Petrolia AB?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Satte en tråd i OT-forumet utan svar så jag provar här. Det är ju mekrelaterat men inte så mycket hoj kanske...

De säljer motorolja på Coop, 4 liter för 189 kr. Biltema finns inte här så jag funderar på att köpa till Volvon.

Det är liksom märkeslöst, men på baksidan av dunken står det Petrolia AB. Så här står det på hemsidan:

Petrolia är tillverkare av smörjoljor och bilkemikalier. Fabriken ligger på Loudden i Stockholm, och vi har också en filial i Söderfors, Tierps Kommun, där vi tillverkar plastemballage.
Hela företaget är certifierat enligt ISO-9001:2000, ISO-14001 samt OHSAS 18001. Vi tillverkar produkter för våra ägare, OKQ8 och Agro Oil. Alla produkter marknadsförs via dessa företags kanaler.

Kan man misstänka att det är samma olja som OKQ8 och Agrol? Kan det vara nåt att ha? OKQ8 tar 235 kr för 4 liter mineralolja och om det är samma så...

RWD skrev:
Vad har oljan för kvalitetsklassning?

Delsyntet 10-W40

Enligt en tekniker på OKQ8:

Åtminstone API SH/CD ACEA A3B3

Det kostar licenspengar för att få ange högre standard på dunken, därför är det en bättre kvalitet på oljan som säljs på COOP, än vad som anges. Detta för att kunna hålla ett lägre pris.

Nu svarade jag visst på min egen fråga...

Är det inte "Helsyntetisk motorolja" för 198:-/4lit du menar? Det är samma olja som OK SuperSyntet 5W-40 men inte samma som Q8 Excell.
Delsynteten är samma som Q8-Advanced och OK Delsyntet. En toppen olja som jag själv använder både i hojen och till NissanMicran.

FZ1 skrev:
Är det inte "Helsyntetisk motorolja" för 198:-/4lit du menar? Det är samma olja som OK SuperSyntet 5W-40 men inte samma som Q8 Excell.
Delsynteten är samma som Q8-Advanced och OK Delsyntet. En toppen olja som jag själv använder både i hojen och till NissanMicran.

Använder du bilolja i hojen? Det kan inte vara bra va? Har läst här på forumet att det är en tillsats o mc-olja. Kommer inte ihåg varför dock. Men den är nödvändig visst.

Hur som helst så är det bra pris! Ska bli kul att hälla i syntet i Volvon, den kommer att få glädjefnatt! Såg i bildagboken att tändstiften gått 8000 mil dessutom så de ska också bytas...

Lurch skrev:
Använder du bilolja i hojen? Det kan inte vara bra va? Har läst här på forumet att det är en tillsats o mc-olja. Kommer inte ihåg varför dock. Men den är nödvändig visst.

Hur som helst så är det bra pris! Ska bli kul att hälla i syntet i Volvon, den kommer att få glädjefnatt! Såg i bildagboken att tändstiften gått 8000 mil dessutom så de ska också bytas...

Slirar inte kopplingen med biloljan ska det väl inte vara några problem. Apropå tillsatser så har jag för mig att det är tvärtom, dvs att en del biloljor har friktionssänkande tillsatser som inte lirar med våtkopplingar.

Coola Ola skrev:
Apropå tillsatser så har jag för mig att det är tvärtom, dvs att en del biloljor har friktionssänkande tillsatser som inte lirar med våtkopplingar.

Helt rätt! Fel av mig...

Lurch: Du kan lugnt ha den oljan i bilen.

Coola Ola har rätt, men det är bara de två senaste API klasserna av bilolja som har dessa tillsatser, varför "sämre" / äldre bilolja "går" att ha.
Men om ni orkar läsa mina långa oljetrådar så skriver jag ungefär såhär: "eftersom man inte vet vilka som har och vilka som inte har dessa tillsatser exakt, och det bara ger mig huvudvärk att hålla reda på vilka, så skiter jag i det, och letar upp en ren JASO-klassad mc-olja iaf"

Dr.Bike skrev:
Lurch: Du kan lugnt ha den oljan i bilen.

Coola Ola har rätt, men det är bara de två senaste API klasserna av bilolja som har dessa tillsatser, varför "sämre" / äldre bilolja "går" att ha.

Dock bör man tänka på vad den här teknikern på OKQ8 sa till mig idag, att lågprisoljor kan ha en högre klass än vad som står på förpackningen eftersom det kostar pengar om man vill ha licens för att ange en högre klass.

Hmm, ny oljetråd :hihi
De friktionsminskande tillsatser det pratas om, typ Teflon, finns enbart i 0W-X och kanske någon 5W-X olja.
Problemen med slirande och klibbande kopplingar härstammar till 99% från (billiga)aditiv som inte klarar temperatur och tryck.
Oftast är det bara att byta till en annan olja så försvinner problemen (undantag Mobil1 som kan "glasera" lamellerna har jag hört).
Vill man vara säker skall man naturligtvis välja en JASO-MA, men det finns ganska många som har haft problem både med Motul och Castrol, så mitt råd är:
Prova oljan och känn hur koppling och växellåda känns, är lådan mjuk och fin och koppling varken klibbar eller slirar, då funkar det.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd