IF bankörning!!

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Citerar detta från ett mail jag nyligen fått från IF efter en stunds diskussion om huruvida försäkringen gäller vid någon typ av banaktivitet eller inte...

CITAT:

NYHET 2005

Skadeförsäkringsbolaget If meddelar att försäkringen FÖR MC gäller

fullt ut vid FORTtbildning på inhägnat tävlingsområde arrangerad av

SMC eller Märkesklubb ( BMW, HONDA o TRIUMPH) under 2005. Anledningen

till beslutet är att bolagen kommit överens om att

MAN HAR RÄTT ATT ÅTERKRÄVA
SKADEKOSTNADEN AV VÅLLANDE PARTS BOLAG TROTS ATT TRAFIKSKADELAGEN INTE GER STÖD FÖR DETTA.

If ställer dock krav på arrangören att övningarna uppfyller de krav
som SMC respektive Märkesklubb ställer vid dessa förarutbildningar.

Undantag: Försäkringen gäller ej vid så kallad "Fri åkning"

Med Vänlig hälsning

If-skadeförsäkring

"Slut Citat"

Det jag fick ut av samtalet var att trafikförsäkringen gäller på alla arrangerade typer av fortbildningskurser... Har man som jag Ifs Hondaförsäkring så gäller även vagnskadan vid dessa tillfällen...

Handlar det däremot om "fri åkning" så gäller inte Trafikförsäkringen!!!

Hur vet man vad som klassas som "fri åkning" eller fortbildning i denna djungel av olika arrangemang??

Eller som killen på IF förklarade så lät det som att finns det instruktörer samt föråkare så är det inte fri åkning... eller??

Tänker främst exempelvis på Linköpings Motorstadions (Sviesta) trafikövningar på kvällstid...

Last edited:
Du får väl ringa och fråga hur dom menar??

Själv tror jag att det är SMC eller någon av märkesklubbarna BMW, HONDA o TRIUMPH, ledda förarutbildningar dom menar. Så är det SMC eller någon av märkesklubbarna som har kvällsövningar på Sviestad, javvist, då gäller den, annars inte.

Jag håller också på och mailväxlar med IF om just bankörningar, anordnade av andra. Jag vill veta varför de inte kan tilllåta det när andra bolag kan.

Lotta skrev:

Jag håller också på och mailväxlar med IF om just bankörningar, anordnade av andra. Jag vill veta varför de inte kan tilllåta det när andra bolag kan.

Har också ställt den frågan till IF...de har sagt att de ska "fundera" på saken och var tacksam för de åsikter/argument jag la fram.

Last edited:
Lotta skrev:

Själv tror jag att det är SMC eller någon av märkesklubbarna BMW, HONDA o TRIUMPH, ledda förarutbildningar dom menar. Så är det SMC eller någon av märkesklubbarna som har kvällsövningar på Sviestad, javvist, då gäller den, annars inte.

Det var ju ringa och fråga jag gjorde!!!=)

Det skiljer sig helt enkelt från fall till fall... Bara det inte handlar om helt Fri åkning utan instruktörer och föråkare... Då gäller inte IFs Trafikförsäkring!!

Grejen är att enligt IF så har dom samma villkor som alla andra bolag när det gäller detta...

Men dom säger att det är endast TryggHansa som får försäkra Hojar för Tävlings/Träningsbruk...

Har iochförsig inte pratat med högsta hönset på IF personligen men jag har hans nummer...
Men killen jag pratade med nu verkade väldigt insatt i ämnet iallafall...

2fast4hjo skrev:
Har också ställt den frågan till IF...de har sagt att de ska "fundera" på saken och var tacksam för de åsikter/argument jag la fram.

När pratade du med dom??

Detta beslut blev klart den 10e Maj tyckte jag han sa...

gurra2fast skrev:
När pratade du med dom??

Detta beslut blev klart den 10e Maj tyckte jag han sa...
jag ringde och frågade IF om hur dom kunde ifrånsäga sig trafikdelen i försäkringen, då försvann tjejen i 10 min och när hon återkom så sa hon, "vi täcker skador på dig, men inte på annans egendom" vet inte om medåkarnas kroppar räknas som egendom, för en ny cykel kan man ju alltid betala åt någon annan men livslång sjukvård har man inte råd med ifall man råkar ramma någon.
så jag vet inte vad som gäller, måste ha ordning på försäkringarna innan Bikeweek. Vet någon om Bike släpper in oss med IF och TH på banan ÖHT?

crashtestdummy skrev:
jag ringde och frågade IF om hur dom kunde ifrånsäga sig trafikdelen i försäkringen, då försvann tjejen i 10 min och när hon återkom så sa hon, "vi täcker skador på dig, men inte på annans egendom" vet inte om medåkarnas kroppar räknas som egendom, för en ny cykel kan man ju alltid betala åt någon annan men livslång sjukvård har man inte råd med ifall man råkar ramma någon.
så jag vet inte vad som gäller, måste ha ordning på försäkringarna innan Bikeweek. Vet någon om Bike släpper in oss med IF och TH på banan ÖHT?

Dom verkar inte ha koll på grejerna helt enkelt!!
Pratade även med en tant på trafikskadeavdelningen innan jag kom till killen som mailade mig...

Hon sa att trafikförsäkringen överhuvudtaget inte gällde på inhägnat tävlingsområde!!!
För så står det faktiskt i deras försäkringsvillkor!!

Alltså inte ens på SMCs kurser... Då jag inte gillade hennes svar så bad jag henne koppla mig vidare och fick då ett lite bättre svar samt ett mail som är citerat ovan....
Faktum kvarstår att: Är det någon typ av kurs/trafikövning så tycks försäkringen gälla!!!
Är det däremot fritt fram att Gasa hur mycket man vill så gäller den inte!!

Ska ta och ringa Dan Falkoner på IF imorgon och höra vad han säger...

Är det inte OK då?

Den enda körningen där det egentligen är helt fritt på är väl de där det körs med licens och då finns väl inget försäkringskydd för hojen men dock en svemoförsäkring för personskador???

Nån vet säkert bättre än mig och kan fylla på lite till angående licenskörningen.

Om någon av Er har namn och telefonnummer till någon slags ansvarig person ni talat med hos IF ang. denna fråga så är jag hemskt tacksam om ni PM:ar mig det så ska jag ringa imorgon Tisdag och prata med personen ifråga.

Är mycket intresserad av vad t.ex. IF då skulle ställa för särskilda krav på oss "Actionpics.se" som arrangör för att deras försäkringstagare ska få åka på ett "säkert" sätt med oss.
Hur ska vi t.ex. vid en olycka kunna intyga till dom att det fanns instruktörer, föråkare, att det inte var fri körning.
Vill gärna få svar på sådant från den som upplyst Er om detta. PMa mig tack.

Mvh
Nitrous

Nitrous skrev:
Om någon av Er har namn och telefonnummer till någon slags ansvarig person ni talat med hos IF ang. denna fråga så är jag hemskt tacksam om ni PM:ar mig det så ska jag ringa imorgon Tisdag och prata med personen ifråga.

Är mycket intresserad av vad t.ex. IF då skulle ställa för särskilda krav på oss "Actionpics.se" som arrangör för att deras försäkringstagare ska få åka på ett "säkert" sätt med oss.
Hur ska vi t.ex. vid en olycka kunna intyga till dom att det fanns instruktörer, föråkare, att det inte var fri körning.
Vill gärna få svar på sådant från den som upplyst Er om detta. PMa mig tack.

Mvh
Nitrous

Har PMat dig nu!!

Och det är ju just frasen:

>If ställer dock krav på arrangören att övningarna uppfyller de krav
>som SMC respektive Märkesklubb ställer vid dessa förarutbildningar.

Som gör att man funderar lite... Vad är det för krav???

gurra2fast skrev:
Har PMat dig nu!!

Och det är ju just frasen:

>If ställer dock krav på arrangören att övningarna uppfyller de krav
>som SMC respektive Märkesklubb ställer vid dessa förarutbildningar.

Som gör att man funderar lite... Vad är det för krav???

Tack. Jag kommer att försöka ringa imorn och posta en uppföljning här.

Jag är ganska övertygad om att IF ska godkänna arrangören först genom att det ska finnas ett tydligt syfte som inte kan misstolkas med bankörningarna.
Att det ska finnas ett program med att antal moment som ska genomföras m.m.

/Nitrous

gurra2fast skrev:
Ska ta och ringa Dan Falkoner på IF imorgon och höra vad han säger...

Jag har ett svar från just Dan Falconer (produktansvarig) på IF, och han säger NEJ.

From: Falconer, Dan [MAIL:Falconer, Dan]
Sent: 2005-05-17 10:51
To: WWW Egendom
Subject: SV: Mc försäkring/640430-1464

Hej,

Kinnekulle ring är en "inhägnad tävlingsbana". Detta betyder att trafikskadelagen
inte gäller på sådan plats och som en följd av detta gäller heller inte fordonets
ordinarie trafik- och kaskoförsäkring.

Hälsningar
Dan

Jag mailade tillbaka och frågade varför de andra kan och inte IF, han har inte svarat än.

Lotta

Last edited:
Lotta skrev:
Jag har ett svar från just Dan Falconer (produktansvarig) på IF, och han säger NEJ.

From: Falconer, Dan [MAIL:Falconer, Dan]
Sent: 2005-05-17 10:51
To: WWW Egendom
Subject: SV: Mc försäkring/640430-1464

Hej,

Kinnekulle ring är en "inhägnad tävlingsbana". Detta betyder att trafikskadelagen
inte gäller på sådan plats och som en följd av detta gäller heller inte fordonets
ordinarie trafik- och kaskoförsäkring.

Hälsningar
Dan

Jag mailade tillbaka och frågade varför de andra kan och inte IF, han har inte svarat än.

Lotta

Ja men SMCs kurser som går exempelvis på Gelleråsen är ju också inhägnat tävlingsområde och således skulle inte trafikförsäkringen gälla då heller...

Vilket Fr o m den 10e Maj om inte tidigare är ändrat!!!

Kanske är inte Dan Falconer inte rätt man att prata med... utan någon som är mer insatt på just motorcykelskador...

gurra2fast skrev:
Ja men SMCs kurser som går exempelvis på Gelleråsen är ju också inhägnat tävlingsområde och således skulle inte trafikförsäkringen gälla då heller...

Här kom svaret.

Från: <dan.falconer@if.se>
Skickat: den 24 maj 2005 09:01:38
Till: <lottakallin@hotmail.com>
Ämne: SV: Kinnekulle Ring

| | | Inkorgen

Hej.

Det framgår tydligt av trafikskadelagen att lagen inte gäller vid bla "körning på inhägnat tävlingsområde". I stället är lagen
om motortävlingsförsäkring tillämplig. Om ett bolag ändå ger "dispens" så finns inga lagliga regressmöjligheter gentemot
en vållande part. En konsekvens av nuvarande lagtext är att avrotsningskurser/fortbildningskurser anordnade på andra
öppna platser omfattas av trafikskadelagen, detta är givetvis inte bra eftersom det är bättre att ha utbildning på platser
anordnade för sådan körning. Av denna anledning har If tillsammans med övriga bolag begärt ändring av lagen vilket
troligen kommer att ske den 1 januari 2007. Beträffande SMC så har samtliga bolag tillsammans enats om att
samtliga skador ska regleras som om trafikskadelagen skulle gälla. Det är det enda branschgemensamma "undantaget"
bolagen gjort.

Jag föreslår således att du anmäler dig till en kurs anordnad av SMC.

Hälsningar
Dan Falconer
Produktansvarig

Lotta skrev:
Här kom svaret.

| | | Inkorgen

Hej.

Det framgår tydligt av trafikskadelagen att lagen inte gäller vid bla "körning på inhägnat tävlingsområde". I stället är lagen
om motortävlingsförsäkring tillämplig. Om ett bolag ändå ger "dispens" så finns inga lagliga regressmöjligheter gentemot
en vållande part. En konsekvens av nuvarande lagtext är att avrotsningskurser/fortbildningskurser anordnade på andra
öppna platser omfattas av trafikskadelagen, detta är givetvis inte bra eftersom det är bättre att ha utbildning på platser
anordnade för sådan körning. Av denna anledning har If tillsammans med övriga bolag begärt ändring av lagen vilket
troligen kommer att ske den 1 januari 2007. Beträffande SMC så har samtliga bolag tillsammans enats om att
samtliga skador ska regleras som om trafikskadelagen skulle gälla. Det är det enda branschgemensamma "undantaget"
bolagen gjort.

Hälsningar
Dan Falconer
Produktansvarig

Detta är vad jag har skrivit och upplyst om i en del tidigare trådar om vad som gäller på bana och bland annat finns en tråd med dokument om just trfikdelen med mera från Johan FÖK.
Johan har även informerat om detta tidgare om jag inte har helt fel.

Nitrous skrev:
Det ser ut som att frågorna är besvarade så mitt samtal till IF behövs inte.

/Nitrous

Ok, om man nu vill åka i den oförsäkrade gruppen. Hur funkar det då? Åker man på egen risk och var och en ansvarar för att man har en olycksfalls försäkring (om man nu vill ha en). Vad har de som åker med licens, har de en försäkring som ingår i licensen?

Lotta skrev:
Här kom svaret.

| | | Inkorgen

Hej.

bolagen gjort.

Hälsningar
Dan Falconer
Produktansvarig

Undrar dock fortfarande vilka krav det är som SMC ställer vid dessa förarutbildningar???

Och vad menas med:
Om ett bolag ändå ger "dispens" så finns inga lagliga regressmöjligheter gentemot en vållande part??

Känns ändå som att Dan Falconer tror/menar att alla bolag har samma policy vad det gäller detta...

Liwa1 skrev:
Detta är vad jag har skrivit och upplyst om i en del tidigare trådar om vad som gäller på bana och bland annat finns en tråd med dokument om just trfikdelen med mera från Johan FÖK.
Johan har även informerat om detta tidgare om jag inte har helt fel.

På dom sidor som Johan FÖK la ut för ca ett år sedan så står det att IFs trafikförsäkring inte gäller på SMCs kurser!!

Vilket som efter telefonsamtal och mail jag har förstått är ändrat From 10e maj i år...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025