Bild: QuadRacer i slalombana.

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Bilder: QuadRacer i slalombana.

Fick nöjet att åka på Qvarnis arrangemang i Lunda idag.

För bred och snabb bana samt crossdäck och ingen bakbroms, men kul ändå! :tummenupp

Stod oss väl mot trimmade standardbilar men mot Qvarnis super Porsche fanns inget att göra 1.14 som bäst för mig mot 1.01. Men å andra sidan skiljer det runt 800 hästar till hans fördel...

Jag som kör och nej det är inget fel på bilderna, det saknas helt riktigt ett höger ben.... :rolleyes:

Först lite 402 meter. Höll jämna steg med en Ace Competition S4 med runt 500 hästar, iaf till runt 120....
2805-m.jpg

Slalombana, det gäller att burka.
2806-m.jpg

Och slutligen min favoritbild.
2808-m.jpg

Ruskigt kul evenemang!

/R

Last edited:
Det är GRYMT roligt!

Som fd sporthojsåkare och SM förare så måste jag säga att detta är det roligaste jag kört, alla kategorier.

I min maskin är det mesta bytt. Det enda som är kvar från orginal och omodifierat är ramen och motorblocket. Kör fortfarande samma kubik (660), finns 727 kit men då börjar man tumma på hållbarheten. Min ligger på runt 70 hästar i motorn och väger in på en 180kg startklar.

Kanske inte ger så imponerande vikt effekt siffror men jag lovar att den rör på sig. Ace Competition S4:an skulle göra 0-100 på 4.2 enligt ägaren själv och hade jag inte fumlat med tvåans växel hade jag varit före honom förbi 100 iaf. Gör runt 160 med nuvarande drevning.

Sveriges toppförare har klockats för 180 på SM banan i Ticksta. Men då kostar hans fyrhjuling långt över 200.000...

/R

På populär begäran, några bilder till. :banana

Koncentrerad blick
2875-m.jpg

Målgången var lurig, måste skaffa bakbroms så man kan ställa upp innan de tvära svängarna. Nu understyrde det innan och gick på bakhjulen när man gick på gas...
2876-m.jpg

Det sladdades friskt men kontrollerat(?).
2877-m.jpg

Film är på G...

/R

Raid72 skrev:
Det är GRYMT roligt!

Som fd sporthojsåkare och SM förare så måste jag säga att detta är det roligaste jag kört, alla kategorier.

/R

Håller med. Iofs har jag inte testat sporthoj än, men quadracing (på crossbana) är sjuuukt skoj!!

Som vanligt, grymma bilder och grym körning! :yoparty

Edit: Men jag måste fråga..rent allmänt. Är det inte lite "onödigt" att köra quad på asfalt?
Nu har jag inte testat det, men det ser ju ut som att man tar en terrängmaskin, för att sen försöka bygga om den till nåt som ser ut som, blir mycket dyrare samt långsammare än en gocart :va

Last edited:
Nja, QuadRacers är inte tänkta för ren asfalt finns ingen sån gren.

Detta event var bara på skoj och för att visa upp sporten.

En Quad skulle inte ha en suck mot en cart på asfalt.

Min är uppsatt för att köra SuperMotard och isracing, även om jag använder crossdäcken på bilderna så har jag semi-slicks och rikta isdäck som ligger och väntar i garaget.

På en supermotard bana får tvåhjulingarna stryk. På Ticksta med dryga sekunden. På is får vi stryk av tvåhjulingarna med ungefär samma... Lite beroende på bana, men generellt...

/R

Raid72 skrev:
Nja, QuadRacers är inte tänkta för ren asfalt finns ingen sån gren.

Detta event var bara på skoj och för att visa upp sporten.

En Quad skulle inte ha en suck mot en cart på asfalt.

Min är uppsatt för att köra SuperMotard och isracing, även om jag använder crossdäcken på bilderna så har jag semi-slicks och rikta isdäck som ligger och väntar i garaget.

På en supermotard bana får tvåhjulingarna stryk. På Ticksta med dryga sekunden. På is får vi stryk av tvåhjulingarna med ungefär samma... Lite beroende på bana, men generellt...

/R

Aha, ok.. kan tänka mig att typ en rallycrossbana med en "motardquad" kan vara riktigt roligt.

skoteridioten skrev:
Aha, ok.. kan tänka mig att typ en rallycrossbana med en "motardquad" kan vara riktigt roligt.

Rallycrossbanor och SuperMotard banor ser likadana ut (oftast).

Grus och asfalt blandat med mindre hopp.

Körs ju en del tävlingar ren asfalt men det är inte traditionell supermotard.

/R

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...