Hojen går inte riktigt bra nu.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har haft servicearbete med hojen, då jag bytt medbringare i drivningen till generatorn, samt bytt olja och filter samtidigt när jag ändå inte kunde köra.

När jag startade upp så går inte hojen riktigt rent, den går på "3 cylindrar" men den tänder nog till men inte 100%-ig, vart avgasknall när jag varvade på lite. Har inte gjort några förgasarjusteringar och ändringar heller :va

Det som gjordes var när allt var väck att jag tog bort 1 tändstift för att kolla hur det såg ut, och det såg bra ut! Är de så känsliga att det är lätt de går "väck" om de suttit länge och man kollar? Det satt inte för hårt heller! Vissa tokdrar ju tändstiften. Eller är det kanske känsligt om inte tändhatten kommer exakt på millimetern när den sätts tillbaka? Allt kändes "rätt" när jag satte tillbaka, har redan en gång tagit bort tanken och känt o kollat vid tändhatten vid det stiftet igen.

Tips o råd erfarenhet ang detta? Skall man trots allt investera ii 4 nya stift ändå? Jag vill att hojen skall gå rent innan jag skruvar på kåporna igen, ifall tanken måste bort igen.

Help!!
 
Last edited:
sporTlovEr skrev:
Har haft servicearbete med hojen, då jag bytt medbringare i drivningen till generatorn, samt bytt olja och filter samtidigt när jag ändå inte kunde köra.

När jag startade upp så går inte hojen riktigt rent, den går på "3 cylindrar" men den tänder nog till men inte 100%-ig, vart avgasknall när jag varvade på lite. Har inte gjort några förgasarjusteringar och ändringar heller :va

Det som gjordes var när allt var väck att jag tog bort 1 tändstift för att kolla hur det såg ut, och det såg bra ut! Är de så känsliga att det är lätt de går "väck" om de suttit länge och man kollar? Det satt inte för hårt heller! Vissa tokdrar ju tändstiften. Eller är det kanske känsligt om inte tändhatten kommer exakt på millimetern när den sätts tillbaka? Allt kändes "rätt" när jag satte tillbaka, har redan en gång tagit bort tanken och känt o kollat vid tändhatten vid det stiftet igen.

Tips o råd erfarenhet ang detta? Skall man trots allt investera ii 4 nya stift ändå? Jag vill att hojen skall gå rent innan jag skruvar på kåporna igen, ifall tanken måste bort igen.

Help!!


Hade jag nog kollat att själva kablarna fram är hela,
kan ju ha hänt något när du tog av...

4 nya stift kostar ju inte så mycket så det kan man ju göra i alla fall,
få motorer går sämre av nya stift :tummenupp
 
Lär vara kabeln alt. tändhatten, jag har själv haft sönder dem när jag lossat dem från tändstift.
 
johan.simonsson skrev:
Hade jag nog kollat att själva kablarna fram är hela,
kan ju ha hänt något när du tog av...

4 nya stift kostar ju inte så mycket så det kan man ju göra i alla fall,
få motorer går sämre av nya stift :tummenupp

Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

Men skall ta bort o byta alla tändstiften i alla fall, då jag vet att 1 har varit borta, sen skall jag nog spraya på kontaktspray också.
 
sporTlovEr skrev:
Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

Men skall ta bort o byta alla tändstiften i alla fall, då jag vet att 1 har varit borta, sen skall jag nog spraya på kontaktspray också.


Innan du lägger ut pengar: Ta ut tändstiften, sätt dom i tändhatten, se till att det är jordat (mot motorn), och dra på startmotorn. Gnistrar det om alla 4? Om inte, kolla kablage/tändhat där det inte gnistrar. Flytta runt tändstiften... samma som inte tänder = byt det tändstiftet.

Ps - inte kändes det bra när det kändes som en ducati ? :hihi
 
sporTlovEr skrev:
Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

sådär gick min med och det löste sig med stiftbyte
 
Pejo skrev:
Innan du lägger ut pengar: Ta ut tändstiften, sätt dom i tändhatten, se till att det är jordat (mot motorn), och dra på startmotorn. Gnistrar det om alla 4? Om inte, kolla kablage/tändhat där det inte gnistrar. Flytta runt tändstiften... samma som inte tänder = byt det tändstiftet.

Ps - inte kändes det bra när det kändes som en ducati ? :hihi

Nej inte så bra när det var ducati..men en 999 skulle nog inte jag säga nej till i alla fall...

Är det något annat att tänka på när jag drar stiften mot motorn?
 
sporTlovEr skrev:
Var ut o provade hojen, kändes som en ducati när jag åkt iväg..Kom iväg i alla fall, när man drog på så bluddrede det upp 4000-5000 rpm sen började den gå rent(70000-8000 rpm) kändes så i alla fall, körde en bit, ibland gick den rent vid 4000-5000 rpm på 4:ans växel o bluddrade över det varvtalet.. :va :confused:

Men skall ta bort o byta alla tändstiften i alla fall, då jag vet att 1 har varit borta, sen skall jag nog spraya på kontaktspray också.

Var ut en sväng igen efter ha gjort rent det gamla stiften, och bytt plats med dem sprayat på kontaktspray i kabelskon, plus hittat en lös Lufkabel :rodnar hojen gick skitbra direkt vid uppstartet, körde en liten bit och bludder, men den gick på det hela taget mycket bättre än sist jag var ut och prova, så den gick rent från botten flera ggr, men så ibland lite "bludder".

Skall nog köpa nya stift trots allt när jag kommer åt på måndag, idag var 2 av 3 mc-firmor stängde i Västerås, och den 3:e hade inte rätt stift hemma.

Kan ju vara så att ett av stiften är dåligt trots allt.
 
Startade upp "bettan" idag igen, den går kalasbra direkt när man startar upp, precis som innan strulet, vid belastning som började det bluddra lite, körde en sväng, och den gick riktigt bra, med lite småbludder ibland.

Nu är det ännu närmare, så nya tändstift imorrn så är nog allt ok, i värsta fall ett kabelbrott.
 
Testa att dra ur den lite på några växlar å så så att du verkligen bränner rent stiften och se om det inte går bättre redan då.
 
EBS skrev:
Testa att dra ur den lite på några växlar å så så att du verkligen bränner rent stiften och se om det inte går bättre redan då.

Den går klockrent när man drar ut den på växlarna, inga probs, 5000/6000 rpm och uppåt. Bluddret är mest när man bara smyger iväg under 4000 varv, när man kommer till korsningar och skall iväg, sen går den mest rent och fint, med lite "miss" o bludder ibland.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top