Husaberg 650 bra och dåligt..

Wimpa

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Skåne
Hoj
Kommer snart...
Funderar på att införskaffa en motard inom en snar framtid :)

Har kollat mycket på Husaberg 650 och om ni skulle vilja dela mer er av all positiv som negativ information så skulle jag vara tacksamm =)

Hur är servic intervallerna, vad kostar en servic, ska man göra det sjjälv eller lämna in hojjen?

Hur är priserna på rerservdelar?

Vet att det är mycket teknik och upp till föraren men hur är dom att dra upp på bakhjulet?

Inte för det är så viktigt men vad har dom för bensinförbruking?

Effekt hk,nm?

Försäkring?

Kom gärna med tips om andra hojjar, ta då gärna upp servic intervallerna och reservdelar och sånt som är viktigt.

tack så mycket
 
Service fixar du själv. Byt olja, tvätta luftfilter och kolla ventiler är inte svårt. Det tar längre tid att köra den till ställe för service. Intervaller olja filter 5-7 timmar kolla ventiler varannan gång.

Husan går upp på bakhjulet utan problem och du behöver inte ha så mycket teknik för att komma upp däremot om du ska hålla dig kvar där.

Bensinförbruking? Gasar du så kostar det.

Typ 60 hästar på en -04

Försäkringen för mig är ca:1600 hel/hel

Nackdelar: Inget för touring, om du någon gång ska ha en vanlig motard köp den innan Husan. Annars kommer dem kännas klumpiga och slöa.
 
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=83865&page=1&pp=20&highlight=effekt+husaberg

Första sidan, sista inlägget hittar du effektsiffror. Finns även en del annat matnyttigt. Finns fler trådar att söka på.

Håller med larzan, serva gör man själv, även om man har råd så blir det tidsödande att hämta lämna för så simpla saker.

Service enligt manualen för Husa 650 -02:
(FC, FSc) byta olja var 5:e h, filter var 10:e.
(FSe, FE) byta olja var 10:e h, filter var 10:e.
Pris för service: Helsynt mc-olja (1 l) 70-150 kr/l + filter ca 60 kr = från 130 kr
Kolla ventilspel var 20:e h alla modeller.

Sen handlar det ju förstås om tusenlappar när det gäller lagerbyte och annat som händer mellan 100-200 h. :D
 
larzan skrev:
Service fixar du själv. Byt olja, tvätta luftfilter och kolla ventiler är inte svårt. Det tar längre tid att köra den till ställe för service. Intervaller olja filter 5-7 timmar kolla ventiler varannan gång.

Husan går upp på bakhjulet utan problem och du behöver inte ha så mycket teknik för att komma upp däremot om du ska hålla dig kvar där.

Bensinförbruking? Gasar du så kostar det.

Typ 60 hästar på en -04

Försäkringen för mig är ca:1600 hel/hel

FY fasen de va en dyr försäkring ja o polaren ger 1026:-
 
tack för svaren.. nu blir man ju inte mindre sugen på en husaberg precis :tummenupp

Försäkringen är ju inte så farlig vad jag har förståt. 1600kr kan man leva med.

Några kände fel eller brister på husaberg 650 hojjarna?
 
Kända fel eller brister: Kickaxlar går ofta av, vet inte vilka årsmodeller som är mest drabbade, vipparmar med lager behöver uppdateras på -01 och -02. -04 har en del fel som oftast är garantiåtgärdade. Andra kan fortsätta... :D
 
von reisen skrev:
Kända fel eller brister: Kickaxlar går ofta av, vet inte vilka årsmodeller som är mest drabbade, vipparmar med lager behöver uppdateras på -01 och -02. -04 har en del fel som oftast är garantiåtgärdade. Andra kan fortsätta... :D

Att axlarna går av är nog mer förarfel tror jag.
Några till:
Felgjutna block, som ger oljeläckage och dålig passform. .
Tändspolar
Tändplattor
Felschimsade ramlager.
Startmotorer
Ventilsäten
 
den e värst på allt...





även på o gå sönder o servas :hihi

säkert kul men du bör kunna meka..
jag personligen skulle aldrig kunna ha en för jag åker med min mest varje dag en timma eller två..jag skulle få serva 2 ggr i månaden minst :3freak
 
Ska du åka husa måste du kunna skruva och vilja göra det...hmm ja jämnt :rolleyes: men när dom går då är dom klart hårigast.
 
Jävla tjat jämt om att allt ska gå sönder :tomten

Jag har haft tre 650or (01, 03 & 05) nu och det enda jag drabbats av som inte varit rent förarrelaterat är en kickaxel. Fast då kickade jag en hel förmiddag med soppakranarna avstängda :huvet :crash så det var nog mitt fel det oxå.

Visst, du får serva en del men det inskränker sig till olja+ filter och nån gång ibland kolla på ventilerna. Lite bökigt första gången och beroende på årsmodell men inga problem om man inte är livrädd för att skruva!
Och serva, det gör man med ALLA hojjar!!!
 
Kickaxeln var väl klen fram till och med -03 har jag för mig.
Trampade av kickaxeln andra dagen jag hade hojen, skulle visa farsan hur bra hoj jag köpt :död
Fick alla delarna, hade köpt den på Marin O Fritid i Laxå.
Var tämligen lätt att byta själv.
Efter det var det bara olje/filterbyte och ventilkoll ibland.
Dock hade jag en 550FC -03 men bör inte vara någon större skillnad mot 650.

husaberg550.jpg
 
Back
Top