Batteriproblem

vykort

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -09
För ca en månad sen slutade batteriet, på min Honda cbr 600f, att fungera, det var efter en tur på ca 30 mil. Jag antog att batteriet var gammalt och dåligt och köpte ett nytt på biltema (laddade aldrig upp det). Det fungerade som det ska i knappt en månad. :banana

Igår körde jag en lång runda igen, ca 25 mil, och idag när jag skulle starta den orkade inte startmotorn dra igång motorn. När jag har haft startknappen intryckt i ca 1 sekund börjar det att ticka från batteriet. :va

Jag tog därför ur batteriet och då upptäckte jag att batteriet hade svullnat upp på långsidorna! :huvet

Två batterier har alltså gått sönder under 1 månad och båda incidenterna har inträffat efter att hojen gått en lång runda och ska startas igen!

Vad kan det vara för fel? :4skrika

Generatorn?
Laddningsreläet?

Tack på förhand!

Mvh Viktor

UrbanTiger skrev:
Regulatorn verkar vara halvpaj...
Du skulle mätt laddspänningen när du satte i den nya :död
Typ vid tomgång och 4-5000 varv.

Okej.
Var sitter regulatorn och vad kostar en sån?

Mvh Viktor

Du skall ligga på batterispänning (drygt 12 Volt) när den går på tomgång. Generatorn ger då inte mycket. När du varvar upp den lite skall den gå upp till 13-14 Volt. Den skall inte gå över det hur mycket du än varvar.

Går spänningen över typ 16 Volt så är garanterat regulatorn kass, men då borde du också bränna glödlampor.

TomTroll skrev:
Du skall ligga på batterispänning (drygt 12 Volt) när den går på tomgång. Generatorn ger då inte mycket. När du varvar upp den lite skall den gå upp till 13-14 Volt. Den skall inte gå över det hur mycket du än varvar.

Går spänningen över typ 16 Volt så är garanterat regulatorn kass, men då borde du också bränna glödlampor.

Två lampor har gått sönder... och när jag mätte över batteriet gick det upp till ca 17 volt vid 4-5000 varv.

Men det kan i och för sig vara glapp i någon kabel.

/Viktor

Byt laddningsregulator,laddar den 17v är den
garanterat trasig!
Pris=Dyyyyyyyyyyyrt,kanske värt att leta på hojskrotar
först :död

.

Det som tickar är antagligen ett ett relä! Men eftersom det är så dåligt krut i batteriet orker det inte dra runt startmotorn! Skulle tro att den laddar sönder batterit! :Rockbanan

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra