EU föreslår höjd ålder för mc-förare

"Dödsolyckorna minskar

Men om man kollar noga på den svenska statistiken visar den i stället att de allvarliga olyckorna med unga motorcykelförare har minskat ordentligt, samtidigt som allvarliga olyckor med äldre är ungefär lika många som förut."

DET var ju i alla fall trevlig läsning men det verkar som det går imot allt annat som basuneras ut i pressen?! :va
 
Nog klokare att dra in alla "kellog's kort" till en början. Dessutom införa årliga uppkörningar för alla över 60 som kör bil, mc, lastbil, bus, rullator...vad kan man mer köra?
 
Förslaget är inte så dumt, om det följs upp med fler åtgärder, gröna förare är alltid gröna förare. Men har man lite mer mognad och riskmedvetenhet är man trots allt säkrare i trafiken.

Tyckte btw att det var rätt läckert att välja en guldwinge som budhoj! :tummenupp
 
Teinvall skrev:
Nog klokare att dra in alla "kellog's kort" till en början. Dessutom införa årliga uppkörningar för alla över 60 som kör bil, mc, lastbil, bus, rullator...vad kan man mer köra?


Förbjuda bort alla fordon!!! Inte en enda fordonsrelaterad olycka kommer ske då.
 
Lucius skrev:
DET var ju i alla fall trevlig läsning men det verkar som det går imot allt annat som basuneras ut i pressen?! :va
Ja, det var omväxlande att läsa något från en reporter som inte bara skriver det alla andra gör :)

Men om man kollar noga på den svenska statistiken visar den i stället att de allvarliga olyckorna med unga motorcykelförare har minskat ordentligt, samtidigt som allvarliga olyckor med äldre är ungefär lika många som förut.

Under 2004 dog åtta människor under 25 år i mc-olyckor i Sverige. På 1970-talet dog ungefär 30 unga varje år på motorcykel och när det var som allra värst, 1983, dog 45 unga i motorcykelolyckor.
 
korvgubbe skrev:
Jävla miljöpartister... eller fan då

Dom är säkert inblandade på något sätt :tummenupp

Personligen anser jag inte att man köra bättre när man är 24 än 21, men som vi diskuterat tidigare vore det bättre att ha en obligatorisk period där man får köra strypt.

Hoppas att byråktratin visar sitt rätta ansikte och att den eventuella förändringen sker om först 3 år (då jag har tungt mc-kort :banana)
 
korvgubbe skrev:
Jävla miljöpartister... eller fan då... Djävla Göran Persson... Eller vaffan.. det är ju inte ens han som föreslår det.... Jag som så gärna ville gnälla på Partiet.. :fatta!

:D

Beskriver en rätt vanlig mentalitet bra.
 
mini-knutten skrev:
Personligen anser jag inte att man köra bättre när man är 24 än 21, men som vi diskuterat tidigare vore det bättre att ha en obligatorisk period där man får köra strypt.

Nej, i enskilda fall kan säkert skillnaden vara försumbar. Men som helhet har 24-åringar större personlig mognad och bättre utvecklat omdöme än 21-åringar. Det är i den åldern (ca 20-25) många går från "pojke" till "man" med ändrade förhållanden i boende, jobb, familj, kanske egna barn etc, vilket påverkar perspektiv och riskmedvetande mer än många vill tro.
 
Blir alltid svårt att motargumentera när någon hävdar, rätt eller fel, att det kommer att rädda liv. Dock hade jag inga problem med min första hoj, GSX 750 ES från -87 vid 21 års ålder. Hade jag haft samma prestanda då som jag har i Bladen nu hade jag garanterat klotat. Många upplevelser man inte fick lära sig på körskolan som jag upptäckte den hårda vägen, t ex det är lätt att wheela med mycket nedlägg och låg hastighet, även med en gammal knarr. Nu redde det ut sig men med 150 hästar hade det inte gjort det.
Å andra sidan är jag 30 nu men 22 i huvudet... Fysisk ålder är inte alltid ett mått på mognad :tungan
/Jimmy
 
69:an skrev:
Nej, i enskilda fall kan säkert skillnaden vara försumbar. Men som helhet har 24-åringar större personlig mognad och bättre utvecklat omdöme än 21-åringar. Det är i den åldern (ca 20-25) många går från "pojke" till "man" med ändrade förhållanden i boende, jobb, familj, kanske egna barn etc, vilket påverkar perspektiv och riskmedvetande mer än många vill tro.
Det kan jag själv skriva under på, även om jag var 27 när jag skaffade familj.

Om jag fick bestämma så skulle man var runt 20 innan man fick köra tung hoj och dessutom haft bilkörkort i minst 2 år.
Tills dess skulle 125 vara max, inga "strypta" mellanhojar.
Förarutbildning skulle ändras, konbanan försvinna.
Istället skulle man tvingas köra 2-3 dagar på bana med instruktörer som visade spårval, bromsteknik osv.
Förhoppningsvis skulle bandagarna ge nybörjarna en större förståelse för vad som händer när man kommer för fort in i en kurva (singelolyckor är vad jag vet den vanligaste dödsorsaken bland hojåkare).
 
sandstream skrev:
Det kan jag själv skriva under på, även om jag var 27 när jag skaffade familj.

Om jag fick bestämma så skulle man var runt 20 innan man fick köra tung hoj och dessutom haft bilkörkort i minst 2 år.
Tills dess skulle 125 vara max, inga "strypta" mellanhojar.
Förarutbildning skulle ändras, konbanan försvinna.
Istället skulle man tvingas köra 2-3 dagar på bana med instruktörer som visade spårval, bromsteknik osv.
Förhoppningsvis skulle bandagarna ge nybörjarna en större förståelse för vad som händer när man kommer för fort in i en kurva (singelolyckor är vad jag vet den vanligaste dödsorsaken bland hojåkare).

RIKTIGT bra förslag det där. När jag fick köra tung hoj första gången så upptäckte man ganska snart att den inte betedde sig som 125:a moppen. (Suzuki GT125:a på 9 vilda och ystra hästar..).
 
Last edited:
69:an skrev:
Nej, i enskilda fall kan säkert skillnaden vara försumbar. Men som helhet har 24-åringar större personlig mognad och bättre utvecklat omdöme än 21-åringar. Det är i den åldern (ca 20-25) många går från "pojke" till "man" med ändrade förhållanden i boende, jobb, familj, kanske egna barn etc, vilket påverkar perspektiv och riskmedvetande mer än många vill tro.
Jag håller med dig, men det kan du aldrig få en 21åring att förstå.
 
69:an skrev:
Singelolyckor utgör ca 42% av alla hojolyckor med dödlig utgång...

MC-MC: 12
Du ser, man kan lite ändå :hihi

Men MC-MC 12, som jag tolkar som mötesolyckor, hur kan den siffran vara så hög?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top