Jag kan inte se många fördelar med att ta bort "oss rookies" från SM och SO helgerna. Den enda fördelen jag kan se är att SBK, 250r och 125r får mera bantid på en tävlingshelg. Men är det verkligen ett problem idag?
Nackdelar som jag ser är:
-Mindre publik. Vi Rookies drar med oss en hel del folk faktiskt (trot eller ej). Mest nära och kära men ändå, det är folk som inte annars skulle komma och titta på en tävling. Senaste SM'et så kom det 13 pers hemma från strängnäs under helgen (som betalade entré). Och dom hade garanterat inte dykit upp om inte dom hade haft nån dom känner som körde. Multiplicera det med 150 b-förare...
-Mindre pengar till arrangören. Bara att multiplicera 1800:- med 150 b-förare. Alltså MYCKET dyrare för A-förarna för att arrangören ska gå runt.
-Mindre support/erfarenheter till oss rookies när vi inte har några A-förare runt omkring oss i depån och fråga och lyssna på.
-Kanske mindre PR och snack om SM tävlingarna. (Kolla bara här på sporthoj.com vilka som är aktivast och snackar mest racing).
-Tråkigare helg för publiken. Hur många på läktaren är det inte som säger att rookieklasserna är bland dom roligaste att se (kanske för att dom gillar att se vurpor, vad vet jag...

). Och hur kul blir det att se 3 klasser på en dag?
-Tråkigare race för oss rookies. B-race i all ära, men klart det är roligare att köra en SM/SO helg men full depå och folk på läktaren.
-Tråkigare depå på SM/SO? Ta dagens depå, och dra bort 150 förare... Blir nog rätt tomt...
-Svårare för oss Rookies att få sponsorer (och det är ju inte direkt plättlätt idag). Nu kan vi i alla fall säga att vi kör med SM/SO, och att det faktiskt sitter folk på läktaren när vi kör....
Usch... Ju mer jag tänker på det, desto mer negativ blir jag....
Vad är det egentligen som inte funkar med dagens upplägg?
Nä, låt oss rookies vara med när dom stora grabbarna (och tjejerna) kör.
(Kan iofs förstå att publiken tycker det är förvirrande med alla 600 klasser. Supersport 600, Superstock 600, Standard 600, Rookie 600 A-final, och Rookie 600 B-final i samma tävling... Men det är väl ett annat "problem", om det nu är ett problem?)