Köpte en hoj idag, men ändå inte

gibbles

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
många
Efter snart ett års blocketsurfande efter en lämplig SV650S skrev jag idag på och skakade hand på en sprillans '04 på Bike City här i Luleå. Helst hade jag velat ha en kopparfärgad (fanns bara '03 tror jag), eller en blå, men efter koll med Suzuki sverige (KGK?) framkom att endast svarta och gula '04or gick att uppbringa. Nåväl, svart är diskret och fint.

Jag försökte efter bästa förmåga dölja euforin över hojköpet (jo, det skulle bli min första) när jag återvände till jobbet, men förväntansfull var jag. Leverans skulle ske nästa vecka.

En knapp timme senare ringer så säljaren och säger att de gjort ett misstag på Suzuki sverige, det finns bara gula '04or kvar. Pga. denna miss är de dock villiga att gå ned ytterligare någon tusenlapp i pris. DAMN! :huvet

Okej, köper man beg'at har man inte möjlighet att välja färg, men köper man nytt så ska man ju köpa det man verkligen vill ha. Och en gul var jag inte så sugen på... så alternativen är nu:

* Köpa den gula till ett "bra" pris och lacka i annan färg efter första vurpan.
+ Ekonomiskt fördelaktigt
- Gult är f... (duckar). Nåväl, smaken är som baken iaf.

* Vrida det sista ur spargrisen, leva på nudlar hela maj månad och köpa en ny blå '05 istället.
+ Det är en '05, med svart ram (snyggt eller inte, det är iaf. årets modell)
- Mindre ekonomiskt fördelaktigt (även om jag fått ett ganska ok pris på en '05)

* Köpa en ny parallellimporterad '05
+ Ekonomiskt fördelaktigt
- Det är väl sisådär med garantin. Det är lååååångt till service. (Bor i Luleå som sagt.)

* Köpa en begagnad, '03 eller nyare
+ Mest ekonomiskt fördelaktigt
- Den är begagnad, med allt vad det innebär
- Finns inga att uppbringa i norra sverige. Finns en vacker kopparfärgad i GBG på blocket, men det är 120 mil att åka, enkel väg.
(Om någon i väster- eller norrbotten har en (ogul) SV650S, 2003 eller nyare, till salu, skicka PM!!)

Nåväl, hursomhelst sitter jag här och våndas (över mina lyxproblem?). Hur skulle du gjort?

Vill inte predika men varför inte gå på något maffigare då du ändå är i gång? MC norr har ju en snygg TL1000R stående där för ett riktigt bra pris, Jag skulle satsa på den. Men du verkar helsåld på en SV så...

Skulle jag vara dig skule jag köpa en gul och kanske lacka den senare. Det är ju VÅR och man måste ha en hojj då

jag tycker att du ska köpa en beggad. Dock är det ju tråkigt att köpa en hoj som man tycker är ful. så bort med den gula.

Tycker du ska åka till GBG. ta bil och släp. en kompis med körkort och dra iväg.
ner en dag, hem en. det kan det vara värt när du har din kopparfärgade hoj hemma på gatan.

det är ju långhelg nu. passa på och åk.

Kjøp den gula, montera hekåpa...KJØR (om du vupar lacka svart)

Köp inget du inte vill ha. ta en beg som känns rätt eller en nyare för mer dollar.

SvartR1a skrev:
Vill inte predika men varför inte gå på något maffigare då du ändå är i gång? MC norr har ju en snygg TL1000R stående där för ett riktigt bra pris, Jag skulle satsa på den. Men du verkar helsåld på en SV så...

Jo, har sett "tillern" på MC-Norr.

Problemet är att jag tog kortet ifjol somras, så även om jag närmar mig 30 så blir det så fantastiskt dyrt med en klass-7'a. Kanske om några år.

SV'n är ju en twin, och den ligger i försäkringsklass 5. Därav min "böjelse" för den modellen.

gibbles skrev:
Jo, har sett "tillern" på MC-Norr.

Problemet är att jag tog kortet ifjol somras, så även om jag närmar mig 30 så blir det så fantastiskt dyrt med en klass-7'a. Kanske om några år.

SV'n är ju en twin, och den ligger i försäkringsklass 5. Därav min "böjelse" för den modellen.

Jag är 21 år och kör klass7 inga problem vi bor ju i norrland :hihi

Varför är det långt till service med den parallellimporterade? Du får väl serva den var du vill (Luleå)?

Den beggade låter som det vettigaste alternativet.

gibbles skrev:
* Köpa en begagnad, '03 eller nyare
+ Mest ekonomiskt fördelaktigt
- Den är begagnad, med allt vad det innebär
- Finns inga att uppbringa i norra sverige. Finns en vacker kopparfärgad i GBG på blocket, men det är 120 mil att åka, enkel väg.
(Om någon i väster- eller norrbotten har en (ogul) SV650S, 2003 eller nyare, till salu, skicka PM!!)

Nåväl, hursomhelst sitter jag här och våndas (över mina lyxproblem?). Hur skulle du gjort?

Jag skulle ta mig till Göteborg och hämta hem den kopparfärgade. Ring Kalles Bud å frakt, och låt dem frakta hem hojen åt dig ( nej jag jobbar inte där :tungan ) men jag tog hem min hoj förra året från Göteborg med dem, och fick väldigt bra service. Hyggliga priser dessutom. Känner du nån där nere som kan kolla på den? Annars är det bara å flyga ner å kika! :banana

Köp den begagnade.
Köper du nytt så upptäcker du att den inte var riktigt fullt ut vad du var ute efter och vill köpa en ny motorcykel igen så kommer du till din förskräckelse upptäcka att du inte alls får ut ens i närheten av vad du betalade för den när den var sprojtans ny med 0 mil.

Att köpa nytt är som att skjuta sig i foten.
Jag såg en tabell på hur hojar tappade värde och på bara 1 år så var den värsta modellen ner 50%, den som stod sig bäst hade bara tappat 28-29%.
Nu vet jag inte vad en ny SV 05a kostar men att tappa 3 ca 30% på bara ett år känns som tusenlappar du hade kunnat lägga på grym utrustning till den begagnade.

//Fredda

Om jag var i dina dojjer så satsade jag slantarna på den beggade i Gbg.

Kolla först med hem transport av hojen så det är klart sen tar du flyget från Kallax till Landvetter där säljaren hämtar dig du kollar av bågen och gör upp affären tar kontakt med transportören och gör upp om hämtning alt levererar ni den direkt sen dumpar säljaren dig ute på Landvetter och du är hemma igen nöjd och glad samma kväll och kan :banana:dricka :öl :cpparty :Rockbanan i väntan på att drömhojen ska anlända.

Men det är ju hur jag skulle göra.

Tack för svaren!

Ni har fått mig att börja snegla lite mer åt beg-hållet iaf. Men han som säljer den i GBG skulle sälja den "åt en kompis" (skumt?). I övrigt fanns där inget att anmärka på enligt säljaren, "som ny".

Dock, en beg. kostar mellan 50'-60', och det pris jag fått på den nya är 70'. "Med tanke på hur det blev". Kanske finns en tusing till att klämma där... och så får man räkna på att det kostar nån tusing eller två att åka och kika på en, någonstans i sverige. Den reella prisskillnaden mellan beg. och ny torde då vara en 15'-17', räknat på ett begpris på drygt 50'.

* Nytt är nytt. Inget tjafs, inga besvikelser, inget besvär.
* Pengar är pengar. För 15'-17' kan man laga en del småfel och köra upp en hel massa bensin. Men då skiljer det också två årsmodeller och ett par hundra mil.

Denna beslutsvånda!

Satsa lite extra och ta en ny -05:a. Gör du inte det ångrar du dig garanterat, det svider lite extra nu men sådant går över. Sedan tappar väl inte SV:n så väldans mycket i värde. Tänk på att om du köper en beggad kostar det något att hämta hem den också.
Mitt tips: köp nytt! :tummenupp

Såg en ny blå Sv 650-04 senast igår på AVA mc(Stockholm)
Om jag inte minns helt fel stog det 59900:- på prislappen :tummenupp
Åk o handla :tungan

.

Spinky Spendrup skrev:
Varför är det långt till service med den parallellimporterade? Du får väl serva den var du vill (Luleå)?

Jo, uttryckte mig lite klumpigt. Långt till garantiservice menade jag. Service som man betalar för går ju göra varhelst det passar. Helst hemma i garaget, med en servicemanual och en polare. Och då behöver man inte betala nåt (utöver öl till polaren). :)

Omlackning sänker andrahandsvärdet som ett blysänke
så undvik det.
Undvik att betala dyrt för nåt du inte kommer att vara nöjd med,
så välj -05 eller beggad. Fördelen med en beggad med lite smårepor
är att man inte behöver gråta blod när man tippar den på garage-
uppfarten.

Annars kan du köpa en svart 650-twin av mig, inte en Suka dock.
Snorbillig försäkring och skattebefriad.
30 lapp, only today - only for you, mister. :hihi

Har du provkört olika hojar innan du bestämnde dig för SV:n?
Köpa nytt och sedan byta efter ett år blir dyyrt!
Eftersom det är din första hoj så kommer dina
erfarenheter av hojåkning vara helt annorlunda efter
en säsong. Mitt råd köp begnat, svider inte så mycket
när du gjort den första obligatoriska vurpan :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden