temp på motorn 77 grader nu,för varmt??

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Som jag har förståt det så går en 2 -taktare bäst om man håller kylar vattnet runt 55 grader :confused:
Vad för det med sig om jag skulle sänka tempen antingen genom att ta bort termostaten och tejpa eller hitta en som öppnar tidigare :confused:

Håkan på starol sa att man skulle få mindre glapp mellan cylinder/ kolv ... högre risk för ras menade han på?? för att kolven skulle expandera av värmen men cylindern skulle inte följa med på samma sätt om man sänkte tempen?

har hört flera olika :confused:

Kan behöva hjälp av er som kan motorer lite bättre:)
 
Last edited:
RS "Alex" skrev:
Som jag har förståt det så går en 2 -taktare bäst om man håller kylar vattnet runt 55 grader :confused:
Vad för det med sig om jag skulle sänka tempen antingen genom att ta bort termostaten och tejpa eller hitta en som öppnar tidigare :confused:

Håkan på starol sa att man skulle få mindre glapp mellan cylinder/ kolv ... högre risk för ras menade han på?? för att kolven skulle expandera av värmen men cylindern skulle inte följa med på samma sätt om man sänkte tempen?

har hört flera olika :confused:

Kan behöva hjälp av er som kan motorer lite bättre:)

Hmm låter lite märkligt, men säger Håkan det så....
 
Chris Ash skrev:
Hmm låter lite märkligt, men säger Håkan det så....

är han gud eller??
kanske inte ska använda mig av namn så men jag fick den förklaringen i dag ... men stämmer det tror ni eller?
 
Temperaturer

Det är ju mindre toleranser man vill ha.
Tätare motor = högre effekt.
Kallare motor = Mindre problem med carbonisering

MVH
Roffe
 
VRM Roffe skrev:
Det är ju mindre toleranser man vill ha.
Tätare motor = högre effekt.
Kallare motor = Mindre problem med carbonisering

MVH
Roffe

men en tätare motor för med sig högre risk för ras eller?? kör jag med 4% i tanken för jag blandar direkt så borde det typ inte vara något problem eller?

carbonisering är avlagringar på kolven eller är jag fel ute.. det har jag nog inte direkt problem med den ser ganska ren ut om man säger så

edit: finn det liksom ingen baksida med att sänka tempen
 
Med all respekt VRM_Roffe... men jag tycker rent logiskt att resonemanget stämmer om man kyler för mycket... men det är bara min lilla lekmanna-åsikt...
 
Mitt tipps är om Håkan delar med sig av erfarenheter så ta emot och var uppmärksam på vad han säger.Det han inte vet om dessa motorer är inte värt att veta.
JA han e GUD när det gäller detta
/2

www.sidecarracing.org
 
RS "Alex" skrev:
är han gud eller??
kanske inte ska använda mig av namn så men jag fick den förklaringen i dag ... men stämmer det tror ni eller?


Tja, nästan, Kört 125 racer sen 1970-talet, 3 säsonger i GP-VM, EM 4:a 1984 och EM 2:a 1985, nio SM-titlar samt har väldigt bra snurr på sina Aprilior.

Jag brukar lyssna på vad han har att säga i alla fall....
 
Chris Ash skrev:
Tja, nästan, Kört 125 racer sen 1970-talet, 3 säsonger i GP-VM, EM 4:a 1984 och EM 2:a 1985, nio SM-titlar samt har väldigt bra snurr på sina Aprilior.

Jag brukar lyssna på vad han har att säga i alla fall....

kanske ska höja tempen då :hihi

amen jag känner mig lite kluven men kanske går ner någon grad, 5 eller så

Gärna fler vinklar på frågan!
 
VRM Roffe skrev:
Det är ju mindre toleranser man vill ha.
Tätare motor = högre effekt.
Kallare motor = Mindre problem med carbonisering

MVH
Roffe

Kallare motor=färre detonationer
Kallare motor=lager lever oftast ett bättre liv
Iaf om vi pratar racer-motorer.

Tätare motor beror ju på lite vad man har för grejer i. Smidda kolvar ska gå lite varmare etc. Kolvspel får man ju sätta därefter.
Min förra cykel gick allra bäst vid 52-55 grader. Nuvarande cykel går klart bäst strax över 60.

Gamla tz'or har för små kylare(standard), och går ofta med en vattentemp på 80-90 grader..
En gatmoppe även om den är trimmad, och inte har rasat ännu, funkar säkert bra vid 70-80 grader.
 
oFFkeFF skrev:
En gatmoppe även om den är trimmad, och inte har rasat ännu, funkar säkert bra vid 70-80 grader.

försökte du trampa på mig eller :hihi

a men min termostat ligger så högt som 75 grader, rotax 122 motor!

ska väll sänka lite då!

lager klarar sig bättre men kolven kommer ta mer stryk alltså :)
 
RS "Alex" skrev:
försökte du trampa på mig eller :hihi

a men min termostat ligger så högt som 75 grader, rotax 122 motor!

ska väll sänka lite då!

lager klarar sig bättre men kolven kommer ta mer stryk alltså :)

Det finns ingen "enda" sanning, du får testa om din cykel går bättre kallare eller inte. Bestyckning får du titta en del på när du ändrar kyltempen också.
 
oFFkeFF skrev:
Det finns ingen "enda" sanning, du får testa om din cykel går bättre kallare eller inte. Bestyckning får du titta en del på när du ändrar kyltempen också.

blir att sätta den i en bänk då men det finns så dåligt om tider nu... litar du på att gasa slå av läsa av stift eller kör du fett å går ner tills det tar emot??

hörde läsa stift så var mer för luftkylda motorer få höra nu av :yoparty



jävlar va avancerat å dyrt allt med 2 -takt blir :huvet :(
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top