rejs.
D.v.s jag tycker det är rätt ok att klasserna är med, men när det börjar närma sig a och b-final i bägge klasserna och två kval-grupper, ja då börjar det bli löjligt tight i schemat.

För det är klart en fördel med rookie i depåerna, publik, kunskap och hela den biten.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti