magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Visst körde han Filip snyggt... skitsnyggt... men egentligen så skulle jag varit där uppe åxå och fajtats! Men nu blev det inte så... Så här var det:
Fredag morgon rullade en laddad Mossberg in i depån. Transitens fläktrem hälsade på alla med sitt glada gnisslande. Det kändes fint. Var anmäld till två klasser så här skulle det bli åka av! Hojen var nyskruvad med nya lameller och putsade kåpor. Med 20 minuter tillgodo var man redo för första passet. Veltklasse!
Och vad händer? Jo, kopplingen slirar. Värre och värre blir det så efter några varv avbryter jag och går i depå. Gör det enda rätta i en stund som denna, sladdar över till Mange Sund.
- Jasså du, kopplingen slirar.. Ja du får väl byta lameller!
- Jamen dom ä nya juh.
- Lät du dom ligga i olja ett dygn innan du monterade?
- Nä...
- Jamen där har du det!
Hade ingen aning om att lameller behövde ta simborgarmärke innan dom monterades. Så på Manges inrådan plockade jag ur lamellerna och lät dom bada ett par timmar. Magnus trodde att det skulle kurera kopplingen men själv tyckte jag det lät som att lära sig simma efter man drunknat. Sista passet för dagen bekräftade detta: Ooooouuuuiiiiiiiiiiiii lät det så fort trean gick i!
Mange sladdade bort till bussen och fick fram en frisk knippa lameller. Dom fick bada! Sim sim sim sim i flera timmar. Monterade vid tio på kvällen och sov en orolig sömn
Lördag. Nervös start och nogsamt noterades varvräknarnålen... Ettan tvåan trean fyran femman... DET FUNKAR! HÄR SKA ÅKAS. Tar i så jag blir grön och har minst fyra BIG moments med STORA sladdar och tre stående avåkningar. Döm om min förvåning när det gick långsammare än med slirande koppling! Tog i ännu mer nästa pass och tammefan om det inte gick ännu långsammare! Att jag var sur! 1.13,1!!! Katastrof. Hade tänkt att sätta på nya däck till sista passet men ändrade mig. Sa till mig själv att ”Du är inte värd det” så det blev gamla fransiga svålar. Å det var modellen! Kunde slappna av och hade riktigt kul. OK, Stiggy och Robbin for förbi som bara den men Filip var inte så grymt snabb och flera andra körde jag om så jag sov gott på natten
Söndag. Regn. Kul. Tyckte jag efter ett tag i alla fall. Båda omgångarna Warm-up gick fint. Tyckte jag fick upp farten fint! Don Q ägde. Körde fort och stabilt. Fick lite draghjälp.
Hoppades på regn till racet.
Racetime: Visst var det lite gôtt att få köra ut till race med några VM-åkare! Kanske var det det som gjorde att jag gjorde en kanomstart och tog ett led ner mot trösen. Kom igång fint i racet och blev väl omkörd av någon men körde om fler! Hade det trevligt på en bana som torkade upp så att i bromsningen till Trösen var det nästan torrspår på slutet. På 12-13:de varvet fick jag blåflagg i hårnålen. Ingen kom. Blåflaggandet fortsatte genom snabbvänstern och vidare genom depåkurvan. Ingen kom. Flaggandet fortsatte förbi start och mål och i Trösen stod funktionären på tå, så ivrig var han. Stiggy eller Harms var ju frågan... och så kommer Filip Backlund! På rakan ner mot Esset håller vi väl ungefär samma fart men i kröken bromsar han överhuvud taget inte! Sjukt fort kör han. Det var så man riktigt mös i hjälmen. Jag måste backa till Rookie-åren för att minnas att jag blivit så rastad! Lysande.
Kommer imål på en god 14:de plats. Jättenöjd.
Race i std 600. Lika bra start som jag gjorde i SS600, lika dålig gör jag i std600. Klart sist ner mot Trösen. Kommer om några på yttern och ålar mig fram rätt skapligt i vätan... som dock torkar upp snabbt och på slutet av race är det torrspår så gott som överallt. Minsta gaspådrag ut ur depåkröken resulterar i sladd och lite orolig är jag att någon ska komma ikapp. Hela racet igenom ser jag Don Q och co bromsa i hårnålen när jag går igenom Esset. ”Det är ju där jag skulle vart! Jäkla klantstart!” Blir 9:a i mål, Björn femma och Robban trea. Micke Nilsson vinner.
Åsså var det rubriken ja...
Hade jag vetat att lameller måste ta simborgarmärke innan start så hade jag inte tramsat bort hela fredagen och då hade jag GIVETVIS haft en MYCKET bättre startposition och då hade jag tagit rygg på Filip och så hade jag kört om honom på slutet om jag inte hade fått något i ögat och varit tvungen att köra tio varv med stängda ögon!!!
Se bilden!
Så det så!
Fredag morgon rullade en laddad Mossberg in i depån. Transitens fläktrem hälsade på alla med sitt glada gnisslande. Det kändes fint. Var anmäld till två klasser så här skulle det bli åka av! Hojen var nyskruvad med nya lameller och putsade kåpor. Med 20 minuter tillgodo var man redo för första passet. Veltklasse!
Och vad händer? Jo, kopplingen slirar. Värre och värre blir det så efter några varv avbryter jag och går i depå. Gör det enda rätta i en stund som denna, sladdar över till Mange Sund.
- Jasså du, kopplingen slirar.. Ja du får väl byta lameller!
- Jamen dom ä nya juh.
- Lät du dom ligga i olja ett dygn innan du monterade?
- Nä...
- Jamen där har du det!
Hade ingen aning om att lameller behövde ta simborgarmärke innan dom monterades. Så på Manges inrådan plockade jag ur lamellerna och lät dom bada ett par timmar. Magnus trodde att det skulle kurera kopplingen men själv tyckte jag det lät som att lära sig simma efter man drunknat. Sista passet för dagen bekräftade detta: Ooooouuuuiiiiiiiiiiiii lät det så fort trean gick i!
Mange sladdade bort till bussen och fick fram en frisk knippa lameller. Dom fick bada! Sim sim sim sim i flera timmar. Monterade vid tio på kvällen och sov en orolig sömn
Lördag. Nervös start och nogsamt noterades varvräknarnålen... Ettan tvåan trean fyran femman... DET FUNKAR! HÄR SKA ÅKAS. Tar i så jag blir grön och har minst fyra BIG moments med STORA sladdar och tre stående avåkningar. Döm om min förvåning när det gick långsammare än med slirande koppling! Tog i ännu mer nästa pass och tammefan om det inte gick ännu långsammare! Att jag var sur! 1.13,1!!! Katastrof. Hade tänkt att sätta på nya däck till sista passet men ändrade mig. Sa till mig själv att ”Du är inte värd det” så det blev gamla fransiga svålar. Å det var modellen! Kunde slappna av och hade riktigt kul. OK, Stiggy och Robbin for förbi som bara den men Filip var inte så grymt snabb och flera andra körde jag om så jag sov gott på natten
Söndag. Regn. Kul. Tyckte jag efter ett tag i alla fall. Båda omgångarna Warm-up gick fint. Tyckte jag fick upp farten fint! Don Q ägde. Körde fort och stabilt. Fick lite draghjälp.
Hoppades på regn till racet.
Racetime: Visst var det lite gôtt att få köra ut till race med några VM-åkare! Kanske var det det som gjorde att jag gjorde en kanomstart och tog ett led ner mot trösen. Kom igång fint i racet och blev väl omkörd av någon men körde om fler! Hade det trevligt på en bana som torkade upp så att i bromsningen till Trösen var det nästan torrspår på slutet. På 12-13:de varvet fick jag blåflagg i hårnålen. Ingen kom. Blåflaggandet fortsatte genom snabbvänstern och vidare genom depåkurvan. Ingen kom. Flaggandet fortsatte förbi start och mål och i Trösen stod funktionären på tå, så ivrig var han. Stiggy eller Harms var ju frågan... och så kommer Filip Backlund! På rakan ner mot Esset håller vi väl ungefär samma fart men i kröken bromsar han överhuvud taget inte! Sjukt fort kör han. Det var så man riktigt mös i hjälmen. Jag måste backa till Rookie-åren för att minnas att jag blivit så rastad! Lysande.
Kommer imål på en god 14:de plats. Jättenöjd.
Race i std 600. Lika bra start som jag gjorde i SS600, lika dålig gör jag i std600. Klart sist ner mot Trösen. Kommer om några på yttern och ålar mig fram rätt skapligt i vätan... som dock torkar upp snabbt och på slutet av race är det torrspår så gott som överallt. Minsta gaspådrag ut ur depåkröken resulterar i sladd och lite orolig är jag att någon ska komma ikapp. Hela racet igenom ser jag Don Q och co bromsa i hårnålen när jag går igenom Esset. ”Det är ju där jag skulle vart! Jäkla klantstart!” Blir 9:a i mål, Björn femma och Robban trea. Micke Nilsson vinner.
Åsså var det rubriken ja...
Hade jag vetat att lameller måste ta simborgarmärke innan start så hade jag inte tramsat bort hela fredagen och då hade jag GIVETVIS haft en MYCKET bättre startposition och då hade jag tagit rygg på Filip och så hade jag kört om honom på slutet om jag inte hade fått något i ögat och varit tvungen att köra tio varv med stängda ögon!!!
Se bilden!
Så det så!