Erkänn aldrig nåt..

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Fick ett samtal från en aaaaaarg polis.. Jag hade tydligen brännt om han på insidan nånstans i kungälv för ett par dagar sen, han hade snokat rätt på mitt mobilnummer och ringde mig och hotade med diverse reprissalier via telefon.

Bilen hade dessutom tydligen körförbud, det hade jag fanimig ingen aning om, jag har tydligen missat en besiktning.. Borde man inte bli upplyst om något sånt?! :va

Han blev dessutom argare och argare när jag inte "erkände" att det var jag som körde då via telefon samt inte godkände bötesförläggande.. Vad fan tror han.. :kocko :rolleyes:

Han fortsatte att hota mig med att han skulle minsann ta mig nästa gång han såg mig osv.. Han slutade när jag sa att samtalet spelades in.. :hihi

Jag må ha varit dum, men poliser skall inte hota folk till att erkänna..
Han lär inte komma nånstans med detta...

Så nån som har känningar inom sbp, måste besiktiga bilen pronto! :Bugar

Hultan skrev:
Bilen hade dessutom tydligen körförbud, det hade jag fanimig ingen aning om, jag har tydligen missat en besiktning.. Borde man inte bli upplyst om något sånt?! :va

Eh.. varför det? Finns väl bättre saker för VV att lägga pengarna på än att skicka påminnelser till alla fordonsägare en gång om året.. Så svårt är det ju inte. Klicka in på VV:s hemsida så vet du ju inom någon minut när du ska besikta fordonet.

korvgubbe skrev:
Eh.. varför det? Finns väl bättre saker för VV att lägga pengarna på än att skicka påminnelser till alla fordonsägare en gång om året.. Så svårt är det ju inte. Klicka in på VV:s hemsida så vet du ju inom någon minut när du ska besikta fordonet.
Skojar du eller? om man fipplat bort ett hemskickat besiktingspapper, alternativt aldrig fått nåt kanske, skall man då inte får reda på att "nu är har din bil körförbud" utan man skall bara köra runt tills nån stoppar en? :va

Ganska lätt att missa det där om man har mycket att göra..

Hultan skrev:
Fick ett samtal från en aaaaaarg polis..

Du fick väl hans namn va? :)

Ring upp honom och spela in (på riktigt denna gången) samtalet med honom och hoppas att han försäger sig och hotar dig igen.

..sen är det bara o kavla upp ärmarna o håva in firren. :tummenupp

Det finns ju domstolar som hjälper till med sånt, eller skulle det sitta fint som ett fint najs ending i "Uppdrag Granskning" kanske?

Och vill du vara riktig bitchig finns ju alltid Sverker Soptunnan you-know-who i +! :Bugar

Last edited:
Hultan skrev:
Skojar du eller?

Nope, jag är helt och hållet humorbefriad i den här frågan...

Det finns drygt fyra miljoner personbilar i Sverige. Att driva ett register, printa och betala porto för en påminnelse skulle kosta ca 5kr per brev...

Det innebär att det skulle kosta ca 20 millar per år att påminna om besiktning... Jag använder hellre dessa pengar till annat än att leka dadda åt folk som inte kan komma ihåg besiktningsperioden för sitt fordon. Du har ju trots allt tre månader på dig.....

Men visst, man skulle ju kunna ha en SMS-tjänst där man pröjsar en femma för att bli påmind i god tid...

Tror f.ö. bilprovningen har något åt det hållet när man väl bokat en tid..
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/0/A0263A4B64C005D1C1256FBD0044C051?OpenDocument

Zee skrev:
Du fick väl hans namn va? :)

Ring upp honom och spela in (på riktigt denna gången) samtalet med honom och hoppas att han försäger sig och hotar dig igen.

..sen är det bara o kavla upp ärmarna o håva in firren. :tummenupp

Det finns ju domstolar som hjälper till med sånt, eller skulle det sitta fint som ett fint najs ending i "Uppdrag Granskning" kanske?

Och vill du vara riktig bitchig finns ju alltid Sverker Soptunnan you-know-who i +! :Bugar
Trots att jag skötte sjävla "erkänn aldrig nåt" grejen, så blev jag ändå ganska paff, så jag glömde ta hans namn :huvet

Men jag tror knappast han hör av sig igen.. Han skulle sett mig på hojen i stället, gud vad skulle gapat då :)

korvgubbe skrev:

Det finns drygt fyra miljoner personbilar i Sverige. Att driva ett register, printa och betala porto för en påminnelse skulle kosta ca 5kr per brev...

Det innebär att det skulle kosta ca 20 millar per år att påminna om besiktning... Jag använder hellre dessa pengar till annat än att leka dadda åt folk som inte kan komma ihåg besiktningsperioden för sitt fordon. Du har ju trots allt tre månader på dig.....

Men visst, man skulle ju kunna ha en SMS-tjänst där man pröjsar en femma för att bli påmind i god tid...

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/0/A0263A4B64C005D1C1256FBD0044C051?OpenDocument
Förlåt då bror duktig.. Jag missade det i alla fall, och blev förvånad när jag insåg att det var körförbud..

Hultan skrev:
Förlåt då bror duktig.. Jag missade det i alla fall, och blev förvånad när jag insåg att det var körförbud..

Jag upptäckte själv att jag hade körförbud på hojen för två veckor sedan... Visade sig att jag missat att betala skatten och fick en påminnelse... Så jag fick betala påminnelseavgift plus att jag hade kunnat åka dit för att jag körde med en hoj med körförbud...

Det var surt.. visst fan hade jag velat ha en påminnelse men likförbannat anser jag inte att det är vår rättighet att få... Det hade varit lätt för mig att kontrollera så jag klandrar ingen annan...

Vi kan ju inte förvänta oss att någon annan ska hjälpa oss med allt..

Men varför inte. Du och jag kan dra igång en liten buisness. Du står för investeringen och marknadsföringen så sköter jag kodandet.
Vi startar sidan:
www.glöminte.nu
...där kan folk lägga in alla regelbundna åtaganden som de måste komma ihåg. t.ex. besiktning. Varje år vid en given tidpunkt skickar vi sms..

5 SPÄNN per påminnelse....

Och för att bredda affärsidén lite så ger vi även möjligheten att registrera andra livsviktiga saker som:
- Svärmors/flickvännens födelsedag
- Jul
- Deklarationens sista inlämningsdag
- fyll på med valfritt...

Står du för fiolerna så fixar jag det tekniska. Har dessutom kontakterna för att kunna skicka ut skräddarsydda SMS till vem som helst när som helst!

Hörru bror duktig, får inte du hem brev om besiktning? Det får jag i alla fall. :tungan Och det är väl ganska självklart att det borde finnas pengar till att skicka ut brev när körförbud nalkas? Bilismen finansierar trots allt sig själv fyra gånger om.;)

Markus skrev:
Hörru bror duktig, får inte du hem brev om besiktning?

...kan vara så att jag fått det för bilen någon gång... Oavsett så fick jag det inte på hojen så även den höll på få körförbud... Men sen var jag duktig nog att besikta den men åkte ändå på körförbud för att jag glömt den där förbannade skatten...

korvgubbe skrev:
...kan vara så att jag fått det för bilen någon gång... Oavsett så fick jag det inte på hojen så även den höll på få körförbud... Men sen var jag duktig nog att besikta den men åkte ändå på körförbud för att jag glömt den där förbannade skatten...

Man får inte på håjjen för mc-åkandet finansierar sig bara 1,7 ggr om. :lol
Allvarligt, hur fan vet man när man ska besiktiga? Jag tror det är dags snart.

Markus skrev:
Man får inte på håjjen för mc-åkandet finansierar sig bara 1,7 ggr om. :lol
Allvarligt, hur fan vet man när man ska besiktiga? Jag tror det är dags snart.

Eftersom man ofta rubbar besiktningstiden eftersom man ställer av på vintrar å så är det enklaste sättet att kolla på vv:s hemsida...
https://secure1.ore.vv.se/fordonsfraga/Fordon_11.asp

Annars är det 4 år till första besiktningen på nya hojar(-01 och senare) och 2år mellan gångerna för alla hojar tillverkade efter -87.

korvgubbe skrev:
Jag upptäckte själv att jag hade körförbud på hojen för två veckor sedan... Visade sig att jag missat att betala skatten och fick en påminnelse... Så jag fick betala påminnelseavgift plus att jag hade kunnat åka dit för att jag körde med en hoj med körförbud...

Det var surt.. visst fan hade jag velat ha en påminnelse men likförbannat anser jag inte att det är vår rättighet att få... Det hade varit lätt för mig att kontrollera så jag klandrar ingen annan...

Vi kan ju inte förvänta oss att någon annan ska hjälpa oss med allt..

Men varför inte. Du och jag kan dra igång en liten buisness. Du står för investeringen och marknadsföringen så sköter jag kodandet.
Vi startar sidan:
www.glöminte.nu
...där kan folk lägga in alla regelbundna åtaganden som de måste komma ihåg. t.ex. besiktning. Varje år vid en given tidpunkt skickar vi sms..

5 SPÄNN per påminnelse....

Och för att bredda affärsidén lite så ger vi även möjligheten att registrera andra livsviktiga saker som:
- Svärmors/flickvännens födelsedag
- Jul
- Deklarationens sista inlämningsdag
- fyll på med valfritt...

Står du för fiolerna så fixar jag det tekniska. Har dessutom kontakterna för att kunna skicka ut skräddarsydda SMS till vem som helst när som helst!
Annars kan jag koda, betala du..;)

Nej visst är det så.. Men man blir ju påmind om allt annat man är liksom van vid det, sen så är det körförbud helt plötsligt..

Jaja, måste besiktiga i alla fall..

Det tråden handlade om i alla fall är det bästa, polis försöker skrämma en att erkänna när man inte behöver det, detta för att jag skall få sona för ett brott som kanske begåtts av mig..

Det kan han glömma!

korvgubbe skrev:

Beror ju lite på hur mycket man vänder och vrider på det hela. Säg att 5% av dessa 4 miljoner dvs 200000 personbilar missar besiktningen så att polisen måste stoppa och skälla ut dom. Fatta vad det skulle kosta samhället. ;)

Närå, men ett helt gratis e-mail borde dom ju kunna slänga iväg åtminstonde.

Mr B skrev:
Beror ju lite på hur mycket man vänder och vrider på det hela. Säg att 5% av dessa 4 miljoner dvs 200000 personbilar missar besiktningen så att polisen måste stoppa och skälla ut dom. Fatta vad det skulle kosta samhället. ;)

Närå, men ett helt gratis e-mail borde dom ju kunna slänga iväg åtminstonde.

Nu tänker du fel. Om 5% av dessa bilar blir stoppade så borde väl detta ge:
20.000 *(bötesbeloppet för att framföra fordon med körförbud) = En massa pengar

korvgubbe skrev:
Nu tänker du fel. Om 5% av dessa bilar blir stoppade så borde väl detta ge:
20.000 *(bötesbeloppet för att framföra fordon med körförbud) = En massa pengar

Nej, för polisen kostar mer i timmen än vad de eventuella boterna drar in. Alla som blir stoppade och utskällda får dessutom inte böter ... ;)

Mr B skrev:
Nej, för polisen kostar mer i timmen än vad de eventuella boterna drar in. Alla som blir stoppade och utskällda får dessutom inte böter ... ;)

Det tar ju inte många minuter att stoppa och bötfälla någon... Så jag har svårt att tänka mig att de går back...

korvgubbe skrev:
Det tar ju inte många minuter att stoppa och bötfälla någon... Så jag har svårt att tänka mig att de går back...

Utskällningarna och moralpredikningarna brukar ta desto längre tid. Sen är det nog lite pappersjobb på stationen också ... den tiden borde polisen lägga på viktigare saker om nu bara VV lyckades få iväg ett mail/sms i tid.

Mr B skrev:
Utskällningarna och moralpredikningarna brukar ta desto längre tid. Sen är det nog lite pappersjobb på stationen också ... den tiden borde polisen lägga på viktigare saker om nu bara VV lyckades få iväg ett mail/sms i tid.

Verkligen! De borde ägna sig åt riktigt brottslighet som att stoppa folk med miniskyltar! :fatta! :tungan

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman