Hur står det till med kamkedjan..

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Står o meckar och blir knäpp på det...
enligt haynesmanualen på en model nyare så ska det stå i linje med topplockskanten(sträcket)

men det blir ju inte i fas med varandra (finns två sträck på varje kam) och om man ska lägga dessa i en rak linje så kommer de hamna en bit ovan topplockssträcket..

Så vilket ska det vara.. ska de vara så nära topplockssträcket som det går eller ska de vara i en linje mot varandra och sen löper paralellt mot topplockssträcket...

Bifogat

• kam.JPG
    kam.JPG
    15.1 KB · Visningar: 203
ps.. har kollat nu och det går inte att få den paralellt.. så det verkar som det på bilen e mest verklighetstroget.. men vad säger ni..

Det är därför det finns justerbara drev att köpa. För att få till det där lilla sista. Det är också ett litet varningstecken att kedjan är sliten. Är allting nytt så brukar det bli ganska bra i alla fall.

Mats757 skrev:
Det är därför det finns justerbara drev att köpa. För att få till det där lilla sista. Det är också ett litet varningstecken att kedjan är sliten. Är allting nytt så brukar det bli ganska bra i alla fall.

Kedjan sliten den har gått 1400mil..

Det går att vrida runt motorn utan problem...
så som kamen står nu..

Ganska viktigt att få det där rätt.
Jag chansade en gång och fick det fel.
Motorn gick visserligen ganska bra, men karaktären ver heeelt förändrad.
Den fick mer vrid i botten och hade inte längre kvar sin effektpuckel.

Rådfråga verkstad så du är helt säker.

Kanske en dum fraga, men du har inte forvaxlat avgas-och insugskammen? Var mycket mycket misstanksam nar ett sant dar problem uppstar, det ar mitt tips. Kolla allt, dubbelkolla, och kolla en gang till. Nar allt ar riktigt brukar det stamma 100% med boken. (men det ar ju givetvis ett + om man har "ratt" bok!)

southwick skrev:
Kanske en dum fraga, men du har inte forvaxlat avgas-och insugskammen? Var mycket mycket misstanksam nar ett sant dar problem uppstar, det ar mitt tips. Kolla allt, dubbelkolla, och kolla en gang till. Nar allt ar riktigt brukar det stamma 100% med boken. (men det ar ju givetvis ett + om man har "ratt" bok!)

De e rätt kammar så där e inte felet..
har kollat allt till "förbannelse" med det går inte o få dem helt 100 så frågan är åt vilket håll det ska vara,,.. lite förmycket eller lite för lite..

Hade samma problem på min 750 kammarna stod inte riktigt rätt, men ganska korrekt.

Testa kugga om och kolla vilket som blir mest rätt och kör på de.

Kan även vara som nån sa att kedjan börjar bli sliten, kan bli sliten fort vid felaktig kedje spänning, för långa intervall mellan olje byten mm.

PS Hur långt är de mellan kamkedje bytena ?

/R

Last edited:
Är det R6:an eller CBR:en?

Jag hade isär min honda i vintras, först hanmade det en kugg fel för mig och då såg det ut som på din bild. När jag rättade till det var markeringarna i linje med varandra och därmed även parallellt med topplockskanten.

Det där ser helt fel ut.
På dreven kan det vara flera markeringar beroende av om det sitter på insug eller avgaskammen.
/fredde

trollkarlen skrev:
Hade samma problem på min 750 kammarna stod inte riktigt rätt, men ganska korrekt.

Testa kugga om och kolla vilket som blir mest rätt och kör på de.

Kan även vara som nån sa att kedjan börjar bli sliten, kan bli sliten fort vid felaktig kedje spänning, för långa intervall mellan olje byten mm.

PS Hur långt är de mellan kamkedje bytena ?

/R
Mellan bytena ingen aning..

erik skrev:
Är det R6:an eller CBR:en?

Jag hade isär min honda i vintras, först hanmade det en kugg fel för mig och då såg det ut som på din bild. När jag rättade till det var markeringarna i linje med varandra och därmed även parallellt med topplockskanten.

På Cbren...

Precis detta svaret jag hoppats på..
Ska hem o kolla hur bra de blir om man kör de paralellt..

för att det går inte att få dem enligt topplocket med paralellt kan nog funka..

freddexwing skrev:
Det där ser helt fel ut.
På dreven kan det vara flera markeringar beroende av om det sitter på insug eller avgaskammen.
/fredde

Var kam för sig har två sträck.. en på varje sida om kugghjulet

AleX skrev:
På Cbren...

Precis detta svaret jag hoppats på..
Ska hem o kolla hur bra de blir om man kör de paralellt..

för att det går inte att få dem enligt topplocket med paralellt kan nog funka..

När de ligger i linje och parallellt med toppen har jag för mig att drevens markeringar ligger någon/några millimeter över topplockskanten.

Jag är inte helt säker men jag tror jag har bilder på hur det ska se ut (bra med digitalkamera ifall minnet sviker när det ska monteras ihop...).

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien