Vad har du i byxan Jan...

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
..eller vad har du i ryggsäcken Peter?

Fick en del gliringar när jag körde en rr-träning med ryggsäcken på, det var ett antal olika kombinationer om ”kör du så sakta att du behöver matsäck med dig?” eller ”visst har du touringtempo men ryggsäck är väl att ta i?” osv osv. Visst gick det sakta men anledningen var att eftersom det som fanns i ryggsäcken var lånat var marksyning inget alternativ, långsamt och sakta i tre varv och sedan utvärdering.
:squid

Är ganska övertygad om att det här kommer att bli ett kul ”hjälpmedel”, snäppet bättre än en laptimer hoppas jag. Tyvärr blev det en liten tankevurpa så samplingfrekvensen är bara ~0,5Hz men 1-2Hz blir det nästa gång vilket borde vara tillräckligt bra.

Vad jag får ut av detta är kurvhastighet, se diagram nedan på 3 körda varv, samt varvtider. OK, erkänner att det krävs en del pillande innan det blir precision i varvtiderna men till vintern ska jag fixa något så jag får bra varvtider automatiskt. Vet ännu inte om upplösningen duger till att analysera spårval utan det får vi se när jag fortsätter att testa.

Det finns väl bara en sak som oroar mig, jag tycker det här är ganska kul att hålla på med dessutom börjar jag tycka att det är kul att mecka hoj, betyder det här att jag kommer att sluta som tvitaktspilot!!!??

:skrämd

Även om tempot är lågt ser jag redan nu något jag inte förstår, vad sysslar jag med i Sviestadböjjen??

:va
 
Last edited:
Strandelin skrev:
..eller vad har du i ryggsäcken Peter?

Fick en del gliringar när jag körde en rr-träning med ryggsäcken på, det var ett antal olika kombinationer om ”kör
:va

Verkar kul!!! Vad är det för mojjäng? vad ksotar en sån? Blir varvtiderna lika exakta som med Lap Timer?

/Erik
 
Goodstuff skrev:
Vad är det då? GPS? Alltid roligt med dylikt grejs!

Visst är det en vanlig GPS. :tummenupp

jorpes skrev:
Verkar kul!!! Vad är det för mojjäng? vad ksotar en sån? Blir varvtiderna lika exakta som med Lap Timer?

/Erik

Pja, eftersom man inte behöver en GPS med färgdisplay utan gott klarar sig med en enklare variant finns det gott om begagnade att välja bland, borde gå att hitta en för under tusenlappen, nytt blir det kanske dubbelt upp. Har inte koll på noggrannheten ännu, måste testa mera innan jag vet.

:)
 
gps är framtiden, inget strul med olika hjuldiameter vid nerlägg t.ex. Ett tips är att först åka ett varv längs högerkanten och sen ett längs vänsterkanten så du får hela banans konturer. Sen borde det vara en baggis att överlagra ditt spår för varje varv så man ser exakt spårval. KUL SÅ'NT HÄR!!! :banana

Edit: Har du kikat på den här? http://www.ake.nu/oakgps
 
Last edited:
Jag har också funderat på att göra något liknande, men saken är ju den att med gps får du ju inte riktigt rätt hastighet. Den mäter ju avståndet mellan två punkter och antar att du har åkt i en rät linje därimellan. På rakstäckor fungerar det ju iof bra, men ju tvärare kurvan är, destå lägre hastighet får du ut från GPS:en i förhållande till däckens hastighet mot banan (den verkliga hastigheten).

En bättre lösning vore nog att mästa hastigheten på ett hjul. Tex. använda signalen till hastighetsmätaren, eller använda en sensor från en cykeldator.

Sen kan du ju alltid anväda gps:en till att kalibrera signalen från hojens hastighetsmätare då den troligtvis visar för mycket.

Men det är en rolig, och användbar idé! :tummenupp
 
brodin skrev:
En bättre lösning vore nog att mästa hastigheten på ett hjul. Tex. använda signalen till hastighetsmätaren, eller använda en sensor från en cykeldator.

Fördelen med detta är ju också att du enkelt kan få en MYCKET högre samplingsfrekvens, vilket ger mycket högre upplösning.
 
brodin skrev:
En bättre lösning vore nog att mästa hastigheten på ett hjul. Tex. använda signalen till hastighetsmätaren, eller använda en sensor från en cykeldator.

Sen kan du ju alltid anväda gps:en till att kalibrera signalen från hojens hastighetsmätare då den troligtvis visar för mycket.

Som någon nämnde här ovan, nackdelen med att använda hastighetsmätaren är att den visar olika beroende på om du kör rakt fram eller om du svänger (lutar). Detta eftersom hjulets radie (avståndet från hjulets centrum till kontakten med marken typ) varierar.
 
brodin skrev:
Fördelen med detta är ju också att du enkelt kan få en MYCKET högre samplingsfrekvens, vilket ger mycket högre upplösning.
Problemet med att mäta hastighet på hjulet är ju att man lutar så det blir olika omkrets på ett varv. Men med ett gyro så man kan kompensera så kanske det blir bra. :) Är inte så insatt i GPS-tekniken men undrar ändå hur liten radie en kurva måste ha för att hastigheten ska bli märkbart felmätt?
 
brodin skrev:
Fördelen med detta är ju också att du enkelt kan få en MYCKET högre samplingsfrekvens, vilket ger mycket högre upplösning.
Hej Brodin, köpte du din 600:a ifrån Skåne, isåfall är den som jag köpte av Chrille och sen köpte Åsa den av mig, en riktig SH forum kändis hoj.
 
Det kan nog bli ganska betydande. Kolla på skissen jag skickar med. Anta att du åker 100 km/h(30 m på en skund). Då hinner man ganska långt i en kurva om sampligsfrekvensen är 1/sekund. Men GPS:en mäter bara linjen mellan punkterna. Det ger en mycket kortare sträcka än om du mätt hela radien i kurvan där du åkt(vilket mätning på ett däck gör).

Det är den låga samplingsfrekvensen som är den vitala begränsningen, inte gps:ens postition i förhållande till däcken.
Om du hade en GPS med samplingsfrekvens på ca 10-100 HZ vore det ett ultimat val, me det finns ju tyvärr inte :(



EDIT: Glömde bilden.
 

Bifogat

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    7.1 KB · Visningar: 50
GSXR1100R skrev:
Hej Brodin, köpte du din 600:a ifrån Skåne, isåfall är den som jag köpte av Chrille och sen köpte Åsa den av mig, en riktig SH forum kändis hoj.


Hehe, det stämmer bra de, har dock blivit en lite uppfrächning på den sedan Åsa hade den :)
 
Det skulle annars inte vara några större problem att kompensera bort hastighetsfelet i en GPS-logg. En kurvpassning till de punkter som finns loggade och man har kurvradien och det faktiska avståndet mellan punkterna - d v s en absolut hastighet. Det finns förmodligen redan program som tar hand om det.

Kolla in det här programmet: http://www.stransim.com/thelp/hs10.htm

Jag har lekt en del med det för att utvärdera flygningar men det fungerar även för markbundet. En MTB är inkluderad som 3D-modell för visualisering och att fixa in en hoj borde inte vara omöjligt. Underlagra sedan bankartor...

Edit: Misstänker att det redan gör korrektionen för krökt bana som vi efterlyser.
 
Last edited:
brodin skrev:
Hehe, det stämmer bra de, har dock blivit en lite uppfrächning på den sedan Åsa hade den :)
Lilltösen (så kallades hojen) såg ut så här när jag hade den, en riktig banratbike :D

Nu ser den juh jättefin ut :tummenupp
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    84.4 KB · Visningar: 97
brodin skrev:
Hehe, det stämmer bra de, har dock blivit en lite uppfrächning på den sedan Åsa hade den :)
Men du fick iallafall flångnya fram- & bakhjulsstöd med, fortfarande i orginalförpackningen..... :7peta ;-)
Ja, hojen har verkligen blivit enormt fin. Bra jobbat i vinter :tummenupp
Vi ses väl på BikeWeek?
 
Med de GPS-system som MotoGP-teamen använder verkar de ju kunna få fram väldigt exakta värden men de kanske kombinerar med andra system på hojen?
Felmarginalen på GPS beror väl också på vilket system man använder.
Antar att Nato tex inte skulle tillåta felmarginaler på mer än någon decimeter.

Affärsidé: Skapa en sajt, sälj någon typ av GPS-mottagare, gör så att folk enkelt kan ladda upp datan från sin mottagare via nätet och presentera sedan en jäkla massa fina diagram på sajten :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top