Turbo+besiktning??

Ryktet säger att man stänger den helt så att den inte laddar och "hoppas" de inte ser det...
 
Har hojen ett helhetsgodkännande är det rätt torsk att åka in med turbo monterat.

Däremot ett gammalt härke kan man registreringsbesikta så att man får in "motor med turbo" i registreringsbeviset. Anger du en effekt som är lika som originalet eller max 20% högre går det bra. Du ska kunna visa upp ett effektintyg från auktoriserad bänkare. Har du inte med dig ett sånt papper är det med stor chans - torsk. Jag klarade mig dock utan papper, men så ser jag ut som Sune Ärlig också...

Åker du in som på en vanlig besiktning och tror att den går igenom, lycka till.
Beställ tid för omtypning/registreringsbesiktning och förklara för tidsbeställningspersonalen vad det rör sig om. "Jag har moddat håjen å behöver få in nya uppgifter i reg-beviset". Tag även med service/användar-manualen för hojen där alla hoj-uppgifter finns beskrivna typ vikt och längd etc.

Det finns fler än jag i Sverige som har typad turbohoj, dvs kör lagligt med turbo monterat.
 
blir en dag och plocka bort grenrör och turbo och montera dit orginal systemet, sprutet å allt kan sitta kvar, som tur är är det 2 år kvar tills dess....
 
andersbrink skrev:
Har hojen ett helhetsgodkännande är det rätt torsk att åka in med turbo monterat.

Det finns fler än jag i Sverige som har typad turbohoj, dvs kör lagligt med turbo monterat.

Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?
Om man besiktar hojen med turbo och har ställt ner trycket till orginaleffekt +15%, måste man då skruva ner trycket varje år på besiktningen, eller köper dom att det är OK i fortsättningen?


Finns det några exempel på små turboladdade MC motorer, typ under 500cc?
Jag blev ruggigt sugen på en liten nätt 400cc med turbo när jag läste om någon här som importerat en 400cc...

Hur mycket effekt (ungefär) kan man skrämma ur en 400 och fortfarande ha en körbar brukshoj utan extrema service behov?
 
1LiterDuckEater skrev:
Hur gör ni som har turbo på hojen när det är dags för besiktning?? plocka bort hela skiten eller skruva ner laddtrycket???
jag hakade av w-gaten o satt ett galler mot insyn till turbon -kan funka med lite tur!
 
Helhetsgodkänd? Det har diskuterats tidigare här på Sporthoj. Han från Örebro som besiktade sin hoj nyligen kunde det där.

Besiktningen har inga möjligheter att kolla effekten på bakhjulet.

Med 1 Bars laddtryck får du ca dubbla effekten mot en sugmotor. En 400 med 50 hästar kan du således skrämma till 100 hästar. 2 Bar = 150 häst.

GuW skrev:
Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?
Om man besiktar hojen med turbo och har ställt ner trycket till orginaleffekt +15%, måste man då skruva ner trycket varje år på besiktningen, eller köper dom att det är OK i fortsättningen?


Finns det några exempel på små turboladdade MC motorer, typ under 500cc?
Jag blev ruggigt sugen på en liten nätt 400cc med turbo när jag läste om någon här som importerat en 400cc...

Hur mycket effekt (ungefär) kan man skrämma ur en 400 och fortfarande ha en körbar brukshoj utan extrema service behov?
 
1LiterDuckEater skrev:
Hur gör ni som har turbo på hojen när det är dags för besiktning?? plocka bort hela skiten eller skruva ner laddtrycket???

Köpa Kawasaki GPZ 750 Turbo -83 17000:- på blocket
 
GuW skrev:
Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?

Jag kan bara svara för Yamaha R1, fram till -99 finns inget helhetsgodkännande. Med andra ord så är -99 sista årsmodellen som kan reg-besiktigas med turbo. Men hör med din besiknigsstation, dom verkar läsa reglerna olika på olika ställen.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
 
GuW skrev:
Hur gammal måste hojen vara för att inte ha helhetsgodkännande?
Om man besiktar hojen med turbo och har ställt ner trycket till orginaleffekt +15%, måste man då skruva ner trycket varje år på besiktningen, eller köper dom att det är OK i fortsättningen?


Finns det några exempel på små turboladdade MC motorer, typ under 500cc?
Jag blev ruggigt sugen på en liten nätt 400cc med turbo när jag läste om någon här som importerat en 400cc...

Hur mycket effekt (ungefär) kan man skrämma ur en 400 och fortfarande ha en körbar brukshoj utan extrema service behov?


Jag vet om en zxr 400 med marklund turbo, som har varit øverladdat i flera år...fungerar utmarkt!...
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top