Nån som vet......?

plumber

Mer vild än tam....
Gick med
1 May 2005
Hoj
ZX9R GRÖÖÖN
Om man inte har A på sitt kort utan endast B och kör hoj ändå,tappar man då lappen om man skulle bli stoppad av farbror blå :confused:

Botte skrev:
Olovlig körning givetvis...............

Annars hade väl ingen haft A på sitt kort :rolleyes:

Aaahh jo,men vissa säger ju att de endast blir böter...... kan ju bero på omständigheterna iofs.

Körde utan kort då jag hade min förra hoj,får snart min 9:a....men har fan inte tagit nå kort än :huvet

plumber skrev:
Aaahh jo,men vissa säger ju att de endast blir böter...... kan ju bero på omständigheterna iofs.

Körde utan kort då jag hade min förra hoj,får snart min 9:a....men har fan inte tagit nå kort än :huvet

Säg att du skojar med mig? :kocko
Finns liksom en anledning till att man tar körkort, för att se om man är lämplig i trafiken, något du verkar ha missat? :va

Kör du onykter också?

Botte skrev:
Olovlig körning givetvis...............

Annars hade väl ingen haft A på sitt kort :rolleyes:

OBS UTAN ATT VETA SÄKERT OBS!!!
Och man förlorar inte lappen för det, utan först vid grov olovlig körning.
Grov olovlig blir det om man samtidigt gör något annat brottsligt, eller torskar flera gånger på olovlig.

Så har jag fått det förklarat för mig av en som klarade lappen när han provkörde en e-reggad cross utan kort.
(killen hanterar en cross hur bra som helst, då det har varit hans enda stora intresse i livet, men då han aldrig har intresserat sig för annat än ban/skogskörning har han aldrig tagit kortet, han skulle hjälpa en kille som hade kortet att provköra en hoj som var till salu)

Men det här är sporthoj, så jag lär bli rättad på flera punkter av flera olika källor som alla vet bäst.

Bäst vore om Crolo (som är polis) eller någon annan lagkunnig kunde svara en gång för alla, eftersom frågan dyker upp titt som tätt, och det alltid lämmnas flera motstridiga svar.

(Edit)
En lista på olika "brott" och vad det kostar kanske skulle avskräcka några från att göra egna regskyltar, slanga utanför donken eller köra ostrypt med a-begränsad...

Eller så skulle det inte det, "fan torskar man inte mer, det kan jag stå ut med"
vilket kanske förklarar varför det inte oftare svaras från behörigt håll...

Last edited:
plumber skrev:
Om man inte har A på sitt kort utan endast B och kör hoj ändå,tappar man då lappen om man skulle bli stoppad av farbror blå :confused:

Olovlig körning räkna med 6 mån indragning , är de inte 12 mån som man får ta om skiten??????????????????????????????????????????????????

gurra snurra skrev:
Olovlig körning räkna med 6 mån indragning , är de inte 12 mån som man får ta om skiten??????????????????????????????????????????????????

Inte då... Jag blev stoppad i en kontroll utan A- kort och det blir INTE olovligkörning eftersom jag hade B- kort... det blir olovligt framförande av tungt fordon och 800:- i böter.

Talar av egen erfarenhet.

X-up skrev:
Säg att du skojar med mig? :kocko
Finns liksom en anledning till att man tar körkort, för att se om man är lämplig i trafiken, något du verkar ha missat? :va

Kör du onykter också?

Ähh stora anledingen till att man har A-kort är ju att försäkringen ska gälla några hundra i böter och ev indraget kort är ju inte hela världen?

trille skrev:
Inte då... Jag blev stoppad i en kontroll utan A- kort och det blir INTE olovligkörning eftersom jag hade B- kort... det blir olovligt framförande av tungt fordon och 800:- i böter.

Talar av egen erfarenhet.

Jodå, det är olovlig körning (gissar att 'olovligt framförande av tungt fordon' är samma sak i lagens mening). Se TBL, SFS 1951:649 3§

"
För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader. (...)
"

Summan av kardemumman är alltså att om du blir stoppad och polisen säger att du har inte rätt att köra motorcykel på ditt B-kort ska du svara att "det hade jag inte en aning om". Då är det nämligen inte uppsåtligt och därmed inte straffbart....sen är det upp till trafikpolisen att bevisa att du visst hade en aning om det :D
Detta tips gavs av min förläsare i trafikförfattningar, en gammal trafikpolis med 30+år i yrket, numera föreläsare och bokskrivare för teoriböcker. De skånska trafiklärarna och trafikpoliserna vet nog vem det är.

I KKL (SFS 1998:488) står att läsa i 5 kap. 3§ om körkortsåterkallelse. Där står referenser till 1951:649 1§ (vårdslöshet i trafik) samt 4§ (alkohol/drogpåverkan) samt 5§ (smitning), men ingenting generellt om 3§. Däremot står det generella regler såsom "kan ej antas respektera trafikregler", "upprepade brott i väsentlig grad" osv. Men det verkar alltså inte finnas en specifikt reglerad körkortsåterkallelse för olovlig körning.

Disclaimer:
Observera dock att jag fortfarande studerar (till trafiklärare) och ej kan antas kunna lagar och regler 100%-igt än :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!