Quads ..

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
God morgon (?)
Jag och en polare ska hyra en quad var nästa helg, risken är riktigt stor att man blir torsk på quads. Tänkte ställa någon fråga angående ämnet..
Alla frågor gäller gatreggade maskiner.

* Vilka bestämmelser gäller på vintern, får den framföras på skoterled, isar, vägar?
* Hur många kubik / kw får dom vara på, för att köras på väg?
* Gäller B kortet hela vägen?
* Vilka maskiner kan ni tipsa om, hört att GasGas 450 är en fin maskin.

Synpunkter, åsikter.. Ös på!
Hoppas jag prickade rätt forums del också :banana
 
norda skrev:
God morgon (?)
Jag och en polare ska hyra en quad var nästa helg, risken är riktigt stor att man blir torsk på quads. Tänkte ställa någon fråga angående ämnet..
Alla frågor gäller gatreggade maskiner.

* Vilka bestämmelser gäller på vintern, får den framföras på skoterled, isar, vägar?
* Hur många kubik / kw får dom vara på, för att köras på väg?
* Gäller B kortet hela vägen?
* Vilka maskiner kan ni tipsa om, hört att GasGas 450 är en fin maskin.

Synpunkter, åsikter.. Ös på!
Hoppas jag prickade rätt forums del också :banana


- Skoterled vet jag inte, har inte så många i Stockholm så problemet har inte uppstått... ;) I övrigt gäller det för gatreggade Quads samma regler som alla andra motorcyklar och bilar.

- Kubik har ingen betydelse, max 20 hästar.

- B kort eller A - Kort, du får även köra en på Lätt MC kort oavsett kubik.

- GasGas är den bästa gatreggade som finns just nu. Raptor 660 är aningens snabbare rakt fram men får stryk så fort det svänger eller du börjar köra mer avancerat. Dessutom har den kassa frambromsar och hög tyngdpunkt. Tävlar för övrigt med en Raptor så jag vet...
Kawasaki KFX700 är häftig, grymt sound med riktiga blås och går väldigt bra. Rakt fram... Snabbare än Raptorn men tung och ganska klumpig i förhållande till GasGas.

Fördelen med att köpa japanskt är att service och underhåll oftast går enklare.

Jag har en GG för gata och tävlar på en kraftigt ombyggd Raptor. GG:n är i princip en tävlingsmaskin för gata. Finns ett par stycken som tävlar med GG framgångsrikt som är helt original. Det är det mest kompletta QuadRacern du kan köpa. Har massor med godis redan från början: Nerfbars, killswitch, hydrauliskkoppling, direktinsprutad, maxbreddad, bumper, Öhlinare runt om, Brembo bromsar mm.

Köper du en GG se till att den är från 2005 eller senare. Tidigare årsmodeller har några missar som är åtgärdade nu. Det ryktas om att de ska släppa en replika av deras fabriksräser på 70 hästar snart, men jag vet inget mer. (Den har dryga 50 idag...)


/R
 
Raid72 skrev:
- Skoterled vet jag inte, har inte så många i Stockholm så problemet har inte uppstått... ;) I övrigt gäller det för gatreggade Quads samma regler som alla andra motorcyklar och bilar.

- Kubik har ingen betydelse, max 20 hästar.

- B kort eller A - Kort, du får även köra en på Lätt MC kort oavsett kubik.

- GasGas är den bästa gatreggade som finns just nu. Raptor 660 är aningens snabbare rakt fram men får stryk så fort det svänger eller du börjar köra mer avancerat. Dessutom har den kassa frambromsar och hög tyngdpunkt. Tävlar för övrigt med en Raptor så jag vet...
Kawasaki KFX700 är häftig, grymt sound med riktiga blås och går väldigt bra. Rakt fram... Snabbare än Raptorn men tung och ganska klumpig i förhållande till GasGas.

Fördelen med att köpa japanskt är att service och underhåll oftast går enklare.

Jag har en GG för gata och tävlar på en kraftigt ombyggd Raptor. GG:n är i princip en tävlingsmaskin för gata. Finns ett par stycken som tävlar med GG framgångsrikt som är helt original. Det är det mest kompletta QuadRacern du kan köpa. Har massor med godis redan från början: Nerfbars, killswitch, hydrauliskkoppling, direktinsprutad, maxbreddad, bumper, Öhlinare runt om, Brembo bromsar mm.

Köper du en GG se till att den är från 2005 eller senare. Tidigare årsmodeller har några missar som är åtgärdade nu. Det ryktas om att de ska släppa en replika av deras fabriksräser på 70 hästar snart, men jag vet inget mer. (Den har dryga 50 idag...)


/R
Mycket bra svar! Du prickade in alla frågor =) Snyggt.. Nu vet jag allt jag vill veta! Tack
 
-Bor du/ni bara i kramfors kan ni komma förbi å prova lite Raptor 660 eller Ltz400 så får ni bilda er en egen uppfattning om vilken som är bäst..
-LTR450 Sukkan lär nog knäcka GG om man endå vill betala 100Tkr+
:arsele
 
Minhoj.Se skrev:
-Bor du/ni bara i kramfors kan ni komma förbi å prova lite Raptor 660 eller Ltz400 så får ni bilda er en egen uppfattning om vilken som är bäst..
-LTR450 Sukkan lär nog knäcka GG om man endå vill betala 100Tkr+
:arsele


Där hittade man en gammal tråd..

100tkr+? 98.500 får du en ny GG för. Beggade säljs 05:orna för dryga 70Tkr...

Att ni inte säljer GasGas har förstås inget med saken att göra? :7peta :hihi


Det var ju några månader sen svaret skrevs och nu finns det fler alternativ ute. YZF450 vore nog mitt val om jag ville vara absolut värst, ska vara lite bättre acc än GasGas, men å andra sidan har jag sett många YZF:er som fått smisk på banorna av GasGas. Men YZF:n är snyggare.. Gillar man vrid och bus nya Raptor 700:an.

LTR450 blir säkert trevlig men jag skulle dra mig för att köpa en precis utkommen modell med så mycket nytt. Raptor 700 är mycket nytt på också men det baserar sig på beprövad teknik och är bara nytt på den modellen.


/R
 
Last edited:
norda skrev:
God morgon (?)
Jag och en polare ska hyra en quad var nästa helg, risken är riktigt stor att man blir torsk på quads. Tänkte ställa någon fråga angående ämnet..
Alla frågor gäller gatreggade maskiner.

* Vilka bestämmelser gäller på vintern, får den framföras på skoterled, isar, vägar?
* Hur många kubik / kw får dom vara på, för att köras på väg?
* Gäller B kortet hela vägen?
* Vilka maskiner kan ni tipsa om, hört att GasGas 450 är en fin maskin.

Synpunkter, åsikter.. Ös på!
Hoppas jag prickade rätt forums del också :banana

Här finns ett bra forum http://www.atvcenter.se/
 
En polare skulle upp till fjällen o köra hoj (xr650) i skoterleden i vinter. När
det är snö på skoterslederna får man köra där, INTE bar mark. Var några
lagar som styrde det där, men ligger det som sagt snö där så är det
inte trängkörning.
Det är iaf som jag förstod det iaf!
 
Funderar på nyköp inför nästa år, så snälla svara.
Låter för övrigt i mina öron föga troligt.
 
Ja, jag är säker.

Så länge Quaden är registrerad som lätt MC vill säga. Det har ju med effekten att göra och inte kubiken längre...


Min GasGas450 är registrerad som lätt mc. Tar du bort strypningarna blir den ju automatiskt tung och du kan åka dit för olovlig körning om du inte är behörig.


/R
 
Raid72 skrev:
Ja, jag är säker.

Så länge Quaden är registrerad som lätt MC vill säga. Det har ju med effekten att göra och inte kubiken längre...


Min GasGas450 är registrerad som lätt mc. Tar du bort strypningarna blir den ju automatiskt tung och du kan åka dit för olovlig körning om du inte är behörig.


/R
Lagen om lätt MC omfattar ju både effekt och kubik numera, varför undantas quads?
Jag är bara nyfiken, jag tvivlar inte på det du säger.
Iofs skulle det vara bra att ha ett lagreferat när polisen stannar mig, är det ngn som kan hitta ett lämpligt sådant?
 
Bicapa - Du får köra alla Quads med A eller B kort.

Dinli har fått bra kritik och går också rätt bra. Verkar dock ha en del mindre kvalitetsproblem som sprickande plast, värmeskydd som går sönder mm. Små saker men jag är skeptisk. Mycket Quad för pengarna inget snack, men det är ingen japansk Quad och det syns att de sparat in på en del detaljer.


Sismo - Hmmm, det där var udda. Min Quad går som lätt MC men jag såg på VV's hemsida att det fortfarande är 125cc som gäller. Jag får lov att återkomma om det.


/R
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top