Standardinställning stötdämpare Aprilia RS250

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Hyosung GT650R
Nån som kan upplysa mig?
Hittar inte inställningarna i varken mek eller anv. handboken,
om jag är dum eller blind lämnar jag dock öppet..

Om ingen vet, kan jag annars bara släppa förspänningen och
returdämpningen i lika mängder tills jag når ett lite mer körbart resultat?
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med några uppgifter om originalinställningar. Lite grovt så kan man säga att fjäderförspänningen används för att få rätt häng, sen kan man strunta i den, komp och retur skruvar man på efter smak och behov. Om du har tid, ork och intresse av att lära dig lite om fjädring kan jag rekommendera min favoritartikel i ämnet: The Idiots Guide To Setting Up Suspension
 
Utskriven o ska läsas efter jobbet.. :tummenupp
Men o hitta grundinställningarna hade vart skönt, killen som hade hojen innan mig vägde ju kring 1,5*mig..
 
sner0 skrev:
Utskriven o ska läsas efter jobbet.. :tummenupp
Men o hitta grundinställningarna hade vart skönt, killen som hade hojen innan mig vägde ju kring 1,5*mig..



Även om du skulle hitta vad grundinställningarna var på din hoj när den var ny så kommer inte det att motsvara samma nu när den är 6 år gammal. Olja, gas och fjädrar har tappat lite av sin spänst under åren..

Om det är fjäderinställning du letar efter så ska den ställas in efter din vikt eller din vikt + det du tar med på hojen när du kör. Är därför du inte hittar en inställning i boken då den är individuell. Finns ett kapitell om hur man ställer in dämparna om den är för hård/mjuk osv däremot.

Är inte säker på komp + retur bak men har en liten aning om att båda ligger runt 10-12 klick från max. Vid racing ungefär nånstans runt 7 klick på både komp + retur från max. Fram är orginal nånstans runt 2 varv från max på både komp + retur. Vid racing 0,5-1,0 varv från max på båda.

Vid racing brukar dom flesta skruva ut höjden på dämparen bak så att man får max ride higde. Orginal är att den är helt inskruvad.
 
Hmm, sant.. tack
Får se om jag kan hitta nån stackare som e bra på sånt här o tvinga till mig lite hjälp av, blir galen som det är nu.
 
Antar att det är för racing du vill ha inställingar?

Fram
Kompression...........1 varv från max
Retur....................3/4 varv från max
Förspänning...........En ring
Uppstick gaffelben..2 ringar

Bak
Kompression...........7 klick från max
Retur....................15 klick från max in
Förspänning...........25 mm
Bakre ride height.....Max höjt

Så körde jag på SM'et i Linköping och ligger väl oftast därikring och såsar. Jag väger 88 kg och är 194 lång, den idealiska kroppskonstitutionen för roadracing... :va
 
Torkel skrev:
Antar att det är för racing du vill ha inställingar?
...
Så körde jag på SM'et i Linköping och ligger väl oftast därikring och såsar. Jag väger 88 kg och är 194 lång, den idealiska kroppskonstitutionen för roadracing... :va

Oj missade ditt svar..
Är faktiskt inte för racing jag är ute efter, ligger bara o parasiterar lite på
den här forumdelen ibland.
Men nu har jag ju lite fler inställningar att ha i åtanke iaf. :)

Hur mycket påverkar uppstick av gaffelbenen fjädringen?
Att man förskjuter vikten framåt är jag med på, men hur mycket känner man av det? Har 3 ringar på min om jag inte minns fel, plus max ride height bak som jag antar gör sitt till med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top